Kjøper man barna sine hvis...

Ser det heller som en belønning for å holde ut med en bevegelses hemmet, hormonell og humørsyk mor i 9 mnd;) hehehe.....Nei ingen bestikkelse. I min fam har vi pleid å gi dukker sånn at de får sin egen baby å leke med;) 

LittleMonkey skrev:
Nei, jeg tenker at det blir ekstremt mye fokus på den nye babyen og at "alle" har med gaver og vil dulle og dalle. Det er så viktig å ikke glemme å gi de større barna oppmerksomhet også, og det å gi en gave til storesøster/bror når babyen kommer kan jo være med på å forebygge sjalusi osv. Man kjøper dem ikke - man passer på at de ikke føler seg tilsidesatt. Sånn tenker iallefall jeg :p
Her skal besteforeldre få streng beskjed om at det ikke er lov å drukne seg i babyen uten at det også dulles med storesøster.

Man skal dele, ikke gi fra seg all oppmerksomheten når man får småsøsken!

Veldig enig :)

IsThaBeth skrev:
Jeg skjønner ikke behovet for å hele tiden kjøpe noe for å vise at en bryr seg om barna sine. Hvis tanken bak er å vise at den eldste ikke er glemt, å at en fortsatt er like glad i den, så forstår jeg ikke hvorfor en må kjøpe noe for å bevise det? Kan en ikke heller passe på å ha nærhet og kose seg sammen, også etter babyen er i hus? Og hvis en ikke har tid til det, for det er kommet en ny baby i hus, er jo gaven egentlig mest for egen samvittighets skyld. Enkelt å kjøpe en gave, vanskelig å gi tid. 

Det er jo fordi babyen som regel får masse gaver, er snakk om etter fødsel, så søsken ikke skal føle seg tilsidesatt. Har ingenting med det å gjøre at man ikke har tid til ungene.

Hehe, nei jeg hadde aldri tenkt tanken om at en kjøpte barnet sitt på noen måte om en ga de en liten gave i forbindelse med at de ble storebror eller storesøster :)

IsThaBeth skrev:
Jeg skjønner ikke behovet for å hele tiden kjøpe noe for å vise at en bryr seg om barna sine. Hvis tanken bak er å vise at den eldste ikke er glemt, å at en fortsatt er like glad i den, så forstår jeg ikke hvorfor en må kjøpe noe for å bevise det? Kan en ikke heller passe på å ha nærhet og kose seg sammen, også etter babyen er i hus? Og hvis en ikke har tid til det, for det er kommet en ny baby i hus, er jo gaven egentlig mest for egen samvittighets skyld. Enkelt å kjøpe en gave, vanskelig å gi tid. 

Gode refleksjoner :)

For vår del var det viktig at storesøster var den første utenom faren og jeg, som fikk holde babyen. Det var vår måte å vise henne hvor viktig hun var/er i familien og at hun ikke kom i skyggen bare fordi det nå var kommet et nytt familemedlem.

Nei, det synes jeg ikke. Å ha med en liten ting til storesøsken betyr vel ikke at man bytter det ut med tid og oppmerksomhet?

Du spør hva man kjøper. Det kommer vel litt an på det andre barnets alder og interesser. Når jeg har vært på barselbesøk har jeg ofte tatt med for eks fargebok og tegnestifter til det eldre barnet.

dresden skrev:
Blir en form for bestikkelse i mine øyne, men for å gi en lettere overgang for ... vel, alle.

Bestikker man ungene når man kjøper gaver til de altså?
Jøss, da må jeg slutte... trodde bare jeg var snill jeg.

Bestikkelse i mine øyne er å si "Hvis du  .... skal du få en gave"
En gave ute av det blå er ingen bestikkelse. Synes nå jeg da.

IsThaBeth skrev:

Fordi når man er 5 år, så er det noen ganger litt kulere med en brannbil.
Kjærligheten og omtanken skal vel være der uansett?
Her er den stabil, ikke noe jeg viser bevisst ved spesielle anledninger.

Vil bare føye til at jeg synes vi må tåle at ungene er litt materialistiske.
Uten at vi skjemmer de bort og overøser de med ting hele tiden for å kjøpe de, så synes jeg det er viktig å huske på. Leker og ting betyr så mye for et barn. En gave er en stor kjærlighetserklæring det og.
Mine verste minner om urettferdighet fra barndommen handler om godteriposer og at kusina mi fikk mere saft i glasset.

Er det ikke vanlig å få/gi presanger i forbindelse med spesielle merkedager? Det er da ikke hver dag man blir storebror/søster, så om ikke det kvalifiserer til en bonuspresang så vet ikke jeg.
Eldste vår fik ny laptop,printer,scaner,ekstern harddisk og en haug med dataspill da han ble storebror. Det var fra oss og fra besteforeldrene.
Man skjemmer ikke bort ungene sine med å gi en gave når lillebaby endelig kommer. De eldre ungene fortjener egentlig en stor presang,for å ha holdt ut med en hormonell,sliten og rugende mamma...

Og skjemmer man bort ungene med å gi presanger utenom jul og bursdag?
SHIT! Jeg har vel verdens to mest bortskjemte unger jeg da. Men det går egentlig greit!

Nå har jeg en materialistisk og bortskjemt unge da.. Jeg fik beskjed om å jobbe mer fordi jeg sa vi ikke hadde råd til å bare kjøpe og kjøpe leker til han... Jeg innser jo at dette er helt og holdent vår feil, men jeg tror ikke han blir mer bortskjemt av å få en oppmerksomhet i form av en leke når lillesøster kommer. Han er flink til å vise takknemlighet når han får noe, dessverre vil han ha noe hele tiden...

Greit nok at man ikke skal skjemme bort ungene sine, men tror også det er viktig å huske på at barn er litt mer opptatt av leker og gaver enn oss voksne.
Tror materialismen skal være ganske så ekstrem før det blir alvorlig galt liksom.

Storebror her i huset fikk Mack (lastebilen fra Biler som man kan åpne hengeren på også er det vaskehall, seng, tv og verksted inni) og 3 biler som hører til når han kom og besøkte meg og babyen på sykehuset (var på hyttetur med et par og sønnen dems hadde den, og sønnen min beslagla Mack hele helgen, så jeg var land og strand rundt for å få tak i den før terminen så han skulle få den - gutt som ble i ekstase). Synes ikke det er å kjøpe han, for det er viktig og ikke "glemme" storesøskna midt oppi alt. Ikke lett for de å plutselig skulle dele med noen, så gjøre litt stas på de med en gave hører med, synes jeg.

Charl0tte skrev:
Storebror her i huset fikk Mack (lastebilen fra Biler som man kan åpne hengeren på også er det vaskehall, seng, tv og verksted inni) og 3 biler som hører til når han kom og besøkte meg og babyen på sykehuset (var på hyttetur med et par og sønnen dems hadde den, og sønnen min beslagla Mack hele helgen, så jeg var land og strand rundt for å få tak i den før terminen så han skulle få den - gutt som ble i ekstase). Synes ikke det er å kjøpe han, for det er viktig og ikke "glemme" storesøskna midt oppi alt. Ikke lett for de å plutselig skulle dele med noen, så gjøre litt stas på de med en gave hører med, synes jeg.

Hvor har du kjøpt den? Har en sønn som er gaaal etter Mack, men har bare funnet de store som det ikke er hjul på. Så utrolig nedtur at det ikke gikk an å kjøre de:P

Til dåpen er det ihvertfall greit å kjøpe noe, det fikk jeg merker. Jeg hadde tenkt, men glemte det i all planleggingen. Er det mye presanger er det greit å gi litt oppmerksomhet til størstemann.

Det er jo ikke hver dag man blir storesøster/storebror så jeg syns det er helt fint med en gave i den anledning :)

Når snuppa ble storesøster hadde hun med gave til min i på sykehuset og så fikk hun gave fra mini når vi kom hjem. Da fikk hun et stellebord (med alle mulig/umulig funksjoner) til dukka si og det har vært stor stas, også i etterkant :)

Jeg syns de rundt oss har vært flinke til å gi eldste like mye oppmerksomhet etter at mini ble født som før og det er godt å se. Er nesten så jeg føler at mini blir litt glemt egentlig, men det er nok bare i mitt hode ;)

Det syntes jeg absolutt ikke man gjør! Det er viktig for den som er blitt storesøster/storebror å ikke føle seg glemt oppi alt med et nytt familiemedlem! 
Den nye babyen skjønner ikke alt oppstyret, mens søsken som er eldre får med seg all oppmerksomheten som babyen får, tross alt.

Back
Topp