Kjøper du brukte klær?

Ser ingen grunn til å ikke kjøpe brukte klær. Klesindustrien står for så stor del av klimabelastningen at jeg hadde ikke hatt samvittighet til å kjøpe mer enn nødvendig nytt. Med tanke på hvor mange mennesker som har mistet livsgrunnlaget sitt pga vårt forbruk av klær, så er det mest etisk med gjenbruk også.
Men undertøy, det blir nytt. Gjenbruker gjerne etter storesøsken, men har en sperre akkurat der.
Jeg hadde også litt spærre på undertøy, men etter at jeg begynte å snuse på tøybleier har jeg endret syn. Ihvertfall når det kommer til bleier. De kan jeg kjøre på kokvask. Undertøy til meg selv sånn ellers, det føler jeg fortsatt blir for intimt :inpain: Vil ikke kjøpe brukte bh-er eller strømper, og truser er helt utelukket. Men så tåler disse som regel ikke kokvask heller.
 
Jeg hadde også litt spærre på undertøy, men etter at jeg begynte å snuse på tøybleier har jeg endret syn. Ihvertfall når det kommer til bleier. De kan jeg kjøre på kokvask. Undertøy til meg selv sånn ellers, det føler jeg fortsatt blir for intimt :inpain: Vil ikke kjøpe brukte bh-er eller strømper, og truser er helt utelukket. Men så tåler disse som regel ikke kokvask heller.
Da tenker vi nok litt likt. Har ingen problemer med å kjøpe brukte bleier jeg heller nemlig, men ville likevel aldri falt meg inn å kjøpt brukt undertøy :hilarious: Men truser tåler stort sett kokvask, så sånn sett er det vel ikke verre enn bleier, men altså. Jeg tenker jeg gjør mye for miljøet, så om jeg handler undertøy nytt så er ikke det så ille :happy:
 
Kjøper noe brukt, men har vært for dårlig på det. Er enklere med butikk /nettbutikk. Men når jeg Kjøper så er det fra fra finn.no, Facebook og Tise. Har som mål å kjøpe brukt i mye større grad av miljømessige årsaker. Arver også klær og gir bort.
 
Har ikke kommet sålangt at barnet er født enda, er fortsatt tidlig i svangerskapet. Men om alt går bra, så planlegger vi å kjøpe eller arve det meste brukt. Sett bort ifra undertøy. Ser ikke bort ifra at det blir noe nytt nå og da. Men blir nok mest når barnet begynner å ha interesse for klær, eller det er andre årsaker bak.

Barn vokser så fort uansett, og har ikke peiling på hva merkeklær er. Så ser ikke poenget med å må kjøpe alt nytt. Eller må ha det og det merket. Det er også mer bærekraftig, så åpner det muligheter som å spare mer penger til barnet blir eldre. I tillegg til kanskje å kjøpe leker, og andre viktige ting man har glede av i barndommen.
 
Arver og kjøper brukt, kjøper faktisk mye mer brukt enn nytt. Men mest på finn, og i brukt butikker. Får så mye mer for pengene og, selger det som er brukbart senere igjen. Samme med ting som er nytt, selger jeg når det ikke blir brukt mer eller ikke passer. Elsker sånne steder som Vestkanttorvet på frogner eller barneskatter i Drammen( sånn butikk skulle man hatt over alt)
 
Her blir nok det meste kjøpt på en brukt butikk. Er en butikk som heter Green Kids på Løren i Oslo og der finner man noe i alle størrelser og fine produkter. Ellers blir det nok litt kjøp på Finn.no :)
 
Jeg har ikke barn enda, men kommer til å kjøpe mye av baby og barneklær brukt. Har alt arvet masse, og tenker at klærne rekker jo ikke å bli slitt før de har vokst ut fra de så for min del så gidder jeg ikke å bruke mange tusen kr på klær som bare bli brukt minimalt;)
 
Back
Topp