Kjøre langt alene med baby?

KirstenJ

Flørter med forumet
Jeg skal kjøre 55 mil alene med Ida, og hun er ikke glad i bilen min. Den bråker for lite. I samboeren sin bil sover hun stort sett. Hva hadde dere gjort? Jeg må ha med bilen, hvis ikke hadde jeg tatt toget. Har muligheten til å ha henne foran da jeg har fått koblet ut airbagen. Vet at det ikke er tryggest, men er det tryggere å strekke seg bak for å gi smokk eller stryke på kinnet når hun gråter? Blif jo feil fokus i forhold til veien da... Er hun foran kan jeg vugge litt på stolen også, det går ikke i basen. Det er så mange fordeler med å ha henne foran... Men tryggere for henne bak... Vet ikke hva jeg skal gjøre... Hva hadde dere gjort?
 
Jeg hadde hatt henne bak. Men ikke strekk deg bakover for all del! Det er jo livsfarlig!! Pass på å ha mange pauser og godt med leker hun kan studere når hun sitter der bak. Tror nok det går bra! God tur.:-)
 
Det er jo babyen som bestemmer pausene. om hun sovner, så bare la henne sove. Så tar du henne ut når hun våkner og lar henne ligge flatt :) Håper det går greit og at hun sovner i bilen likevel. Jeg pleier å ha musikk på :)
 


KirstenJ skrev:
Jeg skal kjøre 55 mil alene med Ida, og hun er ikke glad i bilen min. Den bråker for lite. I samboeren sin bil sover hun stort sett. Hva hadde dere gjort? Jeg må ha med bilen, hvis ikke hadde jeg tatt toget. Har muligheten til å ha henne foran da jeg har fått koblet ut airbagen. Vet at det ikke er tryggest, men er det tryggere å strekke seg bak for å gi smokk eller stryke på kinnet når hun gråter? Blif jo feil fokus i forhold til veien da... Er hun foran kan jeg vugge litt på stolen også, det går ikke i basen. Det er så mange fordeler med å ha henne foran... Men tryggere for henne bak... Vet ikke hva jeg skal gjøre... Hva hadde dere gjort?


I følge trygg trafikk er det ingen forskjell på å ha bakovervendt sete i fremsetet eller baksetet, så du kan trygt kjøre med henne framme, med airbaggen utkoblet :) 
Skulle jeg kjørt langt alene hadde jeg også tatt setet fram, for å ha bedre kontroll på barnet samtidig som man ikke mister fokus på veien! 

Sjekk link: 
http://www.tryggtrafikk.no/Bakovervendt+i+forsetet%3F.b7C_wBfO4V.ips
 
Det er tryggest å ha setet festet til basen. Jeg hadde hvertfall hatt setet bak, du skal uansett ikke strekke deg bak for å trøste henne når hun gråter eller holde på å dulle med henne om du setter henne foran! Klarer du ikke å ha fokus på veien eller blir lett distraert når hun skriker, tror jeg nok jeg hadde revurdert mine planer om å kjøre så langt alene evt fått med meg noen til å hjelpe til. Skriker hun, får du heller stoppe og ta det derifra, noe annet er trafikkfarlig.
 
personlig ville jeg vurdert situasjonen veldig. Her går det greit noen ganger og andre ikke så greit, og da er det utrolig kjekt og ha en annen person for å underholde litt.

men er hun en sover så går det vel bedre. Skal du ta alt på en dag eller overnatte på veien?
 
Jeg kjørte på en dag, men startet med en gang hun hadde våknet og fått pupp og jeg hadde ordnet meg. Hun sov det meste av veien, så det gikk fint. Stoppet 1-1,5 timer når hun våknet, slik at hun ble sliten til vi kjørte videre. Fulgte egentlig en vanlig dag, og kjørte i sovetidene. Bilen måtte jeg ha med denne gangen, men blir tog de gangene det er mulig! Men nå har jeg nok oppskriften for returen også:)
 


KirstenJ skrev:
Jeg kjørte på en dag, men startet med en gang hun hadde våknet og fått pupp og jeg hadde ordnet meg. Hun sov det meste av veien, så det gikk fint. Stoppet 1-1,5 timer når hun våknet, slik at hun ble sliten til vi kjørte videre. Fulgte egentlig en vanlig dag, og kjørte i sovetidene. Bilen måtte jeg ha med denne gangen, men blir tog de gangene det er mulig! Men nå har jeg nok oppskriften for returen også:) Jeg og lillan var på langtur 50 mil en vei i helgen
 


KirstenJ skrev:
Jeg kjørte på en dag, men startet med en gang hun hadde våknet og fått pupp og jeg hadde ordnet meg. Hun sov det meste av veien, så det gikk fint. Stoppet 1-1,5 timer når hun våknet, slik at hun ble sliten til vi kjørte videre. Fulgte egentlig en vanlig dag, og kjørte i sovetidene. Bilen måtte jeg ha med denne gangen, men blir tog de gangene det er mulig! Men nå har jeg nok oppskriften for returen også:)

Bra at det gikk fint.

Vi var også på langtur alene i helgen. Passet på å starte når det var sovetid på lillan. Det gikk også fint.

Jeg måtte ha henne i baksetet, da jeg ikke får skrudd av airbagen fremme. Jeg trur det egentlig var en fordel. Hun så meg ikke hvis hun våknet litt og sovnet om igjen :)


 
Jeg valgte å ha henne foran, og det gikk veldig bra begge veier. Det virker som hun roet seg mer når hun så meg, og de få gangene hun gråt (var 4 ganger tilsammen) sang jeg for henne til hun roet seg og sovnet igjen. Hun gråt max 20 min totalt, noe mammahjertet var glad for. Jeg blir ikke lett distrahert, men når hun gråter lenge blir hun så varm og utilpass, og da roer hun seg ikke selv. Så for oss var dette den beste løsningen:)
 
Back
Topp