Kjøper dere alt nytt, eller arver dere noe?

Vi arvet nesten alt til førstemann og bruker det om igjen. Kjøper sko og bilsete til nestemann. Ellers handles det på Finn.
 
Takk for forklaring! :) Setter pris på det! Noen mener dessverre at alt skal være nytt, så derfor reagerte jeg.

I hvilken mnd har du termin? :)
Det skjønner jeg godt, og det var jo ikke meningen at dette skulle være et innlegg som skulle føles negativt eller stigmatiserende..

Jeg har termin i august :)
 
Jeg har gutt fra før av og nå får vi jente. De store tingeñe har vi fra før av og skal brukes på nytt, men klær vil jeg gjerne ha litt mer feminint. Har både kjøpt nytt på salg, arvet pent brukt og kjøpt pent brukt på finn.no :dummy1:
 
Vi venter gutt og har to jenter fra før. Her kjøper vi ikke nye klær selv om det blir gutt. Har alltid foretrukket fargesterke og klare farger (rødt, blått, grønt, gul mm) og spesielt de første par årene tar ingen skade av en søt liten gutt i korallfarget body[emoji12] Han kommer nok ikke til å bruke eldste sine glitterstrømpebukser, mest sannsynlig fordi de kommer til å bli så oppbrukt innen den tid[emoji51] Så supplerer vi når har blir litt større.
 
Vi arvet alt av ting og tang til førstemann (inkl vogn, matstol, vugge, vippestol, babygym og bæresele), pluss litt klær. Ulempen med å arve kan være at enkelte ting har begrenset levetid - vi blir nødt til å kjøpe mye nytt denne gangen. Jente forrige gang og gutt denne gangen, har jo en del kjønnsnøytralt tøy, men ikke så mye som jeg trodde. Så nå har jeg startet prosessen med å selge unna tøyet etter storesøster, det er jo kjempeflott om ting kan brukes om igjen :)
 
Vi arver en del ting og tang som seng og sånn. Vugge er kjøpt brukt, og masse klær.

Madrass, dyne og hygieneting kjøpes nytt.

Vogn, bilstol og nesten alt av annet utstyr kjøpes nytt med tanke på at dette er første og at vi ønsker tette barn. Så planen er at neste tar over tingene etter førstemann :) Kjøper utstyr i nøytrale farger slik at det ikke har noe å si hvilket kjønn neste blir (i tillegg til at jeg liker grått best).

Vi er veldig heldige og får støtte av familien til utstyr, noe vi er veldig takknemlige for :)
Klær liker jeg å arve/kjøpe brukt så lenge det er pent/helt, så vi har som nevnt kjøpt en del brukte klespakker i flere størrelser!
 
Her blir det mest arv. Har alt fra storesøster, og arver ellers gutteklær fra venner. Har kjøpt ei brukt joggevogn. Blir nok lite nytt!
 
Kjøpt mest nytt, men har fått/kjøpt noe brukt også[emoji4] Feks har vi kjøpt brukt vogn og seng + noe klær, mens resten er nytt. Er for gjenbruk, men er også moro med nytt når det er første barnet[emoji4]
 
Har dessverre ingen å arve fra[emoji53] Så godt som alt blir nytt. Muligens vi kjøper noe brukt hvis vi finner det vi leter etter. Skulle gjerne hatt noen å arve fra.
 
Vogn, bilstol og seng kjøpes nytt. Ellers er stellekommoden brukt og jeg gleder meg til å male den om. Flasker, klær, dyner, sengetøy, vippestol og bæremeis kommer fra tantebarna [emoji4]
 
Her kommer det en jente som skal få lov til å bruke storebrors blå vinterdress når den tid kommer. Ingen bruksmerker, fin som ny, så da ser jeg ikke poenget i å kaste penger ut av vinduet for å "kle i rosa i akebakken " [emoji1] en dyr dress til 1500,- må kunne brukes av søsken uavhengig av farge . Kommer også til å bruke om igjen en del klær i nyfødt str etter yngste storebror, men spe på med mer feminint når hun trenger flere plagg.
 
Vi har arvet litt, byttet klær med en venninne som også venter motsatt kjønn enn førstemann og kjøpt masse på tilbud :)
 
Har arvet vogn fra bestevenninna. Ellers har jeg hatt alt liggende fra jeg var samboer med min forrige eks. Funnet på finn til gies bort eller kjøpt det brukt billig. Men har kjøpt en del nye klær til lille da. Men bilsete fra 6 mnd og oppover er helt nytt. Det fikk vi av moren til barnefar. Min tante har også kjøpt en del ting til babyen som klær, stelleting, dyne osv osv [emoji4]
 
Her er vel ca 90% arvet eller kjøpt brukt:joyful: Har mye av de store tingene(seng, vogn, bilstol osv) etter storebror, og arver ca alt av klær fra min søster som har jente fra før av:joyful: Resten prøver jeg å finne brukt, og stresser ikke med det:)

Kjøpte mye brukt til storebror også:)
 
Blir nok ny seng til dagsoving og ny vogn denne gangen. Også bytter vi ut alle madrasser, slik det er anbefalt. Ellers arver hun masse klær fra kusiner og storesøsken, og det meste ellers har vi fra forrige gang.
 
I vår vennegjeng går det meste av tingene på rundgang...helt perfekt! :) minien kommer til å arve det meste av klær fra storebror, men litt nytt blir det nok etterhvert! :)
 
Vi er heldige og arver det meste av klær og tepper. Utstyr må vi stort sett kjøpe, og det blir nok en god blanding av brukt og nytt. Det er veldig koselig å gå i babyutstyrsbutikker og drømme, men jeg har klart å holde shoppinglysten litt i tøyler. Det er jo så mye fint brukt på finn også, og en god del av det vi trenger skal bare brukes en kort periode. Det utstyret vi kjøper nytt håper vi at et småsøsken skal arve en dag :)
 
Back
Topp