kjørt meg opp i et hjørne, trenger litt råd...

Javelin

Forelsket i forumet
jeg har en nov.07-jente med fryktelig mye uro i kroppen og hun glemmer fortere enn man får fullført en beskjed.
dette har det siste året vært en kjempepåkjenning da flere av de tingene hun jevnt over "glemmer" er ting som setter broren på 1år i fare.
Og flere av tingene virker det ikke som at hun egentlig glemmer, hun bare driter i hva vi har sagt til henne fordi det passer henne best å gjøre som hun selv ønsker....

idag var det lego - IGJEN.

disse små klossene som mindre barn overhodet ikke må få tak i, spesielt ikke broren hennes for han putter ALT i munnen, han er til fare for seg selv i nærheten av alt som er mindre enn en knytteneve o_O

hun har fått utallige beskjeder om at lego skal KUN være på rommet hennes, det er overhodet ikke under noen omstendighet lov til å ta lego ut av rommet hennes. Vår jobb er å holde broren vekke fra hennes rom og hennes jobb er å holde legoen vekke fra resten av huset.

dette har hun "glemt seg" på veldig mange ganger. Først fikk hun påminnelser og hjelp til å rydde tingene tilbake på rommet. Dette er et nyoppusset, stort og trivelig rom, ingen grunn til at hun ikke skulle ønske å leke der.
Etterhvert som det har gjentatt seg har hun blitt fratatt legoen først for en dag, siden for flere dager.
Idag var jeg trolig det nærmeste jeg noen sinne har vært å gå fullstendig av skaftet, jeg hadde vært på toalettet, ungene lekte fint på kjøkkengulvet og alle tenkelige farer er eliminert fra det kjøkkenet slik at jeg faktisk KAN gå på toalettet når det behøves uten å sette lillebror i fare. Trodde jeg. Burde visst eliminert den ulydige storesøsteren også for i løpet av de tre minuttene jeg var på do, hadde hun hentet den pokkers legoen så den som måtte snu minsten nærmest oppned for å få lego ut av munnen hans var meg. Så rasende har jeg aldri vært før så jeg sopte sammen all legoen og kastet den rett i søpla............

men hva gjør jeg nå?
tar jeg legoen vekk derifra igjen viser jeg henne bare at jeg gir etter likavel, at konsekvensene egentlig ikke har en dritt å si. Ikke kan jeg fortsette med at konsekvensene er at lekene blir kastet heller?

Det var en raserihandling, overhodet ikke gjennomtenkt. Men nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre - hverken for denne situasjonen eller for fremtidige situasjoner. Og det værste er egentlig at det virker ikke som om hun brydde seg! :O Det virker ikke som om det gikk inn på henne i det hele tatt :O

Driver ungene deres på 6-7år og "glemmer seg" hele tiden?
hvordan reagerer dere når de gjør forbudte ting?
noen som har noen gyldne råd om hvordan jeg skal få jentungen min til å forstå at det hun holder på med er farlig for broren? går det i det hele tatt an? eller må jeg babysikre hele huset og ta vekk alt som ikke er babyleker?

føler liksom det siste der blir veldig drøyt overfor henne - men jeg kan ikke risikere at hun setter han på snart 1år + den kommende babyen i fare flere ganger...orker ikke dette her :/
 
Hei :)
Jeg syntes det høres mest ut som søsken sjalusi og et rop om oppmerksomhet... For barn er det sånn at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet vet du. Høres ut som prinsessen din har funnet en "flott" måte å få rettet alt fokus mot seg :)
Ang legoen som var kastet: Jeg håper du lot den bli i søpla... Vi voksene har en tendens til å gjøre litt lite gjennomtenkte ting når vi blir veldig frustrerte. Det er jo veldig kjedelig i ettertid når vi har kjølt oss ned, men går vi tilbake på det gjør vi oss selv svake, noe våre kjære seks åringer er eksperter på å utnytte...
Jeg tror kanskje ditt tilfelle vil kreve mere en å fjærne legoen for å få bedret situasjonen... Mest sansynelig vil hun bare finne på noe annet for å få oppmerksomheten din.
Jeg ville forsøkt disse tingene kanskje:
Fjern legoen for en periode, (14 dager ca). Lag et belønnings system som går på ting som hun hjelper til med feks gå ut med søppela, når hun har gjort det så får hun et smilefjes, 10 smilefjes gir litt Lego (for eksempel).
Sett av tid som er bare deres tid, ca 10 min om dagen, hvor dere leker med noe som hun liker å leke med som er bare for store jenter :)

Det er ikke lett å være store søsken, de minste krever mere oppmerksomhet og de eldste føler seg fort litt tilsidesatt... Prøv å gi henne masse positiv oppmerksomhet når hun minst venter det, uten at små søsken blir nevnt i den sammenhengen :)
Håper det er noe her du kan bruke og som virker :) masse lykke til :)
 
Sier som hun over her, at er nok sjalusi som råder og at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Du har ikke en mulighet til og sette av 30 min hver dag + av og til bare dere kan gå på kino eller andre ting hun har lyst til. Hun har nokk lyst på alene tid med bare mamman sin slik hun hadde før lille bror kom. Da eldste her fikk lillebror var hun 3,5 år og hennes måte og vise forargelse var og kaste leker i hode på han. Pga alle forstyrrelsene ble lillebror ger i huset flaskebarn... Da jeg satte av tid med bare henne der vi lekte sammen på hennes premisser og dro på kino uten lillebror og på besøk til hennes venner uten lillebror ble alt mye bedre. Det som også var viktig var at alle som kom på besøk snakket med henne først før de tok kontakt med lillebror. Hvis ikke ble hun dyrisk med lillebror mens besøket vare her for og få sin oppmerksomhet. Bli spennende til sommeren da vi får en bitte lillebror i hus og se hvordan de andre barna reagerer som er født 03 og 07. Regner med det egentlig skal gå bra siden de nå er vant og dele på mamma og pappa med hverandre, i tillegg snakker vi en del om at da bitte lillebror kommer må mamma være masse sammen med han siden han trenger mamma mest. Prøv og snakk med henne og kanskje hun kan hjelpe med og passe lillebror før deres bitte lillebror også kommer. Eventuelt snakk med skolen og hør hvordan hun er der i forhold til beskjeder om mot andre barn. Lykke til, håper det retter seg slik at det ikke blir farlig lenger for lillebror og bitte lillebror <3
 
For meg virker det som ho gjør det for å få oppmerksomhet, all oppmerksomhet er er topp på en måtte om det er positivt eller ikke bare det at de da får en reaksjon fra dere voksene. Så jeg tror det kan være litt med søskensjalusi og det å få oppmerksomhet
Her så lott vi gutten sitte ved bordet å bygge lego der i samme rom som oss, han fikk beskjed at datt det en kloss ned måtte han ta den opp. Da var han litt over 2år.
Så jeg hadde nok prøvd å sette av tid til bare den eldste uten at den lille er med, eks at dere setter dere å bygger lego sammen hvis det er det ho liker å drive med
 
Back
Topp