Kjøpepress...

Endelig kommer snart prinsesse

Første møte med forumet
Var i dag ute for å shoppe litt til nurket i magen - og fikk meg da en opplevelse jeg rett og slett bare må dele med dere.

Kom til en av mange utstyrsforretninger i området her, og utefor satt ei ung kommende mor og stridgråt. Først gikk jeg forbi henne, men bestemte meg for å snu i tilfelle hun skulle ha behov for hjelp. Når jeg kom i snakk med henne viste det seg rett og slett at hun hadde lagd en oversikt over alt det hun MÅTTE ha til babyen hun venter. Sammenlagtsummen ble for mye for henne å svelge og hun mistet motet helt der og da.

Jeg tok meg tid til å snakke med henne og etter litt viste hun meg listen hun hadde skrevet ut fra ett sted på nettet. Dette var en liste over ting som var minste minimum for hva man måtte anskaffe før babyen ble født. Vi gikk gjennom listen - og jeg er sikker på at halvparten kunne strykes. Vi tok en ny tur gjennom butikken sammen og gitt på kafe etterpå. Etter å ha sett litt på finn.no og strøket unødvendige ting fra listen fikk prisen ned til under 1/4-del av det hun opprinnelig hadde satt opp.

Resten av dagen har jeg tenkt på hvilket vanvittig kjøpepress det er for oss som venter babyer. Dama jeg møtte i dag var nettopp blitt 19 år og kom til å oppdra ungen alene. Hun var redd for at folk ville se ned på henne om hun ikke kjøpte alt nytt og om hun ikke hadde det beste av alt. Er det virkelig det som betyr noe? Jeg vet at de fleste vil svare at selvsagt er det ikke det - men det må da være en grunn til at mange føler det på denne måten?

Selv om det er kjekt med nye flotte ting til babyen må vi ikke glemme det som er viktigst av alt: Kjærligheten til barnet og det oppdrageransvaret vi faktisk har.... Det må da være viktigere enn siste modell vogn og hvilket merke body vi velger til våre unge håpefulle?

Jeg møtte i dag ei fantastisk jente som har tatt et tøft valg. Jeg ønsker henne lykke til og håper at det ordner seg til det beste for henne. Jeg skal møte henne igjen og ta en ny tur på kafe med henne - det å være alenemor er ikke enkelt og jeg har vanvittig stor respekt for den jobben hun gjør! Og så skal jeg tenke meg om en gang til før jeg kjøper alt som står på listen over ting jeg mangler til nurket i magen...

For en flott historie - selv om årsaken til et så varm møte var trist!
Vel er samboern og jeg 30 og 34 og vi har eget hus og gode jobber, men tanken på hvor mye dette vil koste skremmer oss også! Enige er vi derfor om at vi kjøper så mye som overhodet mulig brukt - vi ser ikke vitsen med å kjøpe alt nytt. Ei venninne har alt etter sine tre stående, ferdig pakket og klart til å gi bort - vi kjører de 50 milene for å hente, ser hva det må suppleres med og kjøper det nytt - eller brukt, alt ettersom :)

Jeg tror mange i vår generasjon er altfor opptatt av at alt skal være nytt, uten at de evner å fokusere på det viktige; tiden og kjærligheten!

så flott historie
Selv så har vi brukt så og si alt brukt. Enneste vi delvis har kjøpt nytt var bilsettenen, først brukte vi brukt, men da de skulle ha beltestoler ble til at vi kjøpte nytt til begge 2
Klær arver vi og det er jeg så glad for, vi får mange ganger klær som nesten ikke er brukt i det helle tatt og like fint er det.
Leker så har ungene fått av venner og familie i jule og bursdagsgaver, og er det en dyr leke de ønsker seg så sparer vi litt da og da så får de det til jul eller bursdag.
Sko velger vi å kjøpe kvalitet av siden sko er viktig synnes vi
Vi kjøper aldri merke klær til ungene siden det er så mye ellers på markede som er bra klær som er ikke alt for dyrt. Til nå så har vi ikke kjøpt så  mye klær til noen av ungene her siden vi er så heldige med å arve eller at ungene får av familie i bursdag og jul

Jeg tror det kjøpepresse er stort for mange, jeg har selv kjent litt på samvitighetten min til tider at jeg kunne tenkt meg å ha det beste av alt til tider. Men slå det fra meg siden det hadde ikke vi hatt mulighetten til å gjøre.
Det viktigste er den kjælighetten en kan gi og opplevelsene en kan gi barna. Er ikke det at en ferie koster mye som gjør at ungene husker det.Nei det er det en finner på sammen. Det gutten her husker best er da vi sov i telt i hagen og grillet pølser før vi fant soveposene

For et viktig problem du tar opp!! Det er et enormt kjøpepress, og det er raskt å bli forledet til å tro at det beste utstyret gjør deg til den beste foreldren.
Jeg synes det er mer viktig at man kan gi barna det de trenger, uavhengig av merke og pris, enn det mest poppe. Aller viktigst er jo det andre man skal gi, nemlig kjærlighet og en god oppdragelse. Forøvrig er gjenbruk en ypperlig måte å spare miljøet (og lommeboken) på, dette kommer senere generasjoner til gode også! Dagens samfunn må våkne opp fra all materialismen, og finne tilbake til de viktige verdiene, de mellommenneskelige relasjonene og gleden over å være en familie.

Kjempe kjekt og høre at andre har hatt de snn og:)
eg og samboer var 17 og 18 når vi venta førstemann..
og viste ikkje korleis  vi sku klare og kjøpe alt som trenkte til ongen..
mange mente vi sku kjøpe nytt men de hadde vi aldri klart.. er eit utruli kjøpspress oge, for ka tenke folk om ein ikkje har råda te de? eg svarte med og sei at vi verken ha råd eller lyst og kjøpe nytt sida vi ikkje ha stoor inntekt.
so vi fekk  låne bilsete, kjøpte ei brukt vogn og kle hadde vi begge og så fekk vi masse fint:) så vi kjøpte egentli ikkje noke te den første:)))  men no når vi er 20 og 21 og venta andre mann ha vi kjøpt bilsete og ny vogn og ammepute (vart så sår i forje svangerskap):) men dette kjøpte vi for vi jobba oss opp til de og skal ha de til 3 mann:) så ikkje vits og kjøpe heilt nytt,  er masse ting som er fint brukt og billi:) spara masse pengar på de:) 

Er selv ung å følt på det samme, så skjønner godt at hun har det tøfft å er en skam at omverden er laget slik at man føler et press for å ha allt nytt for å ikke føle seg skyggesett! Og barneutstyr er slettes ikke noe billig om det skal kjøpes på barneforetninger. Selv har vi kjøp noe nytt å noe brukt eller arvet. Men kan gi et tips når det gjelder å kjøpe nytt, se dere nøye om før dere handler! F.eks kjøper du sprinkelseng på IKEA koster den ca. 300,- men på barnas hus får du ikke noe under 1000,- eller stellebord på IKEA t 200,- i stede for 800-900,- på barnas hus. Barnevogn kjøpte vi på nette fra sverige, den hva på 47% salg og da betalte vi ca. 3400,- for den, og den er knallgod! Skikkelige hjul, stødig å kjempelett å trille, veier bare 13kg, og frakten hva ikke så mye, skal du kjøpe ei så god vogn i norge må du opp i 7000-8000,- så lønner seg å undersøke! Legger med link på vognen for anbefaler den for flere! http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=210&artnr=741r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std   Ellers så har vi undersøkt på barnedyner å slikt, det er rådyrt på princess(500,- pr del) men får man på IKEA eller Jysk får man like god dyne til under halve prisen! SÅ nytt kan også bli mye billigere om man tar seg tid å gidder å undersøke både på nett å i flere butikker, og SALG er en kjempeting! F.eks så nå på våren selger de fleste butikkene unna vintertøy å ulltøy til 50% å oppover, så da er det lurt å kjøpe nå selv om det enda er en stund til høsten for da er det mye dyrere :) Kan spare så mange tusen på dette! Masse lykke til med babyshoppingen alle sammen!

Back
Topp