Kjøpe sterilisator?

SunAndMoon

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Siden jeg er rimelig fersk i babyverden når det gjelder utstyr til hjemmebruk så lurer jeg litt på å kjøpe en brukt sterilisator.

Jeg vasket og kokte noe utstyr her om dagen (trakt til manuell brystpumpe og plast-skjold/oppsamler til melk) og synes det ble mye vannsøl og seff kokvarmt (!) å få lagt til tørk.

Jeg har hovedsakelig planlagt å amme, men blir kanskje avhengig av å pumpe i tillegg pga økt produksjon? Slik jeg har forstått det kan det da være kjekt med en maskin som både damper (vasker?) og tørker.

Kan man også bruke den til å sterilisere ammeskjold i silikon?

Noen tanker og erfaringer rundt dette?

Vil ikke kjøpe mer utstyr enn nødvendig, men greit å vite om dette bør være på plass før termin.

Jeg ville ventet å sett hva du har behov for. For stor produksjon kan også gi mange utfordringer og urolig baby. Jeg syntes det var lettere og bedre å bare ta baby med meg og evt barnevakt istedenfor å pumpe og styre med flasker osv. I tillegg slapp jeg brystspreng og oppvask.

Jeg kjøpte forrige gang men fikk ikke bruk for da vi bare ammet stort sett. Jeg ville ventet og sett til etter fødsel. Kan variere veldig hvilket behov du har!

Jeg planlegger å starte å pumpe litt etter fødsel engang. Med 2022 barnet så begynte jeg å pumpe litt før jeg gikk ut i jobb igjen så far kunne gi en flaske om dagen når jeg var på jobb. Dette var gull for oss som ammet så mye, vi brukte ikke morsmelkerstatning, og gjorde det frem til barnet var 1 år. Vi kokte alt den gangen, og det tar tid og er litt styrete men for vårt behov så lønnet det seg ikke å kjøpe en sterilisator. Men denne gangen tenker jeg å starte å pumpe ikke lenge etter fødsel så far kan gi en flaske om dagen igjen så jeg får vært litt mer med 2 åringen ❤️✨️ det er i hvertfall sånn jeg ser det for meg men om det blir slikt er umulig å vite. Jeg hadde ingen problemer med amming eller pumping sist, men er ikke sikkert at det blir tilfelle denne gangen. Jeg kunne tenkt meg sterilisator denne gangen men jeg venter til jeg skal starte å pumpe for å se ann behovet

Siden jeg er rimelig fersk i babyverden når det gjelder utstyr til hjemmebruk så lurer jeg litt på å kjøpe en brukt sterilisator.

Jeg vasket og kokte noe utstyr her om dagen (trakt til manuell brystpumpe og plast-skjold/oppsamler til melk) og synes det ble mye vannsøl og seff kokvarmt (!) å få lagt til tørk.

Jeg har hovedsakelig planlagt å amme, men blir kanskje avhengig av å pumpe i tillegg pga økt produksjon? Slik jeg har forstått det kan det da være kjekt med en maskin som både damper (vasker?) og tørker.

Vil ikke kjøpe mer utstyr enn nødvendig, men greit å vite om dette bør være på plass før termin.
Sikkert fint å ha om du har behov. Jeg har ammet og pumpet for to barn og har ikke hatt behov, så anbefaler deg å vente til de ser an behovet. Behovet er ikke akutt. Man løser det fint frem til man kan skaffe en sterilisator.

Jeg pumpet mye sist pga tvillinger, men følte ikke behov for sterilisator

Kjenner to par som hadde sterilisator, men endte opp med å ikke bruke og vasket bare i maskin. Gikk helt fint. Hvor viktig er egentlig denne delen?

Jeg ville venta… oppvaskmaskina di kan vaske det reint, om du ikke vil vaske det for hånd, og en pølseklype av tre eller metall kan brukes til å fiske opp alt fra kokevannet. Legg det på et kjøkkenhåndkle rett fra kjelen, så tørker det fort.

Om et halvt år trenger du ikke sterilisere hver gang heller. Da holder det å gjøre det en gang i blandt og ellers vaske med vann og såpe/oppvaskmaskin.

Det ble flaskebarn på oss grunner melkeproteinallergi, dessverre. Etter å ha kokt x antall flasker og tilbehør for det ene og andre kjøpte jeg sterilisator med tørk på finn og tok i bruk denne uka. Det eneste jeg angrer på er at jeg ventet i flere uker før jeg kjøpte den! Brukt så mye tid på koking i kjele og stadig brenne seg på vannet…

Det ble flaskebarn på oss grunner melkeproteinallergi, dessverre. Etter å ha kokt x antall flasker og tilbehør for det ene og andre kjøpte jeg sterilisator med tørk på finn og tok i bruk denne uka. Det eneste jeg angrer på er at jeg ventet i flere uker før jeg kjøpte den! Brukt så mye tid på koking i kjele og stadig brenne seg på vannet…
Ville bare kommentere på at MAM flaskene kan man sterilisere i mikroen veldig fort. Ellers er det gull verdt med sterilisator hvis man bruker andre merker, veldig kjipt å måtte koke flasker tusen ganger om dagen.

Back
Topp