Kjøre uten lappen - konsekvenser?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
En jeg kjenner er 18 år.. Innehar ikke førerkort.., men respekterer ikke dette! Han kjører bil rett som det er.. Senest i natt stjal han bilnøklene til faren sin.. Og var ute og kjørte i over 2 timer.. Mange mil tilbakelagt.

Vi tok det opp med han i går.. Forklarte konsekvensene.. Han er farlig på veien da han ikke har hatt mange kjøretimer hos kjørelærer. Han har kjørt ende med sin far.. Og tror han har kontroll.. Avfeide alt vi sa i går. Jeg sa også at jeg ikke tar 5 øre for å ringe politiet hvis jeg visste han satt bak rattet. Da synes han jeg var teit

Problemet er at hans far opptil flere ganger tillater sin sønn å kjøre!! Vi har sagt mange ganger at han ikke må gjøre det! Faren svarer da bare med at hvis han blir stoppet, så kommer han bare til å fortelle politiet at sønnen har stjålet bilen!!

Jeg tenker at nå må noe gjøres, før det skjer noe. Og prøver å tenke ut konsekvenser som en 18 åring kan få! Dette er snakk om en 18 åring som ser ut til å gi faen i alt... Han sa i går at han ikke mente at man trengte lappen for å kunne kjøre bil.. Han kjørte ikke gris osv osv

Kjenner jeg blir helt matt:(

Fullt klar over konsekvensene han får ved å bli tatt av politiet :) tenker mer på konsekvenser hjemme,.

Noen tips??

Last edited:
Tja, konsekvensene for han er jo en saftig bot samt utsettelse på førerkort av alle motoriserte kjøretøy. Kommer sikkert en merknad på rullebladet også, særlig hvis far i tillegg anmelder sønnen for biltyveri..!

Så det høres jo ut som en fornuftig ting å gjøre :p

Tja, konsekvensene for han er jo en saftig bot samt utsettelse på førerkort av alle motoriserte kjøretøy. Kommer sikkert en merknad på rullebladet også, særlig hvis far i tillegg anmelder sønnen for biltyveri..!

Så det høres jo ut som en fornuftig ting å gjøre :p

Joda.. De konsekvensene er jeg klar over:)

Tenker mer på konsekvenser han bør få hjemme.. Lærepenge

Joda.. De konsekvensene er jeg klar over:)

Tenker mer på konsekvenser han bør få hjemme.. Lærepenge
Hvis gutten er 18 år, bor hjemme og er villig til å risikere sitt eget og andres liv tror jeg ville kastet ut gutten. Heller det enn å anmelde han (!) når uhellet først er ute...

Hvis gutten er 18 år, bor hjemme og er villig til å risikere sitt eget og andres liv tror jeg ville kastet ut gutten. Heller det enn å anmelde han (!) når uhellet først er ute...

Det tror jeg nok de ikke gjør., han har ingen inntekt heller

Det tror jeg nok de ikke gjør., han har ingen inntekt heller
Da ville det virkelig vært en lærepenge. Høres ut som den arrogante snørrvalpen ikke er tørr bak ørene enda. På tide med et lynkurs i voksenopplæring? :P

Hvis ikke foreldrene ser problemet er det dessverre ikke mer du får gjort. Annet enn å krysse fingrene for at politiet støter på han neste runde :)

Da ville det virkelig vært en lærepenge. Høres ut som den arrogante snørrvalpen ikke er tørr bak ørene enda. På tide med et lynkurs i voksenopplæring? :p

Hvis ikke foreldrene ser problemet er det dessverre ikke mer du får gjort. Annet enn å krysse fingrene for at politiet støter på han neste runde :)

Ja, han er tydelig ikke tørr bak øra.. Irriterer meg at han har sånne holdninger

Det som er skummelt, er at han er til fare for deg og meg på veien..

Samme har jeg opplevd med en 13 åring og en 16 åring som fikk låne bil. Informerte politiet selvsagt!

siden faren ikke bryr seg ville jeg heller latt politiet ta seg av det ;)
si ifra når du vet han kjører og si ifra at du vet dette skjer ofte!

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Hvis faren er så idiot, så er det jo ikke rart sønnen er det.
Ring politiet når du vet han kjører.

Jeg ville ringt politet neste gang han er ute å kjører, så får de ta han på fersken og han får ta konsekvensene.

Jeg ville ringt politet neste gang han er ute å kjører, så får de ta han på fersken og han får ta konsekvensene.

Det er vi alle enige om å gjøre. Men før den dagen kommer bør han få konsekvenser for hva han gjør hjemme

Ond sirkel, har hatt flere slike kamerater i min ungdom. Å blir de tatt så gir de faen. De fortsetter jo bare å kjøre uten lappen. Fordi de ikke kan ta den alikevel pga utsettelser og bøter. Har en kamerat som ikke tok lappen før i mitten av 20 årene pga utsettelser og bøter og fengsel pga kjøring uten lappen og i uregistrerte kjøretøy osv. Han tok sjansen og ble tatt endel ganger men det stoppa ikke han.
Tror faktisk det må mye til for å stoppe slike, kanskje en ulykke hvor han eller noen andre blir alvorlig skadet?

Ond sirkel, har hatt flere slike kamerater i min ungdom. Å blir de tatt så gir de faen. De fortsetter jo bare å kjøre uten lappen. Fordi de ikke kan ta den alikevel pga utsettelser og bøter. Har en kamerat som ikke tok lappen før i mitten av 20 årene pga utsettelser og bøter og fengsel pga kjøring uten lappen og i uregistrerte kjøretøy osv. Han tok sjansen og ble tatt endel ganger men det stoppa ikke han.
Tror faktisk det må mye til for å stoppe slike, kanskje en ulykke hvor han eller noen andre blir alvorlig skadet?

Uff ja... Tror desverre ikke det er lett jeg heller.. Han må tas på fersken.. Og politiet må være i nærheten..

skummelt =( kan jo gå ut over uskyldige barn eller/og voksne =(

når foreldrene ikke bryr seg heller, er det ikke lett.

Back
Topp