Kjøpepress

AnitsirhC

Andre møte med forumet
Synes det er så veldig mye man «må» ha til barnet sitt. Bilstolpose, bedside crib, og masse annet dyrt utstyr. Kjøper dere nytt av alt eller er noe brukt? Instagram florerer av mødre som blir sponset av diverse butikker for å reklamere for dyre ting til barnet. Jeg måtte slutte å følge disse...og slapper mye bedre av:)

En god blanding av nytt og brukt her. Kjøpt mye nytt på salg. Brukt stellebord, vugge, babygym, brystpumpe. Og skal kjøpe brukt bedside crib. Eneste grunnen til at vi kjøper det er fordi vi har en snart treåring som kommer inn til oss hver natt, og jeg tror det blir innmari trangt uten bedside da. Men vi har for eksempel ikke ordnet barnerom eller kjøpt sprinkelseng. Det haster ikke, og spesielt barnerom kan fikses om et års tid - vår kommer til å sove med oss uansett.

Gjerne brukt, vogna er arvet av bestevennina mi som aldri fikk flere enn ett barn, bilstolpose arvet vi, samt bag til Yoyo Babyzen(den skal vi få ny av svigermor), klær er mye arvet. Voksiposen til vogna vant eksen min til datteren vår, så den skal babyen bruke selvom han er gutt og posen lyslilla. Babynest, bedsidecrib osv ser jeg ikke poenget med, skal kjøpe en flaskesterilisator og ett par nye sengesett til mini, og ei god ullue så tror jeg at jeg sier meg i mål jeg... Og skulle jeg få ekstremt behov for noe jeg ikke har tenkt på får jeg ta meg en butikktur når han er født og jeg gidder :)

Vi har arvet stort sett alt vi trenger. Har kjøpt stellebord brukt, lekegrind, noe brukt ulltøy og brukt bilstolpose. Har så vidt blitt noe nytt. :hilarious: har ønsket oss babynest og babycall fra familie som maser om ting de kan kjøpe til babyen :hilarious: også blir det en ny kommode på frøkna da. :hilarious: jeg er veldig for gjenbruk, så vi kommer til å kjøre på med brukt så langt det lar seg gjøre. :)

Her får magenboeren mest fra storebror. Det meste 'nye' er kjøpt på finn eller og hjemmelaget/gaver. Må nok til innkjøp av litt mer klær. Forskjell på vinter og sommer baby. Men madrass må kjøpes nytt.

Det ser ikke ut til at det blir tid til å gjøre rommet klart før babyen kommer, så det eneste jeg har kjøpt nytt eller skal kjøpe nytt er madrass til sprinkelsengen, tripp trapp stol, bilstol og noen klær. Tror alt annet blir arvet.

Vi har kjøpt vogn, bilstol og madrass til sprinkelsengen ny. Vognen er en gave fra besteforeldre. Ellers er vugge, sprinkelseng og tripptrappstol arv fra da jeg eller mannen var liten.
Så har det blitt en del bruktkjøp, som vippestol, stellebord og en del klær i slike posesalg fra lokale facebookgrupper.
Vi får også låne ting som babygym, nyfødtsett til tripptrapp og en ammepute fra en venninne som har baby som har vokst fra dette.
Og så tenker vi at vi kan ønske oss ting som bæresele eller slike ting til jul hvis vi ser behovet for det [emoji4]

Her er det en del arv, noe brukt og en del nytt. Har to barn fra før, så føler jeg har litt oversikt over hva jeg faktisk har bruk for og ikke - selv om det selvsagt finnes en del ting som bare er "kjekt å ha" :D
Lar meg ikke styre så veldig av kjøpepress, men synes det er interessant å se hva som har kommet av nye ting på markedet ettersom det er 7 år siden sist :joyful:

Er enig i at det er veldig mange "må-ha"produkter som aldeles ikke er for alle. Slik er det nok med alle produkter sann sett. Her arvet vi så og si alt til førstemann, dette går da også videre til kommende baby denne gangen. Det vi kjøpte nytt sist var egentlig stelleproduktene, stellebord, bæreselen og tisselaken. Alt dette ble kjøpt på tilbud, ellers ble alt arvet eller kjøpt brukt på finn.

Denne gangen her har vi kjøpt ny bilstol til baby da den til storebror var for gammel, samt en ny vogn siden storebror ikke er ferdig med soving på dagtid ennå. Storebror har en babyjogger city elite som ble kjøpt brukt, lille får en babyjogger city gt som var på tilbud nå slik at vi kan bruke alt av det samme utstyret på det nye chassiset. Så vognbag osv. blir samme som storebror har brukt.

Prøver å være fornuftig å tenke at det er så begrenset tid en får brukt de ulike tingene, at å kjøpe noe splitter nytt til 10.000kr som blir solgt på bruktmarkedet til mellom 2 og 5.000 kroner et halvår senere ikke er nødvendig. I tillegg så vet en på sett og vis ikke hva som faktisk blir tatt i bruk før ungen er der og en ser behovet. Skal det gå i arv mellom flere unger så ser jeg gjerne nytten, for all del. Men en kan finne mye fint brukt på kjøp og salg grupper samt på finn som koster halvparten og ennå litt mindre enn ny-pris :)

Masse fint å få kjøpt brukt :) Og arving er jo helt supert! Synes klær fort blir bedre når de er vasket noen ganger :)

Bilstol ville jeg kjøpt ny. Og vi kjøpte vogna ny fordi vi regnet med den ville bli brukt til flere barn :happy:

Man trenger egentlig ikke mer en noen klær, et sted å sove og kanskje helst vogn og bilstol ;)

Også blir det jo fort jul, så skulle man finne ut at man trenger noe kan man jo ønske seg det da (og spesifisere at brukt er like bra som nytt) ;)

Kjøpt/fått klær brukt, vogn brukt, bilstol brukt (av venninne, og innenfor kravene). Tror det eneste vi har kjøpt nytt er en sprinkelseng med nedfellbar side (madrass og det som hører til seng) ellers er stort sett alt brukt. Har kjøpt babypakker på finn/tise. Og mye av det som var i pakkene var ubrukt. Ser ikke helt poenget med å kjøpe alt splitter nytt, når man kan kjøpe brukt [emoji5] (er førstegangsfødende)

Vi kjøpte det meste nytt til førstemann, men hadde selvsagt i tankene da at alt skal brukes til flere barn. Selv om nummer en er gutt og vi nå får jente bruker jeg opp igjen alt av tøy osv. Må ærlig innrømme at jeg synes folk selger litt ymse brukt og, kjøpte blant annet en vogn som ikke var like fin som ny, selv om det var det selger påsto i annonsen.

Masse fint å få kjøpt brukt :) Og arving er jo helt supert! Synes klær fort blir bedre når de er vasket noen ganger :)

Bilstol ville jeg kjøpt ny. Og vi kjøpte vogna ny fordi vi regnet med den ville bli brukt til flere barn :happy:

Man trenger egentlig ikke mer en noen klær, et sted å sove og kanskje helst vogn og bilstol ;)

Også blir det jo fort jul, så skulle man finne ut at man trenger noe kan man jo ønske seg det da (og spesifisere at brukt er like bra som nytt) ;)[/QUOTE

Vi har sagt at 15-modellen vår ønsker seg brukt lego eller deler til togsett til jul :)
Kjøpte brukt vogn sist, men fikk faktisk helt ny da vogna ble ødelagt i prampack. Så vogna er fra 2016, og da kan vi jo fint selge den etter at denne babyen har brukt den :) babybilstol arvet vi sist, så var trygg på at den var trygg. Men den må kasseres, så da kjøpte vi ny nå. Og det blir ny barnestol om et års tid, siden 15-modellen skal bruke sin ei god stund fremover, håper jeg :p

Også blir det jo fort jul, så skulle man finne ut at man trenger noe kan man jo ønske seg det da (og spesifisere at brukt er like bra som nytt) ;)[/QUOTE

Vi har sagt at 15-modellen vår ønsker seg brukt lego eller deler til togsett til jul :)
Kjøpte brukt vogn sist, men fikk faktisk helt ny da vogna ble ødelagt i prampack. Så vogna er fra 2016, og da kan vi jo fint selge den etter at denne babyen har brukt den :) babybilstol arvet vi sist, så var trygg på at den var trygg. Men den må kasseres, så da kjøpte vi ny nå. Og det blir ny barnestol om et års tid, siden 15-modellen skal bruke sin ei god stund fremover, håper jeg :p

Man får alltids endel klær i gaver, og litt er greit å kjøpe nytt - men utrooooolig mye man kan kjøpe brukt. Vi arvet fra småsøstrene mine, men tidens tann hadde ødelagt endel siden tidlig 90-tall :p. Men så arvet vi 6-7 poser med klær fra et par kollegaer til mannen min. Har helt opp til 4 år, så det utgjør fortsatt en stor del av garderoben hans. Blir dette ei jente så vet jeg at mamma har myyyye jenteklær fra de fire jentene sine, født på 80- og 90-tallet :)

Back
Topp