Kjøper dere alt nytt, eller arver dere noe?

M

Moderator Tonje

Guest
Alle foreldre ønsker å gi barna sine det beste de kan, men av og til strekker kanskje ikke økonomien til eller man ønsker å ikke bidra til et kjøp og kast samfunn. Uansett hvilke grunner man har, så har man ofte formeninger om hva man ønsker å gjøre.. Hva med dere?

Har dere kjøpt alt av utstyr nytt, eller arver dere noe fra familie og venner?
 
Jeg setter mer pris på arv, men er ikke så mye møbler å arve. Har fått gyngestol som min oldefar har laget, som skal brukes til ammestol, også arver den lille mye klær fra familie og venner. Men ellers så har vi spisestol fra jeg var liten og bøker og smått fra bf var liten som mamman hans kom med. Alt annet blir nytt.
Går ikke på økonomi at jeg ikke kjøper alt nytt, men sjarmen av å arve [emoji173]️ skulle ønske vi hadde flere store arveting vi kunne arve, men dessverre er ikke så mye tatt vare på. (kjøper også brukt[emoji4])
 
Arver gjerne men er litt kresen på at spesielt klær skal være helt og uten flekker. Uansett har vi til nå ikke arvet noe særlig, da ingen i nærmeste omgangskrets har barn litt eldre enn våre. Har brukt vugge og sprinkelseng fra jeg var liten.

Nå som vi får nr 3 har vi en del ting fra storesøstrene, blir det jente har vi mer enn om det blir gutt [emoji4]
 
Her blir det mye arv etter storebror! Og med tvillinger på vei så arver vi en del fra fetteren til disse små også! (Som seng, vippestol osv). Kjøpt brukt tvillingvogn på Finn, så blir en fin blanding! Har kun kjøpt to nye selebukser til tvillingene, ellers er jeg ekstremt glad i hjemmestrikket klær og hjemme sydd!
 
Mye er kjøpt brukt og mye kjøpt på tilbud :)

Var ikke så flink til det med eldste, men "tar det igjen" nå :p
 
Har det meste fra før. Har arva noke, kjøpt litt brukt og litt nytt. Blir alltid litt kleinnkjøp, men prøver å tenke litt meir fornuftig denne gangen enn tidligere [emoji28] ikkje kjøpt noko anna enn bedside crib og ein body til babyen [emoji4]
 
Det var bare et litt klønete stilt spørsmål (håper jeg). For jeg skulle virkelig ønske vi hadde arvet mye mer enn vi har gjort til nå. Nå er vennene vår ferdig med barn så nå kan det hende vi får arvet flere ting[emoji4] og lille i magen arver selvfølgelig av storebror.
 
Alle foreldre ønsker å gi barna sine det beste de kan, men av og til strekker kanskje ikke økonomien til eller man ønsker å ikke bidra til et kjøp og kast samfunn. Uansett hvilke grunner man har, så har man ofte formeninger om hva man ønsker å gjøre.. Hva med dere?

Har dere kjøpt alt av utstyr nytt, eller arver dere noe fra familie og venner?

Teit måte å stille spørsmål på!
Vi gir våre det beste, og har råd til å kjøpe alt nytt om det skulle være det, men har arvet det aller meste, og kjøpt mye brukt av utstyr ikke fordi vi må, men fordi gjenbruk er en fin ting, og å bruke 10T på vogn når vi fikk en vi har vært veldig fornøyd med brukt til 1T ser jeg absolutt ikke på som å ikke gi ungen det beste.
 
Flott med brukte klær så lenge det ikke er flekker og hull synes jeg. Her arver baby mye etter søsknene. Har arvet en del klær fra ei venninne og kjøpt brukte klær og nye klær :) bra å kunne bruke om igjen. Men joggesko/vintersko kjøper jeg nye pga de former seg etter føttene. Støvler og noen fint brukte sandaler går i arv her. Har kjøpt ny vogn da pga jeg mislikte den jeg hadde, men kunne godt kjøpt brukt hadde jeg funnet den typen brukt :) så varierer litt her :) gjenbruk er bra og ekstra koselig når man kjenner de man får klær av ;)
 
Tenkte det samme. For en utrolig stigmatiserende måte å formulere et spørsmål på. Gjenbruk både koselig og bra for planeten og lommeboka.

Veldig stigmatiserende. Er ikke rart det er dyrt å få barn når det er sånn man blir sett på når man arver/kjøper brukt.
Jeg har kjøpt vugge brukt. Helt strøken! 400kr, koster 1299kr ny. Ser ingen grunn til å bruke nesten 900kr mer på ei ny vugge, når den bare skal brukes en liten stund.
 
Seng, innlegg i tripp trapp stol og stellebord er brukt av to fettere, mine to jenter og nå til lillegutt i magen. Vogn kjøpte jeg ny for 12.000kr i 2013 og den er fremdeles like fin. Synes det er deilig å slippe å måtte kjøpe inn alt mulig. Klær har vi arvet noe, har fra jentene og ellers kjøper/får vi det vi trenger. I min vennekrets i aldersgruppe 30++ er det ingen som bryr seg om ting er nye eller arvet. Vi velger å ha ting av meget høy kvalitet som tåler å bli brukt av flere og har derfor ingen problem med å arve en nøstebarn drakt med en pen lapp på kneet[emoji4] og så er det bare morsomt med det enkle stellebordet fra IKEA som nå skal brukes av femtemann!
 
Arvet/kjøpte brukt mye til førstemann, og kjøpte og fikk noen ting nytt. Kommer til å bli mye gjenbruk denne gangen også, hovedsaklig fra storesøster da.
Syns det er bra og praktisk å slippe å kjøpe alt nytt. Altfor mye bruk og kast syns jeg! Husker jeg kjøpte mye klespakker til første, som jeg da solgte videre (minus noen plagg som ble spart på) da de var utvokst. Kommer nok til å gjøre akkurat det samme igjen.
 
Jeg arvet masse til nr.1 og syntes det var kjempestas [emoji4]
Arvet bort det meste etter henne og fikk arvet tilbake igjen noe(altså det som var overlevd arverekken) når jeg fikk jente nr 2. Henne handlet jeg også en del til fra Finn. Mye fint til rimelig penge, også nytt tøy. Mange ganger man ikke rekker bruke alt man skulle i babytiden[emoji6]
Har alltid handlet nytt i butikk til de i tillegg[emoji6]
Denne gangen blir det gutt, og nå blir det meste kjøpt nytt evt brukt - ingen å arve av[emoji17]
Kjenner jeg synes er litt kjiipt, synes det er gøy med arvetøy[emoji170]

Alt etter minste jenta blir arvet videre til hennes kusine som er 6mnd yngre[emoji6]

Arvetøy og arveting er «the Shit» spør dere meg[emoji6][emoji1373]
Denne gangen er økonomien trangere, men tidligere har jeg arvet av alle andre grunner enn at vi ikke hadde råd!! Mannen var i reisejobb og vi hadde økonomisk frihet til å kjøpe akkurat hva vi ville når vi ville[emoji6]
 
Vi er så heldige at vi får arvet det aller meste: sprinkelseng, stellebord, vippestol, bøker, og masse klær. Vi er så takknemlige :happy:
Vogn kjøpte vi brukt.
Vi kommer kun til å kjøpe litt møbler til barnerommet (hyller ol.), og noe basic tøy, kluter osv, og bilstol.
Synes det er unødvendig (både miljømessig og økonomisk) å kjøpe alt nytt når det er så mye fint som kan gå i arv eller kjøpes brukt, men er selvfølgelig ikke negativt å kjøpe nytt en gang i blant :)
Det jeg trolig er mest glad for er at vi får lånt/arvet er dåpskjolen som har vært i min manns familie i nesten 100 år (grandtante på 93 ble døpt i den og alle andre i familien) :Heartpink
 
Vel.. Jeg synes ikke at det å arve er ensbetydende med å ikke gi ens barn det beste en kan, men det er nå meg.
Tenkte det samme. For en utrolig stigmatiserende måte å formulere et spørsmål på. Gjenbruk både koselig og bra for planeten og lommeboka.
Det var bare et litt klønete stilt spørsmål (håper jeg). For jeg skulle virkelig ønske vi hadde arvet mye mer enn vi har gjort til nå. Nå er vennene vår ferdig med barn så nå kan det hende vi får arvet flere ting[emoji4] og lille i magen arver selvfølgelig av storebror.
Teit måte å stille spørsmål på!
Vi gir våre det beste, og har råd til å kjøpe alt nytt om det skulle være det, men har arvet det aller meste, og kjøpt mye brukt av utstyr ikke fordi vi må, men fordi gjenbruk er en fin ting, og å bruke 10T på vogn når vi fikk en vi har vært veldig fornøyd med brukt til 1T ser jeg absolutt ikke på som å ikke gi ungen det beste.

Hei, jeg ser idag at meningen med innlegget mitt kan misforståes, og det beklager jeg! For min mening var overhode ikke at arv eller å kjøpe brukt er noe dårlig. Så jeg har nok formulert meg selv dårlig der.
Jeg er selv stor tilhenger av å arve og kjøpe brukt. Jeg er gravid selv, og er overlykkelig over at vi har venner og familie som ønsker å la babyen i magen min arve tøy, leker og annet etter deres barn. I tillegg til at jeg kjøper både nytt og brukt alt ettersom hva jeg kommer over der og da.. Jeg elsker gjenbruk, og synes overhode ikke at det er ensbetydende med at man ikke prøver å gi sitt barn det beste, for selvfølgelig gjør man det!:)

Håper dere kan tilgi det ekstremt klønete formulerte innlegget mitt, og så lover jeg å lese over et par ganger ekstra neste gang.

Ha en super dag videre alle sammen :)
 
Her er det en god blanding. Noe har vi arvet, noe har vi etter storesøsken, noe kjøpt brukt og noe kjøpt nytt [emoji4]
 
Hei, jeg ser idag at meningen med innlegget mitt kan misforståes, og det beklager jeg! For min mening var overhode ikke at arv eller å kjøpe brukt er noe dårlig. Så jeg har nok formulert meg selv dårlig der.
Jeg er selv stor tilhenger av å arve og kjøpe brukt. Jeg er gravid selv, og er overlykkelig over at vi har venner og familie som ønsker å la babyen i magen min arve tøy, leker og annet etter deres barn. I tillegg til at jeg kjøper både nytt og brukt alt ettersom hva jeg kommer over der og da.. Jeg elsker gjenbruk, og synes overhode ikke at det er ensbetydende med at man ikke prøver å gi sitt barn det beste, for selvfølgelig gjør man det!:)

Håper dere kan tilgi det ekstremt klønete formulerte innlegget mitt, og så lover jeg å lese over et par ganger ekstra neste gang.

Ha en super dag videre alle sammen :)

Takk for forklaring! :) Setter pris på det! Noen mener dessverre at alt skal være nytt, så derfor reagerte jeg.

I hvilken mnd har du termin? :)
 
Det vi har vært bestemt på å kjøpe nytt er bilstol, dyner og madrasser. Også skal vi få et nytt stellebord. Ellers elsker jeg å arve, og har arvet nesten alt storesøster eier. Det er som julaften, bursdag og 17. mai på samme dag når det er klart for å lete i esker med nye klesstørrelser :) Har ingen spesielle å arve etter til den lille som kommer nå, så ser for meg at jeg blir å kjøpe en del brukte klær og heller litt nytt innimellom. Jeg synes det er forkastelig at alt skal være nytt og dyrt til en hver tid, og er glad for at vi er pris- og miljøbeviste i min omgangskrets :)
 
Back
Topp