Kjøper man barna sine hvis...

Dollface

Forumet er livet
VIP
man gir dem en gave når de blir storebror/søster?

Og hva kjøper man dem til? Eller hva kjøper man liksom?

Ble litt inspirert av noe noen sa i et terminforum nemlig.. Så nå er jeg spent på hva dere mener...

Nei, det vil jeg ikke si. Jeg tenker at søskengave er noe de får siden de "trenger" litt oppmerksomhet de og siden babyen får så mye gaver og folk kommer på besøk for å se babyen o.s.v. Er fort gjort å glemme søsknene rundt, og kan nok fort bli mye sjalusi når babyen får masse gaver og oppmerksomhet.

Nei, jeg tenker at det blir ekstremt mye fokus på den nye babyen og at "alle" har med gaver og vil dulle og dalle. Det er så viktig å ikke glemme å gi de større barna oppmerksomhet også, og det å gi en gave til storesøster/bror når babyen kommer kan jo være med på å forebygge sjalusi osv. Man kjøper dem ikke - man passer på at de ikke føler seg tilsidesatt. Sånn tenker iallefall jeg :p
Her skal besteforeldre få streng beskjed om at det ikke er lov å drukne seg i babyen uten at det også dulles med storesøster.

Man skal dele, ikke gi fra seg all oppmerksomheten når man får småsøsken!

Blir en form for bestikkelse i mine øyne, men for å gi en lettere overgang for ... vel, alle.

Why not. Man kjøper barna siner hvis man gir dem gaver når man ikke vet hva annet man skal gjøre, og det er jo noe annet, men når de blir tatt hensyn til, får den kjærligheten, omsorgen og oppmerksomheten de trenger så gjør det vel ingenting. Men skjønner jo hvorfor, tror jeg også hadde tenkt over det.

Me har kjøpt gave t våre, fra lillebror.
Mest fordi babyen får mye men ikke di, så me ville ikke at di sko føla seg glemt

Næ. Det har lett for å bli ekstremt mye fokus på babyen, og mange glemmer nesten av de eldre barna også, så jeg syns det er fint å vise at man har husket på dem også da man kjøpte gaver, gir dem noe positivt å forbinde med å ha blitt storesøsken.

Men enda viktigere syns jeg det er at man forholder seg likt til barnet som før, at man snakker like mye med dem og evt. har dem også på fanget og i det hele tatt. 
Barnet skal ikke bli avglemt fordi det får søsken. 

Nei, det syntes jeg ikke. Det er koselig for den eldste å kunne få litt oppmerksomhet. Når jeg går på barselbesøk til noen med baby så kjøper jeg ALLTID noe til eldre søsken. Kjøper faktisk mer til de enn til babyen. 

Vi kjøpte ikke noe selv da størsta ble storesøster, men det var det en del andre som gjorde. Og omgivelsene var også veldig opptatt av å gi henne like mye oppmerksomhet som før, noen så opptatt av det at det nesten tok overhånd, og jeg syns lillebror ble oversett.... Skal litt til å tekkes en nybakt hormonell mor også
Når tredjemann kommer er de nesten 6 og 4 år, så da kan det hende vi slår til med en gave for husfredens skyld. Mulig det er det samme som å kjøpe dem, eller så kan man velge å se på det som en helt naturlig måte å vise oppmerksomhet til noen på.

Er det noen som mener det?? Nei, det har jo ikke rot i virkeligheten.

Labambie skrev:
Er det noen som mener det?? Nei, det har jo ikke rot i virkeligheten.

Sign

Jeg skjønner ikke behovet for å hele tiden kjøpe noe for å vise at en bryr seg om barna sine. Hvis tanken bak er å vise at den eldste ikke er glemt, å at en fortsatt er like glad i den, så forstår jeg ikke hvorfor en må kjøpe noe for å bevise det? Kan en ikke heller passe på å ha nærhet og kose seg sammen, også etter babyen er i hus? Og hvis en ikke har tid til det, for det er kommet en ny baby i hus, er jo gaven egentlig mest for egen samvittighets skyld. Enkelt å kjøpe en gave, vanskelig å gi tid. 

nei det synes jeg ikke..er jo viktig og for den eller de store og at de blir vist at dem er like viktige og at man er like glad i dem og selv om det har kommet en til..

det var jeg supernøye på da jeg fikk nr 2 at først så skulle de snakke med storebror og at de ikke fikk lov til og bare kjøpe noe til den ene men til begge.

IsThaBeth skrev:
Jeg skjønner ikke behovet for å hele tiden kjøpe noe for å vise at en bryr seg om barna sine. Hvis tanken bak er å vise at den eldste ikke er glemt, å at en fortsatt er like glad i den, så forstår jeg ikke hvorfor en må kjøpe noe for å bevise det? Kan en ikke heller passe på å ha nærhet og kose seg sammen, også etter babyen er i hus? Og hvis en ikke har tid til det, for det er kommet en ny baby i hus, er jo gaven egentlig mest for egen samvittighets skyld. Enkelt å kjøpe en gave, vanskelig å gi tid. 

Det er vel ikke det at man ikke lenger kan kose med dem, men at babyen blir overøst med gaver og slikt.
Jeg synes det er fint å gi gaver jeg, så alt for mange har låst seg litt fast på at gaver er noe man får til jul og bursdag.
En gave trenger ikke å være den nye bilen fra en disneyfilm eller noe materialistisk i det hele tatt, det kan også være en tur i svømmehallen, eventyrfabrikken (som finnes her vi bor) osv.

LittleMonkey skrev:
Nei, jeg tenker at det blir ekstremt mye fokus på den nye babyen og at "alle" har med gaver og vil dulle og dalle. Det er så viktig å ikke glemme å gi de større barna oppmerksomhet også, og det å gi en gave til storesøster/bror når babyen kommer kan jo være med på å forebygge sjalusi osv. Man kjøper dem ikke - man passer på at de ikke føler seg tilsidesatt. Sånn tenker iallefall jeg :p
Her skal besteforeldre få streng beskjed om at det ikke er lov å drukne seg i babyen uten at det også dulles med storesøster.

Man skal dele, ikke gi fra seg all oppmerksomheten når man får småsøsken!

heeelt enig =)

Storebror skal ha med gave på sykehuset til lillebror når jeg har født, og lillebror skal gi gave til storebror... ser liksom ikke helt problemt jeg :)

Når vi blei tanta og onkel i januar, så ga vi gave til den gutten svigerrinna mi har fra før, i tillegg til babyen. Det er sånn jeg er, og syns det var koselig å gi han en ting, som han kunne kose seg med 

toneany skrev:
Næ. Det har lett for å bli ekstremt mye fokus på babyen, og mange glemmer nesten av de eldre barna også, så jeg syns det er fint å vise at man har husket på dem også da man kjøpte gaver, gir dem noe positivt å forbinde med å ha blitt storesøsken.

Men enda viktigere syns jeg det er at man forholder seg likt til barnet som før, at man snakker like mye med dem og evt. har dem også på fanget og i det hele tatt. 
Barnet skal ikke bli avglemt fordi det får søsken. 

Jeg hadde kjøpt en gave til storesøster som jeg hadde med på sykehuset. Den lå i senga til lillesøster når hun kom på besøk. Storesøster ble kjempe glad og det ga dem en god start. Hadde absolutt gjot det igjen!

What? Hahahaha ;) langt ifrå!! Den nyfødde babyen får mange gaver, og då synes eg det er kjempeflott at storesøsken får noko også. Pakker er kjekt for barn, og det er viktig at storesøsken blir gjort litt stas på når folk vil møte babyen og har med gave til den.. det er ikkje akkurat berre den eine dagen det kjem pakker til den nyfødde..

Back
Topp