Kjøpte som førstegangsmor, men ikke trengte!

MarieL

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
Utmarsj 2024
Aprilspirene 2024❤️
Lang overskrift som sier seg selv! Men dette er spennende for oss som er førstegangsgravide nå, og kanskje kan gå litt amok i handlingen :hilarious: For ja, her har innkjøpene allerede starta, og planlegging også.

Hva kjøpte dere av baby ting som egentlig var bortkastet. Kjør på :hilarious:
 
Elektrisk pumpe, fikk aldri ut noe mer en et par dråper og de dråpene som kom ut ville ikke babyene ha :arghh: det var heller ikke behov for det for min del, den kjøpte jeg kun fordi man "måtte" ha det trodde jeg :facepalm:

Så anbefaler å vente med det til man faktisk har behov :)
 
Bleiebøtteo_O Hallo, plasten som man skal snurre disse bleiene inn i var jo svindyr. Og ærlig talt, det går fint å legge dem i søpla:woot:
Kjøpte masse spedbarnsklær i st 50. Barnet vokste altfor fort ut av st 50, så brettet heller opp 56 og 62.
Spillende sengemobil til førstemann. Han brydde seg filla om den, han ville ligge på meg han. Men den var fin da:p
Noe jeg skal investere i nå om det behøves er en god bæresele, ikke en BB som gjør vondt i nakken når barnet er 3 mnd og tyngre.
 
Last edited:
Sniker fra september.

Signerer brystpumpe! Det er dyrt, og bør kjøpes ved oppstått behov. Jeg fikk prematur og måtte pumpe mye i starten, så kjøpte når vi skulle hjem fra sykehuset. Men ble maks brukt et par uker. Dersom man trenger det litt i starten, får man leid veldig billig fra apoteket. Det er kjempepraktisk, og man kan leie så lenge man ønsker.

Og flasker i hopetall trenger man ikke, med mindre du ikke vil amme. Vi fikk to stk i gratis babypakker. Fikk aldri bruk for dem heller, men greit med et par i bakhånd i tilfelle.
 
Sniker fra september.

Signerer brystpumpe! Det er dyrt, og bør kjøpes ved oppstått behov. Jeg fikk prematur og måtte pumpe mye i starten, så kjøpte når vi skulle hjem fra sykehuset. Men ble maks brukt et par uker. Dersom man trenger det litt i starten, får man leid veldig billig fra apoteket. Det er kjempepraktisk, og man kan leie så lenge man ønsker.

Og flasker i hopetall trenger man ikke, med mindre du ikke vil amme. Vi fikk to stk i gratis babypakker. Fikk aldri bruk for dem heller, men greit med et par i bakhånd i tilfelle.

Her kan me også låne gratis på helsestasjonen ❤
 
Selebukser!
De er sykt søte, men i de minste størrelsene syntes vi det er helt ubrukelig! Vi brukte body og strømpebukse hele tiden, og pyntet med en romper eller en bukse utenpå de få gangene vi skulle ut døren.
 
Sprinkelseng :hilarious: Men kanskje spiren i magen liker den da!

Ellers tror jeg mye kommer an på hva slags behov man har, og mye kan vente til behovet først dukker opp. Jeg vet mange sverger til nesesuger og diverse; det har jeg aldri hatt eller sett noe behov for. Og selv om jeg ble flaskemamma klarte jeg meg fint uten baby brezza:happy:
Jeg måtte kjøpe en del i str 50 etter guttungen ble født da han brukte det lenge og druknet i 56, så ikke lett å si hva man får bruk for å ikke.
 
Mini brukte str 50 og 56 i 7 uker så se an babyen :p

Vi kjøpte en elektrisk vippestol som ble brukt 3 ganger :p ellers har vi brukt det meste (inkludert både brystpumpe og sprinkelsenga)
 
Elektrisk pumpe, fikk aldri ut noe mer en et par dråper og de dråpene som kom ut ville ikke babyene ha :arghh: det var heller ikke behov for det for min del, den kjøpte jeg kun fordi man "måtte" ha det trodde jeg :facepalm:

Så anbefaler å vente med det til man faktisk har behov :)

Enig! Vi panikkjøpte den dyreste og mest fancy pumpa dagen før vi skulle reise hjem fra sykehuset da barnepleierne insisterte på at jeg ikke kom til å få til ammingen og derfor måtte pumpe og gi flaske.

Tre timer senere kom det en ny barnepleier på vakt og sa; Men har du fått prøve ammeskjold? Og dermed amma vi i halvannet år..ungen tok ikke flaske etter at ammingen kom igang, så det ble ikke mye pumping foråsidetsånn. Denne gangen smugler jeg med meg ammeskjold på barsel, og lar pumpa stå trygt på loftet til det eventuelt blir bruk for den :p
 
Elektrisk vippestol:p vi kjøpte den forøvrig når babyen var noen uker i desperasjon. Hun hatet den, så ble et dyrt bomkjøp:rolleyes:
Ellers brukte mi str 50 i minst en måned, så jeg hadde fin mengde i den størrelsen:)
 
Det er vanskelig å si, avhenger veldig av hvilken baby du får. For noen var bæretøy det aller viktigste mens andre aldri brukte det. Det samme gjelder brystpumper (var utrolig glad jeg hadde det hjemme), babynest (brukte det aldri) osv. Samtidig er det masse som er overflødig før babyen er tre måneder (da han bare sov i fanget/på brystet hele dagen uansett) men blir helt gull etter det, som feks babygym, bedsidecrib/sprinkelseng, vugge til å ha i stuen, bæresele, uro også videre.

Men sånn generelt: de fleste butikker som selger babyutstyr leverer innen en uke eller to, og apotekene er alltid åpne, så du slipper unna med å ha det aller mest nødvendigste hjemme: et trygt sted å sove, klær som passer til årstiden, en stelleplass og bleier. :)
 
Det er vanskelig å si, avhenger veldig av hvilken baby du får. For noen var bæretøy det aller viktigste mens andre aldri brukte det. Det samme gjelder brystpumper (var utrolig glad jeg hadde det hjemme), babynest (brukte det aldri) osv. Samtidig er det masse som er overflødig før babyen er tre måneder (da han bare sov i fanget/på brystet hele dagen uansett) men blir helt gull etter det, som feks babygym, bedsidecrib/sprinkelseng, vugge til å ha i stuen, bæresele, uro også videre.

Men sånn generelt: de fleste butikker som selger babyutstyr leverer innen en uke eller to, og apotekene er alltid åpne, så du slipper unna med å ha det aller mest nødvendigste hjemme: et trygt sted å sove, klær som passer til årstiden, en stelleplass og bleier. :)
Husker jeg som førstegangs handlet som om butikkene aldri åpnet igjen:hilarious: når babyen var 4 dager var vi på første shopperunde, så var ikke akkurat vanskelig å få tak i ting etter fødselen heller:p
 
Husker jeg som førstegangs handlet som om butikkene aldri åpnet igjen:hilarious: når babyen var 4 dager var vi på første shopperunde, så var ikke akkurat vanskelig å få tak i ting etter fødselen heller:p

Jeg shoppet helt sykt mye, ikke minst i permisjonen. Får jo sååå mye tid til sånt mens man ammer om natta feks :D Tror vi hadde klær nok til 4 barn samtidig i hver størrelse. Det anbefales i utgangspunktet ikke, verken for økonomien, parforholdet eller miljøet :bag:
 
Vogn, sprinkelseng, bæresele ble ikke brukt her - pga reflux på vesla :( Hadde nok dog kjøpt vogn, men ventet med både seng og bæresele.. Kanskje heller ett sjal som får en bedre tilhørighet til mor og en bedside crib i stoff... Lager mindre lyd som vekker de følsomme igjen når de endelig sovner.. :)
 
Bæresjalet var ubrukelig, mini skreik bare han så det. Ble flaskebaby her, og angrer skikkelig på at jeg kjøpte så mange små flasker, de ble små så fort :facepalm: babygymmen i tøy var også ganske bortkastet, dyr var den og mini syns babygymmen i plastikk til 99 kr var mye bedre :hilarious:
 
Bæreselen jeg kjøpte til førstemann ble veldig lite brukt, hadde klart oss fint uten.
Den elektriske vippestolen til minstemann ble brukt enda mindre. Hadde heldigvis kjøpt den på tilbud, og solgte den til samme pris da den ikke var på tilbud lengre :hilarious:
 
Back
Topp