Kjøpte som førstegangsmor, men ikke trengte!

Okei! Skjønner at alle babyer er helt forskjellige, og noe en ser på som helt nødvendig har vært helt bortkasta for en annen :hilarious: Gjorde ikke denne shoppinga som førstegangsgravide lettere. :hilarious:
Helt ærlig, kjøp litt og litt etterhvert ☺️ At du har et sted barnet kan sove, og litt klær så kommer du langt ✌ Nå skulle jeg anbefale en god vogn, stokke flexi bath, og vippestol også. Men det er jo fordi MIN alltid har sovet best i vogn, elsker å bade (fortsatt, nå er han 2) og syntes vippestol var det gøyeste i verden. Ikke stress med alt du må ha før barnet kommer, butikkene er åpne etter fødsel også :joyful:❤️

Edit; ser du er godt i gang med innkjøpene allerede, ser ut som du har tatt veldig gode valg til nå ;)
 
Mitt tips er kjøp det du vet blir nødvendig nå, og kjøp det du ikke vet om du kommer til å trenge senere.

Vi hadde behov for både brystpumpe og bæresjal/sele. Ventet dog med å kjøpe brystpumpe til jeg visste om jeg trengte det eller ikke. Bæresjalet ble brukt over bæreselen her fordi datteren vår var prematur og liten så hun satt ikke godt i bæreselen.

Vippestolen ble ikke mye brukt, men den var en lifesaver når vi måtte på do eller noe sånt når vi var alene med henne. Når vi begynte med smaksprøver kjøpte vi en brukt tripp trapp stol med newborn seat som hun fikk sitte i når vi var på kjøkkenet, denne fikk vi veldig god bruk for! Ingen av delene ble brukt før en stund etter, så det er ikke noe man trenger å kjøpe før fødsel.

Bleiebøtten ble bare stress så den endte vi ikke opp med å bruke. Kjøpte istedenfor bleieposer/hundeposer som vi kastet bæsjebleiene i og kastet dem i den vanlige søppla.

Ellers har jeg brukt alt jeg kjøpte. Hadde på forhånd kjøpt vogn, bæresele og bæresjal, seng både bedsidecrib og sprinkelseng. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å bare bruke sprinkelsengen når hun var veldig liten, med mindre det var mulig å bruke den som en bedside crib.

Av klær kjøpte jeg utrolig mye i str. 56 fordi de aller fleste sa at deres baby vokste ut av 50 alt for fort, men vi brukte både 44 og 50 veldig lenge (prematur og liten baby) så denne gangen vil jeg kjøpe mer i 50, for uansett om det ikke blir brukt lenge så likte jeg ikke å kle henne i for store klær, selv bare for en periode. Vi foretrakk bukser og pysj med føtter fordi ingen sokker passet i starte. Det hadde jeg ikke kjøpt noe av fordi det var så mange som ikke anbefalte det, men det var ikke noe problem å kjøpe i etterkant.

Ellers kjøpte vi stellebord og stellematte, dyne (minste, i dun, de som ikke er dun var veldig ubevegelige og de i dun kunne formes rundt babyen og gikk ikke over hodet på babyen om natta) og sengtøy. Badebalje (kjøpte en sånn man kan brette sammen). Stellebag fikk vi og har brukt den mye, men jeg hadde nok kjøpt en ryggsekk istedenfor om jeg skulle ha ny. Vi kjøpte også babycall med video.

Det er sikkert noe jeg har glemt, men det viktigste er at babyer trenger forskjellige ting, så kjøp det nødvendige først også kan dere heller kjøpe det dere mangler etterpå.
 
Uhm, jeg vil si at vogn, stellebord og sprinkelseng ER nødvendige ting. Dyre pumper, bæresjal osv kan jeg være enig i at ikke er nødvendig. Unødvendig mange bamser og klær i ikke perfekt strl er ikke så farlig, det er ingen krise om du har for mye av sånt. Babygym og kravlematte er ikke nødvendig å ha fra starten av, men de fleste får jo bruk for det. Min erfaring er at med tålmodighet og oppmuntring så går babyen med på det meste. Hyler og vræler h*n i vogn første gang gir du ikke opp av den grunn.
Kjøp en vogn og ha god vognpose (ikke for mye syntetisk), en god bilstol, bilstolpose, kjøp gjerne brukte klær i strl 50. Velg ull på en del siden det blir desemberbaby. Ha stellebord med matte klart. Ha sprinkelseng klart, hvis babyen sovner i deres seng kan du fint løfte h*n over i sprinkelsengen når den dype søvnen er på plass og du får sengen din og mannen din for deg selv. Du slipper å være redd for å rulle på h*n osv.
Jeg brukte bare en av husets mange puter til amming, og jeg har aldri trengt krem. Riktig sugeteknikk er det eneste som hjelper, men får du en gratisprøve på krem så er det ikke noe i veien for å bruke den. Jeg har hatt stor nytte av ammepumpe, men jeg slet også med å produsere nok. Med dobbel, elektrisk pumpe på sistemann klarte jeg å amme i 6 mnd istedet for 3 mnd som jeg måtte gi meg med med de to første.
Gulpekluter er greit å ha.
Ha mye loungewear til deg sjøl :D
Også må du tenke på: hvordan vil DU at barseltida skal se ut? Også retter du deg inn etter det. Hvis feks du ikke har tenkt å bruke mye tid på en eller annen hobby du har, rydd vekk alt som har med hobbyen å gjøre, så er det mindre kaos når du er hjemme med nyfødt og hvert minutt for deg selv er sjelden vare.
 
Alle klær med hette og føtter på. Blir bare klumpete med hette, og babyen sparker seg ut av beina og blir irritert av bukser med føtter.

Ikke kjøp store tuber med kremer! Holdt i massevis med de små tubene vi fikk i diverse babypakker i begynnelsen for å finne ut av hva som fungerte best. Så kjøpte vi stor tube av det som fungerte etter hvert.

Vi fikk pustealarm i gave, den ligger enda i eska si :p

Babydyne og sengesett. Bare tull, og kjempefarlig etterhvert som babyen sparker eller drar dyna over hodet. Vi brukte sovepose heller, helt genialt!

Bamser og kosekluter. Babyen bryr seg fint lite, og man kan jo ikke ha det i senga deres uansett pga fare for krybbedød.

Nesesuger. Har brukt det 1 gang, og det fungerte skikkelig dårlig.

Babyshampo. Fikk en baby med kraftig atopisk eksem, og han får kun lov å dusje 1 gang i uka uten noe form for såpe.

Tynne smekker! Det MÅ være fleece bakpå, hvis ikke blir smekkene gjennomvåte med en gang og klærne under blir våte slik at du må bytte hele tiden.

Pysj og dresser med knapper. Velg alltid glidelås, det går mye fortere!

Babyhåndklær. De blir veldig fort for små, og hetta er bare plagsom.

Dyre sellematter, gjerne med fine motiv. 99% av tiden ligger det et flekkete gammelt håndkle oppå uansett :p

Det var det jeg kom på her og nå! Men vil understreke at alle babyer er ulike og noen har sikkert hatt stort behov for ting vi ikke brukte :)

Babydyne er IKKJE kjempefarlig. Berre for å spesifisere det. Ein ting er å skrive ka som ikkje funker for deg, ein anna ting er å skremme livskiten utav førstegangsfødende :hilarious: har brukt lett og god dyne til begge mine barn, og dei har trivs mykje bedre med dyne enn sovepose :)
 
Babydyne er IKKJE kjempefarlig. Berre for å spesifisere det. Ein ting er å skrive ka som ikkje funker for deg, ein anna ting er å skremme livskiten utav førstegangsfødende :hilarious: har brukt lett og god dyne til begge mine barn, og dei har trivs mykje bedre med dyne enn sovepose :)

Ja, det kan være skummelt å høre. Men det er jo likevel fakta at babyer kan få dyna/teppe/kosekluter/bamser over hodet, og at dette øker riskoen for krybbedød da de ikke får tilførsel av frisk luft. Det er jo også derfor anbefalingene er å ikke ha noe av dette i senga. Lette barnedyner kan man ha så lenge babyen ikke klarer å dra de over hodet, men man bør gå over til andre alternativer (som f.eks. sovepose) dersom dette er noe som skjer. Vi brukte babydyne selv en liten stund frem til jeg fant babyen min med dyna over hodet flere ganger. Han fikk den over hodet når han løftet på beina. Da gikk vi over til sovepose da dyne ble utrygt.

Kunne kanskje formulert meg litt bedre i mitt første innlegg og heller skrevet at det KAN være kjempefarlig. Men jeg er urokkelig når det kommer til trygt sovemiljø for babyer altså, og det er ikke en risiko jeg ønsker å ta for mine barn :)
 
Men jeg ser jo på mye som veldig nødvendig :sorry: Ser det er noen her som skrev at sprinkelseng var unødvendig liksom? Meen, den kan jo ikke sove i sidecrib i alt for mange mnd? Og vippestol, bæresjal, VOGN, stellebord osv også :hilarious: Veldig forvirra! Men har uansett planer om å få kjøpt mye brukt på finn, så da er det litt bedre for lommeboka uansett

vi har samsovet frem til nå, poden er nettopp fylt tre. Og jeg som så for meg at skulle være alt for skummelt, men har gitt alle mer søvn. Men ville kanskje ikke kjøpt en dyr sprinkelseng slik vi gjorde (vi gikk for den runde fra Stokke). Da føles det ikke så fælt om den ikke blir hyppig brukt :hilarious:
 
Ja, det kan være skummelt å høre. Men det er jo likevel fakta at babyer kan få dyna/teppe/kosekluter/bamser over hodet, og at dette øker riskoen for krybbedød da de ikke får tilførsel av frisk luft. Det er jo også derfor anbefalingene er å ikke ha noe av dette i senga. Lette barnedyner kan man ha så lenge babyen ikke klarer å dra de over hodet, men man bør gå over til andre alternativer (som f.eks. sovepose) dersom dette er noe som skjer. Vi brukte babydyne selv en liten stund frem til jeg fant babyen min med dyna over hodet flere ganger. Han fikk den over hodet når han løftet på beina. Da gikk vi over til sovepose da dyne ble utrygt.

Kunne kanskje formulert meg litt bedre i mitt første innlegg og heller skrevet at det KAN være kjempefarlig. Men jeg er urokkelig når det kommer til trygt sovemiljø for babyer altså, og det er ikke en risiko jeg ønsker å ta for mine barn :)

Har lest rundtom nå, berre for å sjekke, og finner i grunn ingen som anbefaler at ein ikkje har dyne i senga...? Sjølv ikkje landsforeningen for uventet babydød fraråder bruk av dyne. Men tepper, kosebamser, sprinkelsengbeskytter og pute derimot, det har eg hørt mykje snakk om.
 
Har lest rundtom nå, berre for å sjekke, og finner i grunn ingen som anbefaler at ein ikkje har dyne i senga...? Sjølv ikkje landsforeningen for uventet babydød fraråder bruk av dyne. Men tepper, kosebamser, sprinkelsengbeskytter og pute derimot, det har eg hørt mykje snakk om.

På siden til Landsforeningen for uventet barnedød står det at man bør unngå bruk av også lette dyner dersom babyen drar den over hodet. Det står under risikofaktorer for krybbedød. De foreslår sovepose (av den typen som har armene fri) som et trygt alternativ :)

Vil også skyte inn at jeg anbefaler alle å lese rådene rundt trygg søvn for babyer, jeg visste ikke engang halvparten av anbefalingene når jeg ble mor for første gang! Syns også det var betryggende å lese rådene og vite at jeg i hvert fall gjorde alt jeg kunne for å forebygge krybbedød. Og dersom mine ord gjorde noen så livredd som det ble påstått, vil jeg bare beklage for det. Det var ikke meningen å skremme noen ❤
 
På siden til Landsforeningen for uventet barnedød står det at man bør unngå bruk av også lette dyner dersom babyen drar den over hodet. Det står under risikofaktorer for krybbedød. De foreslår sovepose (av den typen som har armene fri) som et trygt alternativ :)

Vil også skyte inn at jeg anbefaler alle å lese rådene rundt trygg søvn for babyer, jeg visste ikke engang halvparten av anbefalingene når jeg ble mor for første gang! Syns også det var betryggende å lese rådene og vite at jeg i hvert fall gjorde alt jeg kunne for å forebygge krybbedød. Og dersom mine ord gjorde noen så livredd som det ble påstått, vil jeg bare beklage for det. Det var ikke meningen å skremme noen ❤
Har også hørt skrekkhistorier med soveposer der barna klarer å dra armene inn og snu seg inni der. Noe må de ha over seg.
Vi opplevde at datteren vår ofte forsvant under dyna fordi vi hadde litt hevet ende på grunn av gulping og hun sklei nedover. Kunne derfor ikke ha enden heva mer. Hun våkna somregel med en gang hun kom under dyna og begynte å gråte, men det var utrolig skummelt likevel. Vi byttet til en tynn dundyne som vi kunne forme bedre rundt kroppen hennes, da kom den ikke over hodet.

Poenge mitt er at krybbedød er noe brutalt urettferdig og det kan skje hvem som helst og man skal ta de forhåndsreglene man kan, men man skal ikke skremme andre fra å bruke noe som blir ansett som trygt. Det viktigste er å passe på at man ikke legger noe nær babyen som kan blokkere luftveiene som bamser og slikt. Dyner er ikke frarådet, så da bør ikke noen si at de er livsfarlige.
 
Har også hørt skrekkhistorier med soveposer der barna klarer å dra armene inn og snu seg inni der. Noe må de ha over seg.
Vi opplevde at datteren vår ofte forsvant under dyna fordi vi hadde litt hevet ende på grunn av gulping og hun sklei nedover. Kunne derfor ikke ha enden heva mer. Hun våkna somregel med en gang hun kom under dyna og begynte å gråte, men det var utrolig skummelt likevel. Vi byttet til en tynn dundyne som vi kunne forme bedre rundt kroppen hennes, da kom den ikke over hodet.

Poenge mitt er at krybbedød er noe brutalt urettferdig og det kan skje hvem som helst og man skal ta de forhåndsreglene man kan, men man skal ikke skremme andre fra å bruke noe som blir ansett som trygt. Det viktigste er å passe på at man ikke legger noe nær babyen som kan blokkere luftveiene som bamser og slikt. Dyner er ikke frarådet, så da bør ikke noen si at de er livsfarlige.

Alt som kan havne over babyens ansikt og føre til at de ikke får tilførsel av oksygen øker risikoen for krybbedød. Det tror jeg vi begge er enig i. LUB foreslår soveposer som et trygt alternativ til dyner dersom babyen drar dyna over hodet. Det var et problem hos oss, for i motsetning til din baby så våknet ikke min av det. Og det er jo faktisk kjempefarlig. Dersom han hadde blitt liggende med dyna over hodet i timesvis mens vi sov kunne han endt opp med å puste inn Co2 istedenfor oksygen, noe som igjen kan føre til kvelning. INGEN fortjener å miste barnet sitt i krybbedød, og jeg tror alle her inne ønsker å gjøre det de kan for å forebygge det. Om du eller jeg eller andre her inne velger å bruke dyne eller sovepose får være opp til den enkelte, men det er viktig at man vet om risikoene og alternativene man har slik at man kan ta det man selv mener er det beste valget for sitt barn.

Nå blir dette det siste jeg sier om dette. Det er helt greit at dere er uenig i det jeg sier altså, og jeg er enig i at jeg nok formulerte meg litt dårlig i første omgang. Men jeg står fremdeles for meningene mine. Originalinnlegget mitt var et svar til trådstarter, skrevet uten noe form for baktanker, fordi jeg syns det er så utrolig stas at JEG endelig er gravid igjen og kan dele mine erfaringer. Hadde aldri tenkt eller trodd at folk skulle bli redd eller sint pga det. Huff, det her syns jeg bare ble trist altså... :(
 
Alt som kan havne over babyens ansikt og føre til at de ikke får tilførsel av oksygen øker risikoen for krybbedød. Det tror jeg vi begge er enig i. LUB foreslår soveposer som et trygt alternativ til dyner dersom babyen drar dyna over hodet. Det var et problem hos oss, for i motsetning til din baby så våknet ikke min av det. Og det er jo faktisk kjempefarlig. Dersom han hadde blitt liggende med dyna over hodet i timesvis mens vi sov kunne han endt opp med å puste inn Co2 istedenfor oksygen, noe som igjen kan føre til kvelning. INGEN fortjener å miste barnet sitt i krybbedød, og jeg tror alle her inne ønsker å gjøre det de kan for å forebygge det. Om du eller jeg eller andre her inne velger å bruke dyne eller sovepose får være opp til den enkelte, men det er viktig at man vet om risikoene og alternativene man har slik at man kan ta det man selv mener er det beste valget for sitt barn.

Nå blir dette det siste jeg sier om dette. Det er helt greit at dere er uenig i det jeg sier altså, og jeg er enig i at jeg nok formulerte meg litt dårlig i første omgang. Men jeg står fremdeles for meningene mine. Originalinnlegget mitt var et svar til trådstarter, skrevet uten noe form for baktanker, fordi jeg syns det er så utrolig stas at JEG endelig er gravid igjen og kan dele mine erfaringer. Hadde aldri tenkt eller trodd at folk skulle bli redd eller sint pga det. Huff, det her syns jeg bare ble trist altså... :(

Du setter pekefinger på noko som ER viktig, men på ein veldig uvis måte berre, og då reagerer folk, slik er det bare ❤ alle skjønner at intensjonen er god, men å skrive at dyner er livsfarlig og ikkje anbefalt vil skremme, uansett, og då er det viktig å påpeike at det er anbefalt med dyner for babyer, tilpasset baby såklart, og det er ikkje livsfarlig. Så kan ein heller henvise til trygg søvn og krybbedød så kan kvar enkelt familie finne ut av det sjølv :)

Fortsett å del om det du brenner for og lærdommer du har lært deg, så vil du kjapt skjønne korleis det er lurest og aller best å dele om slikt ❤ for det er eit viktig tema. Ikkje meininga å stoppe deg eller rakke ned, berre poengterer viktigheten av å holde seg til eller innanfor det som blir anbefalt av gode trygge instanser :)
 
For å avslutte tema om dyne legger eg ved anbefalt info her, fra landsforeningen for uventet barnedød:
Sovepose/nattpose med hull til armene kan være et greit alternativ til en lett barnedyne. Disse posene anbefales i noen land (bl.a. Tyskland og Nederland) for å forebygge krybbedød. En fordel med sovepose er at babyen ikke risikerer å få dyna over hodet, noe som kan føre til at det blir tett og varmt og dårlige pusteforhold. Med en liten lett barnedyne tilpasset barnets størrelse slik som er vanlig i Norge, skal uansett ikke dette være en fare, det er verre med de tyngre teppene etc som er mer vanlig i andre land. Men om man har en baby som har lett for å få dyna over hodet, eller babyen har lett for å sparke av seg dyna slik at det blir for kaldt, kan en nattpose være et godt alternativ. Det er for øvrig viktig at det ikke er noen knapper eller lengre snører på posen som kan utgjøre risiko.

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod#sørg-gode-pusteforhold
 
Bleiebøtte var bortkastet. Ellers brukte jeg det meste jeg skaffet tror jeg.

Det er jo del av førstegangsmoroa å handle inn :)
 
Klær med hetter:p de var håpløse! Ihvertfall om hettene var tykke og klumpete.
 
Bilstolpose ble unødvendig for vår del.. Hadde ull på ungen og varmet opp bilen på forhånd, så da gikk det jo helt fint :)

Edit: Ja - også lekegrind!! Den satte vi aldri opp :hilarious:
 
elektrisk vippestol :p Mini hatet den!
 
Bilstolpose ble unødvendig for vår del.. Hadde ull på ungen og varmet opp bilen på forhånd, så da gikk det jo helt fint :)

Edit: Ja - også lekegrind!! Den satte vi aldri opp :hilarious:
Og jeg elsket lekegrinda. Guttungen bodde oppe i den til tider og elsket den.
 
Back
Topp