Kjøpe røyk/alkohol til egne barn?

Mor_til_pøbelungen

Glad i forumet
Hva mener dere om å kjøpe røyk/alkohol til egne barn når de er ungdommer?

Jeg har hatt en diskusjon med ei på jobb om dette i dag. Hun kjøper røyk til ungen sin på 15 år. Hun sier at grunnen er at han har røyka i 1 år og vet dermed hva det dreier seg om. Videre grunn er at han har tidligere plukket sneiper på gata for å få til å rulle seg røyk for han blir så desperat.
Hun fortalte også at sønne pleide av og til å kjpe røyk gjennom en eldre "kompis", men da måtte han betale med å gi fra seg halve røykpakken. Det mente mora var såpass uøkonomisk at hu valgte dermed å kjøpe røyken for ham selv.

Vi kom også inn på dette med alkohol og da fortalte ei annen ei på jobb at hu hadde kjøpt øl til sine barn og sendt det med på fest da de var under 18 år.

Jeg kommer ikke til å kjøpe til barna mine!! 

Kommer garantert ikke til å kjøpe røyk!
Kommer kanskje til å la Kajsa smake øl / vin hjemme før ho er 18 år.
Tror ikke jeg kommer til å kjøpe alkohol for henne.

røyk kommer jeg aldri til å kjøpe til barna mine!
dette med alkohol er jeg usikker på! har tenk en del på dette faktisk....
kanskje noen øl når de er 17 (kanskje 16) for jeg vet selv at da jeg var 16 kjøpte jeg sprit på brusflasker som jeg faktisk ikke aner hvor kom fra fordi det var lettes å få tak i pluss billigere! det vil jeg ikke at ungene mine skal gjøre!

ORIGINAL: Eternal

Hvorfor i alle dager kjøpe røyk eller alkohol til barna sine under 18 år???
Jeg husker selv da vi begynte å eksperimentere; det var da ingen av foreldrene som kjøpte til oss.
Vi venta på en fyr som kjøpte til oss, eller vi gikk til en annen som hadde hjemmebrent.

Altså- jeg fikk smake øl av faren min, til og med ta en  røyk (han utfordra meg, såå flaut), foran ham da jeg var 13.
Han hadde hørt nemlig, at jeg hadde tulla med røyk&sånt.
Javel,sa han, ta deg et trekk da.
Han røyka ikke sjøl engang, bare en sjelden gang i helgene hvis det var fest hos naboen.
Jeg innhalerte og skulle liksom vise at jeg "kunne dette her"...men han tok raskt røyken ifra meg og gav klar beskjed om at dette ville han ikke se igjen.
Nei- jeg ville ikke kjøpt verken røyk eller alkohol til mitt barn, ei heller andre yngre.

Det med at det er bedre at de får det hjemmefra er BARE tull; for de går jo videre på fester og hiver i seg mer- og da har man ikke kontroll.

Spiste gress, ja grønt gress, jeg og venninna mi da vi hadde drukket i 13-års-alderen og måtte hjem.
Gnidde grønt gress på fingrene for å unngå røyklukt.
Holdt pusten mens jeg ringte på døra hjemme og til jeg kom opp på "pikerommet" mitt.
Nei ALDRI om jeg kjøper sånt drit til mitt barn

Jepp, akkurat det jeg mener jeg og!

ORIGINAL: JuneMOR_til4

Jeg kjøpte alkohol til Kristoffer da han var 17  et par ganger, ellers hadde han antagelig
skaffet seg på ulovlig måte og det tok jeg ikke sjansen på, du vet aldri hva du får i deg.
Røyk har han klart seg med sjøl, men han begynte faktisk ikke å røyke skikkelig
før han var 17.

Dette kjæm nok je til å gjøre også en gang i blant!! Men blir ikke ttitt og ofte!!
Røyk vil je ikke kjøpe tror je! Vet ikke hvorfor je gjør forskjell på disse to tingene, for je røker jo sjøl!! Men det skal sies at je sikkert ikke liker at de skal drikke heller, men i stedet for at de skal få tak i diverse farlig sprit, tror je heller je velger å kjøpe til dem!!

Hvorfor i alle dager kjøpe røyk eller alkohol til barna sine under 18 år???
Jeg husker selv da vi begynte å eksperimentere; det var da ingen av foreldrene som kjøpte til oss.
Vi venta på en fyr som kjøpte til oss, eller vi gikk til en annen som hadde hjemmebrent.

Altså- jeg fikk smake øl av faren min, til og med ta en  røyk (han utfordra meg, såå flaut), foran ham da jeg var 13.
Han hadde hørt nemlig, at jeg hadde tulla med røyk&sånt.
Javel,sa han, ta deg et trekk da.
Han røyka ikke sjøl engang, bare en sjelden gang i helgene hvis det var fest hos naboen.
Jeg innhalerte og skulle liksom vise at jeg "kunne dette her"...men han tok raskt røyken ifra meg og gav klar beskjed om at dette ville han ikke se igjen.
Nei- jeg ville ikke kjøpt verken røyk eller alkohol til mitt barn, ei heller andre yngre.

Det med at det er bedre at de får det hjemmefra er BARE tull; for de går jo videre på fester og hiver i seg mer- og da har man ikke kontroll.

Spiste gress, ja grønt gress, jeg og venninna mi da vi hadde drukket i 13-års-alderen og måtte hjem.
Gnidde grønt gress på fingrene for å unngå røyklukt.
Holdt pusten mens jeg ringte på døra hjemme og til jeg kom opp på "pikerommet" mitt.
Nei ALDRI om jeg kjøper sånt drit til mitt barn

Det gjelder jo ikke alle det da, er heldigvis forskjell på ungdom og selv om mange skal ha det til at all ungdom er så fæl. [8D] Ikke alle som er fyllesvin som drikker seg fra sans og samling hver helg. Ba mamma kjøpe alkohol for meg noen ganger før jeg var 18 og da drakk jeg bare det hun hadde kjøpt for meg. Jeg var ikke så hard på helgefylla så hun visste hun kunne stole på meg. Var flere av mine venner som gjorde det samme. Men var også de som ikke fikk hjemme som drakk som gamle sjømenn av all slags møkk de fikk tak i. Er de samme folka som er avhengig av helgefylla enda, 15 år senere, ganske tragisk når en tenker på det. MEner ikke å trekke noe konklusjon om sammenheng med dagens alkoholkonsum og det at de ikke fikk alkohol med seg hjemmefra for tviler på at det er noen sammenheng der. [:-]

Håper Leander har vett nok til å ikke bli en av disse som drikker seg fra sans og samling hver eneste helg, det er ikke særlig atraktivt liksom. Håper han blir som meg, drive med idrett og bare ta seg en fest med alkohol i ny og ne. [;)] Man bør kjenne ungene sine veldig godt før man sender med dem noe.. [8|] Er jo mange ungdommer som lever i den tro at foreldrene ikke har snøring om at de drikker, men de fleste foreldre er ikke så treige at de ikke får det med seg. Husker jeg var sjokka da mamma sa hun visste jeg drakk, hvordan i aaaaaaaaaaalle dager hadde hun funnet ut det liksom [8D]

Kommer ikke til å kjøpe verken røyk eller alkohol. Det er det samme som å si at det er greit at barn drikker og røyker, samt det er ok å bryte norsk lov.
Ja selvfølgelig kan barna skaffe seg det andre plasser, men signalene vi gir er viktig for å gi barna en ryggrad som står imot press.

ORIGINAL: ThisIsAnfield

Jeg kjøpte alkohol til Kristoffer da han var 17  et par ganger, ellers hadde han antagelig
skaffet seg på ulovlig måte og det tok jeg ikke sjansen på, du vet aldri hva du får i deg.
Røyk har han klart seg med sjøl, men han begynte faktisk ikke å røyke skikkelig
før han var 17.

Dette kjæm nok je til å gjøre også en gang i blant!! Men blir ikke ttitt og ofte!!
Røyk vil je ikke kjøpe tror je! Vet ikke hvorfor je gjør forskjell på disse to tingene, for je røker jo sjøl!! Men det skal sies at je sikkert ikke liker at de skal drikke heller, men i stedet for at de skal få tak i diverse farlig sprit, tror je heller je velger å kjøpe til dem!!

Kjære min tid.....hvorfor skulle ikke ungene dine etter å ha fått alkohol av DEG, si nei til en shot på fest med god knows what??
Tenker du at "ok nå har tenåringen fått en six pack tuborg flasker, så dermed er det garantert at h*n ikke drikker mer på fest?
Hallo hallo er der noen der?
Da er man jo allerede rusa/full/brisen/whatever, og du tror at barnet ditt sier nei takk til e shot eller fire på fest?

Dundrende musikk, tenåringer forelsket, alle vil feste og gjøre inntrykk...hadde du ikke kjøpt barnet ditt noe hadde sjansen vært megastor for at H*N fikk i seg det som var tilgjengelig på festen uansett!!!...
Har du ikke vært på slike ville tenåringsfester før?

Idag er det jo standard med kokain osv blant de fleste jeg var med tidligere! Dem som ikke stanset med andre ord. 
Heldigvis har jeg ingen unger å bekymre meg for i den forstand- mrn gruer meg til den dag kommer

Synes dere er veeeeel litt godtroende ang deres egne barn. Man kan komme fra et "godt " hjem , som meg , "veletablerte  mennesker som oppdro sine barn i god tro"..
man kan komme fra dysfjunksjonelle hjem- fra vanlige hjem.....spiller ingen rolle.

Kjøpe røyk eller øl til midreårige synes jeg er forkastelig..man gir et uttrykk for at "dette er f... så greit"!

Hvem vet senere på kvelden når de er på festen og drikker sprit...hva slags sprit er det da? Etanol? Metanol?

Og har man tatt noe annet- så er det UTROLIG lett å lure mor og far å si- "jeg drakk for mye.." mens sannheten er at man drakk og tok noe annet.'

Fatter ikke moralsynspunktene!!!

Yeah go ahead kill me - like I care

Tror du missforstår litt!!!
Sier ikke det er greit de drikker og at je liker dette!! Er ikke så veldig naiv, har ikke akkurat vært mors beste barn!!
Men er du åpen med ongene dine og forteller hvorfor du gjør det på denne måten og at du helst ser at de kun drikker det du kjøper til dem og prøver å vise tillit, kanskje også ongene viser tillitt tilbake!!?? Ikke sikkert dette vil funke i det hele tatt, men ett forsøk verd, synes nå je!! Drikke vil de nå uansett gjøre!!!
Je vet veldig godt at je og mine barn har ett godt og åpent forhold og kan fortelle alt til hverandre, dette vet je fordi de nettopp oppfører seg på den måten og kommer å forteller alt til meg!! Kunne kommet med eksempler, men dette er noe je ikke vil legge ut på nett!!
Så her er åpenhet og tillitt en veldig viktig faktor for om dette skal fungere!!

Kristoffer drikker ikke mer enn en 6pack , som regel, og en viktig grunn er
pga diabetesen, har ennå aldri sett han brisen eller full når  han har kommet hjem
fra fest.
Jeg skjønner godt hva du sier, og jeg er enig i prinsippet,til mitt forsvar var det et par ganger jeg kjøpte
en 6-pack til ham, ikke ørten ganger.
Noen ungdommer vil nok drikke mer i tillegg til det de fikk med seg, men ikke alle
er sånn, finnes faktisk noen som drikker med måte.
Jeg har festet mye i mitt liv jeg også, men har aldri rørt narkotika og Kristoffer har
holdt seg unna den driten han også.
Selvfølgelig vet jeg ikke alt hva disse ungdommene gjør hele tiden, men når
det gjelder festing vet jeg hvor jeg har sønnen min tør jeg påstå.
Han er ikke bedre eller verre enn andre, men som sagt er han litt forsiktig pga
diabetesen, og nå etter han ble 18 kjører han stort sett i helgene i stedet for
drikke..
Vi er alle forskjellige Eternal, men jeg er ikke et godtroende fjols.[;)]

Nei, jeg tror da heller egentlig ikke det. Vet bare med meg selv at da vi kom til venninner som hadde mødre som godtok at vi "tok ett par øl" ikke visste at vi også hadde med oss hjemmebrent og litt å røyke på.
Ingen er kalt godtroende fjols; men ungdommer er veldig flinke til å manipulere og få det som de vil uten at foreldrene aner en dritt.
Har sittet i man en kjellerstue med 15-20 ungdommer i min tid der alle brukte litt a hvert,mens mødrene kom ned med ostesmørbrød og cola og trodde vi hørte musikk eller så film.

Sier bare, beware![;)]

Hvilke ungdommer er det du har kontakt med[8|]  mamma kjøpte enten rusbrus eller øl til meg, og jeg drakk aldri noe mer en det hun hadde kjøpt[;)]   jeg hadde alltid et åpent forhold med mamma (har fortsatt) å det var det full tilit[;)] 

Jeg er glad jeg slipper å ta stilling til dette enda selv.. Men kan jo si hvordan holdningen til mine foreldre var..

De sa angående drikking "du kan drikke, vi kjøper ikke drikke til deg(utenom russetiden, da kjøpte de faktisk, siden jeg bare var 17), men vi vil at du skal komme hjem, uansett hvor full du er/ikke er.. Men er du fyllesjuk imorra, da syns vi fader ikke synd på deg!"
Denne holdningen fungerte ganske greit.. Min bror drakk ikke før han ble 18, og har enda avslappet forhold til alkohol..

Jeg var også ganske flink.. hadde en fyllefest deluxe da jeg var 15(aldri drikk tequila om kapp med en som er 3 ganger så stor som deg!), men jeg kom hjem og var skikkelig dårlig, men de var glade for at jeg kom hjem.. Jeg har alltid følt meg trygg på å komme hjem.. Ingen av oss(jeg og min bror) har rørt noe mer enn alkohol! og har nå et avslappet forhold til alkohol[:)]

Røyk, så begynte jeg å røyke som 15 åring.. Det var mildt sagt ikke populært.. Men de kjøpte aldri røyk til meg! Da jeg ble 16, så hadde jeg en type som var over 18, så han kjøpte jo røyk.. Når jeg var 17, så kjøpte mamma røyk til meg, hvis jeg hadde penger selv.. Var først når jeg var 17 jeg også røyket foran mamma.. 

Helt hvordan jeg kommer til å ta situasjonen om røyk/alkohol selv, det aner jeg ikke.. Er litt blanda der..
Men viktigste som jeg kommer til å gjøre er å si at Liam kan komme hjem UANSETT hvor full han er og jeg kommer ikke til å kjefte på han! For verste jeg ser er de som er livredde for å dra hjem når de er fulle, og det er såå mange av de.. 

ORIGINAL: Bdancer

Ikke akseptabelt!
det er faktisk ulovlig og foreldrene bør følge norske lover og sette grenser for mindreårige som ikke har lov til å bestemme dette selv da de i følge aldersgrensen ikke er i stand til å ta konsekvensene av disse valgene selv.

Det er også bevist at barn som får alkohol hjemme drikker mye mer enn andre. Ja de får jo tak i andre steder - men man har ikke mer kontroll om man sender med hjemmefra og det viser dem at det er greit. De som får null aksept for røyking og alkohol hjemmefra er mye mer forsiktig, selv om de kanskje prøver før de er 18.

hvor er det bevist henne da[8|]

Tror vi kan ta denne diskusjonen når deres barn er i tenårene jeg..[;)]
Veldig lett å si hva en ikke skal gjøre nå som de kun er knappe året..[:D]

ORIGINAL: TiliaogSilas mamma

Kan ikke skjønne at jeg skulle gjøre det, men den tid - den sorg!

ORIGINAL: ~kolibri

Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe verken røyk eller alkohol til vesla når den tid kommer..hun får heller rulle seg en røyk fra "gate-tobakk" slik at hun forhåpentligvis skjønner at røyk er ekkelt og slutter[;)]
Ja de får tak i alkohol andre plasser, men da får hun ta seg det "strevet" da hehe..er det snakk om en stor feiring rett før 18 års dagen hennes vil jeg nok tenke litt mindre på det.[8|]

Akkurat det mener jeg og! Skal de på død og liv røyke og drikke så får de sannelig slite litt for det!

Det som var typisk for folk jeg kjenner som fikk drikke av foreldrene av og til, var at de kjøpte som vanlig det de pleide å drikke (la oss si 1 flaske vin), og så så de på det de fikk med fra foreldrene som bonus og at de kunne bli driiiita den dagen! Da hadde de jo plutselig 2 flasker vin!

Ellers så var de med som "alle andre" på shotrunder osv med drikke de ikke alltid visste hva var..

Back
Topp