Kjøper vil ha igjen pengene (Finn)

Gregersen

Forumet er livet
For en uke siden la jeg ut en dyr barnesykkel på Finn. Kjøpte den selv på Finn for to år siden, men sykkelen ble bare brukt et par ganger siden luften seg ut av bakhjulet og vi fikk aldri surret oss til å kjøpe ny slange (og kid’n kjøpte seg elsparkesykkel).Sykkelen har stått oppbevart i en tørr bod. Opplyste både om bruk, slange, oppbevaring og førpris i annonsen.

Han som kjøpte den spurte om 500,- avslag i pris og jeg sa at det var greit. Han har altså fått en sykkel til 1000,- som ny kostet ca 4500,- Da han hentet den så han over sykkelen og syns at den så grei ut, betalte og dro.

Fikk mld i går om at noen av girene ikke virket og vil nå heve kjøpet. Har prøvd å diskutere med at han fikk den billig, at den så å si ikke har vært i bruk her hos oss så jeg kunne ikke vite at det var noe galt, at han så over og selv godkjente før han tok den med og at han nå har hatt sykkelen en uke, jeg aner ikke om de selv har fått ødelagt den på den tiden.

Har jeg noen rettigheter her? Solgte sykkelen nå for å få penger til mat til meg og barna så har jo ikke mulighet til å betale tilbake nå...

For en uke siden la jeg ut en dyr barnesykkel på Finn. Kjøpte den selv på Finn for to år siden, men sykkelen ble bare brukt et par ganger siden luften seg ut av bakhjulet og vi fikk aldri surret oss til å kjøpe ny slange (og kid’n kjøpte seg elsparkesykkel).Sykkelen har stått oppbevart i en tørr bod. Opplyste både om bruk, slange, oppbevaring og førpris i annonsen.

Han som kjøpte den spurte om 500,- avslag i pris og jeg sa at det var greit. Han har altså fått en sykkel til 1000,- som ny kostet ca 4500,- Da han hentet den så han over sykkelen og syns at den så grei ut, betalte og dro.

Fikk mld i går om at noen av girene ikke virket og vil nå heve kjøpet. Har prøvd å diskutere med at han fikk den billig, at den så å si ikke har vært i bruk her hos oss så jeg kunne ikke vite at det var noe galt, at han så over og selv godkjente før han tok den med og at han nå har hatt sykkelen en uke, jeg aner ikke om de selv har fått ødelagt den på den tiden.

Har jeg noen rettigheter her? Solgte sykkelen nå for å få penger til mat til meg og barna så har jo ikke mulighet til å betale tilbake nå...

Når man handler i butikk reguleres dette av forbrukerkjøpsloven. Kjøp og salg mellom privat personer reguleres av kjøpsloven. Kjøpsloven er litt mindre firkantet, men kjøper har rett på reklamasjon ved vesentlige mangler ved varen (noe jeg vil tro feil på gir er for en sykkel). Se mer i linken under

https://osloadvokatene.no/kontrakt/avtaler/selger-privatperson/

Tja. Det kommer litt an på. Man burde som selger vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer på det man selger, og har man ikke skrevet det i annonsen så har kjøper kjøpt den i god tro om at den var i orden.

Jeg ville også krevd å få pengene tilbake om jeg kjøpte en sykkel til 1000 kr og så virket ikke girene. Det er jo en vesentlig del av sykkelen som er ødelagt. Skal ikke være nødvendig å sykle en tur for å sjekke at girene funker liksom..

Jeg ville heller ikke hatt en sykkel til 1000 kr om den ikke virket som den skulle, så jeg skjønner han godt. Men det er jo vondt å vite om det er han som har ødelagt den og bare vil ha pengene igjen eller om den var ødelagt når han fikk den.

Jeg er uenig med flere her. Jeg tenker at kjøper burde ha sjekket selv om girene fungerte. Det er ikke uvanlig at en sykkel som har stått i flere år trenger litt kjærlighet og omtanke før den er brukbar.

Syns dere ei uke er rimelig tid for å heve kjøp?

En har jo rett til å heve også bruktkjøp fra privatpersoner, men må da si fra innen "rimelig tid", og jeg har benytta meg av det selv. Men jeg syns det er litt i grenseland å komme med det ei hel uke etter kjøp. Hadde ikke gjort det selv ei uke etterpå, da hadde jeg tatt det på egen kappe.

Jeg er uenig med flere her. Jeg tenker at kjøper burde ha sjekket selv om girene fungerte. Det er ikke uvanlig at en sykkel som har stått i flere år trenger litt kjærlighet og omtanke før den er brukbar.
Da skriver man det i annonsen

Syns dere ei uke er rimelig tid for å heve kjøp?

En har jo rett til å heve også bruktkjøp fra privatpersoner, men må da si fra innen "rimelig tid", og jeg har benytta meg av det selv. Men jeg syns det er litt i grenseland å komme med det ei hel uke etter kjøp. Hadde ikke gjort det selv ei uke etterpå, da hadde jeg tatt det på egen kappe.

Jeg er veldig enig med deg. Men hadde jeg oppdaget at girene ikke fungerte etter å ha kommet hjem, så hadde jeg også tatt det på egen kappe.. Det går Ann å dra igjennom girene selv om sykkelen ikke har luft i dekkene. Man har også en undersøkelse plikt.

det er ingen krav i kjøpsloven om at kjøper må sjekke at aktuell vare fungerer som den skal ved kjøp. Det er selger som bærer ansvaret for at mangler ved varen fremkommer i annonsen. Hvis det er mangler utover det så er det selgers ansvar å rette dette opp eller så kan kjøper heve kjøpet.

Står litt her som du kan bruke for å avgjøre om kjøper har rett til å heve salget. Sånn jeg tolker det, så hadde kjøper grunn til å tro at alt annet enn det du opplyste var i orden. Så enten har du ikke visst om dette med girene eller så har du unnlatt å informere om det :) som selger skal du da har rett til å utbedre feilen før kjøpe krever å få hevet kjøpet. Så da er spørsmålet om du vil fikse girene eller l kjøper få heve kjøpet sitt.
Dersom du hadde skrevet «selges som den er», har derimot kjøper selv ansvar for å oppdage feil og mangler før kjøpet.
https://www.finn.no/bap/artikler/tips/i-disse-tilfellene-kan-du-klage-pa-et-bruktkjop

Står litt her som du kan bruke for å avgjøre om kjøper har rett til å heve salget. Sånn jeg tolker det, så hadde kjøper grunn til å tro at alt annet enn det du opplyste var i orden. Så enten har du ikke visst om dette med girene eller så har du unnlatt å informere om det :) som selger skal du da har rett til å utbedre feilen før kjøpe krever å få hevet kjøpet. Så da er spørsmålet om du vil fikse girene eller l kjøper få heve kjøpet sitt.
Dersom du hadde skrevet «selges som den er», har derimot kjøper selv ansvar for å oppdage feil og mangler før kjøpet.
https://www.finn.no/bap/artikler/tips/i-disse-tilfellene-kan-du-klage-pa-et-bruktkjop

Enig. Det er det kjøpsloven sier.

Du kan jo eventuelt ta kontakt med en sportsbutikk og forklare situasjon. XXL har service på sykler og kan muligens fikse girene for langt billigere enn 1000 kr.

Syns selv det er litt tynt å komme en hel uke etterpå når kjøper også hadde inspisert sykkelen. Så du burde få mulighet til å fikse girene før han får hevet kjøpet.

Jeg tenker han nok ikke fikk anledning til å prøve sykkelen ved kjøp pga. hjulet. Og når han fikk byttet dette, oppdaget det med girene. Hvis du selv hadde prøvd sykkelen før salg, ville du kanskje selv sett feilen. Mulig den bare trenger enkel service, men selv ville jeg godtatt heving av kjøpet med de opplysninger du har gitt. Det synes jeg høres rimelig ut.

Hvordan går det med situasjonen? Har dere kommet til en løsning?

Situasjonen har kanskje løst seg alt, men i tilfelle ikke, eller sånn til info til andre som leser tråden senere:
Kjøper har krav på å heve kjøpet. Så kan man jo diskutere om én uke er for lenge å vente, han burde kanskje sjekket dette tidligere. Men jeg legger til god tro og at han nok ikke fikk tid tidligere.
Har du ikke pengene, så er det en ærlig sak. Da sier du at du kan ta sykkelen tilbake, men at du da må betale tilbake senere (sykkelen må du derimot få tilbake med én gang). Hvis han ikke kan gå med på det, så foreslå at han selger den videre selv.
Mye løser seg om man tar det på en hyggelig måte. Jeg har selv tatt ting i retur som jeg har solgt, selv om kjøper ikke hadde krav på det (feil størrelse), og synes det er uproblematisk så lenge det ikke er skader på varen. Selger det videre igjen uten problem. Kjøpte en gang en TV som det viste seg å være feil på, dette oppdaget jeg jo heller ikke med én gang. Selger var da dritkjip og nekta å ta den tilbake eller gi noe avslag. Men den fikk jeg solgt videre (opplyste da om manglen), så det løste seg.
Om du forklarer at pengene er brukt opp på mat til deg og ungene, så holder jeg en knapp på at han ikke vil heve kjøpet likevel.

Back
Topp