Kjøre langt med kattunger

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Vi var og hentet to nydelige kattunger hos kattens vern i går. De er ca. 15 uker.

I midten av mars har vi planer om en uke på fjellet. Vi har kattepasser, som kan passe kattene hjemme hos seg. Men siden de er såpass små enda, og nye her hos oss, så har vi mest lyst til og ta de med, siden vi er i bli skikkelig kjent og vant til hverandre fasen.

Hvordan er det og kjøre langt med to kattunger? Det er vel ca. 5-6 timer og kjøre tenker jeg.

Tenker jeg riktig her? Eller er det egoistisk og ville ha de med? Har de det bedre på besøk en uke, så de slipper kjøreturen?

Tror ikke de tar noen skade av kjøreturen, men 5-6 timer i et bur er jo litt kjedelig. Tror jeg hadde satset på å ha de hos kattepasseren, jeg pleier å levere pusen min hos min mor hver gang jeg reiser noe sted og det går helt fint :)

Det kommer helt an på kattene. Vår katt har totalt bilangst og kaster opp og fråder bare vi kjører i 5 min, så hun må dopes ned for å ha det godt i bil. Noen venner av oss har katt som ikke gjør så mye av å være med på halvlange bilturer. Ellers skjønner jeg godt at du ønsker å ha de med deg. Grattis med kattunger forresten, det er mye kos og moro med dem. :-)

Er jo bare prøve :)
Vi har to katter som trives i bil, de ligger å sover når vi kjører. Vi kunne fint ha kjørt så langt med de :)

Det varierer veldig, jeg ville nok kjørt litt med dem nå for å tilvenne dem :)

Noen jeg kjenner tar med katten sin på 8 timers lang tur flere ganger i året, går så fint. :) Sover seg igjennom det. :)

kommer nok ann på katten. vår blir kjemperedd og bæsjer hver gang vi kjører, om så bare 5 minutter ;)

regner med at du holder de inne på hytteturen, da de ikke har utv. retningssans enda =) (og enda ikke sterilisert?

gratulerer med to nøster =D

kan jeg spørre hva de tok for kattene ved kattens vern?

vi betalte 1300 tror jeg det var for vår ved dyrebeskyttelsen. tror det var billigere for kattunger (men da måtte man sterilisere selv)

Ville tatt dem med på kjøretur på forhånd og sett hvordan det gikk. Går det bra ville jeg tatt dem med. Katter er sosiale dyr og er nok fint for dem å være med dere om de kan. Sannsynligvis går det greit. De klarer som regel fint reise om de er vandt med det fra de er små.

Hadde en katt før som var "pendlerkatt", dro med meg mellom Trondheim og Oslo flere ganger i bil, på tog, og med fly. Gikk kjempebra! Nå har vi to omplasseringskatter hvor den ene har vært med oss siden han var kattunge og takler reise fint siden vi har tatt han med på noen turer. Hun andre fikk vi da hun var litt over ett år og var ikke reisevandt så hun blir superstressa og bæsjer på seg om vi tar henne med på biltur, så er bare greit å vende dem til det!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Men skal de gå fritt på fjellet? Det vet jeg ikke helt om jeg hadde turt. (Snakker om egen erfaring)Hadde nok hatt passer hjemme til dem.
Noen katter trives i bilen, andre ikke. Min trenger en luftetur i bånd underveis på vei til hytta.

Ville tatt dem med på kjøretur på forhånd og sett hvordan det gikk. Går det bra ville jeg tatt dem med. Katter er sosiale dyr og er nok fint for dem å være med dere om de kan. Sannsynligvis går det greit. De klarer som regel fint reise om de er vandt med det fra de er små.

Hadde en katt før som var "pendlerkatt", dro med meg mellom Trondheim og Oslo flere ganger i bil, på tog, og med fly. Gikk kjempebra! Nå har vi to omplasseringskatter hvor den ene har vært med oss siden han var kattunge og takler reise fint siden vi har tatt han med på noen turer. Hun andre fikk vi da hun var litt over ett år og var ikke reisevandt så hun blir superstressa og bæsjer på seg om vi tar henne med på biltur, så er bare greit å vende dem til det!

Vi har hatt katten siden hun var liten og hun har vært redd fra første biltur, så det er forskjell på dem. Noen takler biler bedre enn andre uavhengig om de har kjørt fra de var små.

Derfor jeg skrev "sannsynligvis" og "som regel" og at det burde prøves først ;) Finnes alltid unntak.

(Svar til nøstet)

Vi kjørte seks timer med vår (3 år i april), det gikk kjempe bra!

Tror det er bedre for kattene å være et annet sted enn så mange timer i bil. Det kan gå veldig fint, men ser ikke helt poenget i å dra de med. I bilen er man ikke sosial. Og på et nytt sted er det ikke sikkert de har fokus på dere uansett

Kommer også ann på hvor leng man skal være borte. Er det en helg, er det mer stress for kattene enn hygge.

Vi drar aldri med oss katta med mindre det er snakk om 1-2 uker.

Hva med å prøve å kjøre litt hjemme å se an reaksjonen?:) går det fint hadde jeg nok tatt de med:) de er jo to stk, og klarer gjerne underholde hverandre de timene også, + de sover nok en del også:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vi har tatt med katten vår på ferie på fjellet. Tok 4-5 t, gikk kjempefint! Han ble vant til bil fra vi fikk han, hadde ingen til å være barnevakt.

Back
Topp