Kjøtt best før

Martyjens

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Hei :) Har lest at det er Ok å spise kjøtt som er utgått på dato så lenge det ser fint ut og ikke lukter. Ser at det er merket med best før og ikke siste forbruksdag. Min mann kjøpte strimlet storfekjøtt som var merket best før 4. mai (i dag er det 9. mai). Er kjøttet Ok å spise for meg som er gravid dersom det ikke lukter og ser fint ut? Takk for svar.
 
Hei :) Har lest at det er Ok å spise kjøtt som er utgått på dato så lenge det ser fint ut og ikke lukter. Ser at det er merket med best før og ikke siste forbruksdag. Min mann kjøpte strimlet storfekjøtt som var merket best før 4. mai (i dag er det 9. mai). Er kjøttet Ok å spise for meg som er gravid dersom det ikke lukter og ser fint ut? Takk for svar.

Hei Martyjens,

Generelt anbefales gravide å spise kjøtt som er ferskest mulig, godt pakket inn, behandlet hygienisk og som er varmebehandlet godt. Dersom du varmebehandler kjøttet godt dør eventuelle bakterier som kan være i kjøttet.

Du kan lese mer om helsemyndighetenes anbefalinger her.

Kjøtt som er merket "best før" kan nok spises rundt utgangsdatoen så lenge det varmebehandles godt, men jeg ville heller latt være hvis du er usikker. 5 dager er en god stund etter datomerking. Jeg vil anbefale å være "føre var" og som hovedregel bruke datoen på pakken for å ha noe å forholde seg til :) Kjøtt- og fiskepålegg må spises innenfor datomerkingen.
 
Last edited:
Back
Topp