Kjøpe nytt eller brukt?

Sooool

Flørter med forumet
Snøkrystallene2021❄️
Hei og god kveld :happy:
Kjøper dere nytt utstyr til baby, eller kjøper dere brukt? Hva kjøper dere eventuelt brukt, og hva kjøper dere nytt?
Jeg er gravid med min første, å jeg har jo lyst på alt nytt og flott til baby kommer :) men er dette egentlig bare tull å unødvendig?
Å når er det vanlig å starte innkjøp av ting til baby? Tenker da på vogn, seng, stellebord, bilstol osv..

Jeg blir helt rådvill av jungelen med alt som må kjøpes blandet med mas å jag fra besteforeldre om å nesten ikke bruke penger på utstyr :smiley-ashamed004

Jeg tenker at det meste kan kjøpes brukt. Men ting som går på sikkerhet som bilstol har jeg valgt å kjøpe nytt. Også madrass til seng, dyner, sengetøy kjøpte jeg nytt. Kjøpte noen klespakker med klær brukt og supplerte litt med ting jeg hadde lyst på. Er jo så og si ingen slitasje på klærne når de er så små sett bort fra gulpeflekker evt. Vognpose og dyner ble også kjøpt nytt. Stellebord og seng (minus madrass) ble kjøpt brukt. Vogn kjøpte jeg også brukt.

Jeg har kjøpt litt etter litt, på den måten blir det ikke så mye utgifter på samme gang og man kan følge med på når ting er på tilbud.

Jeg tenker at man faktisk bør begynne rundt 3-4 mnd. Da blir utgiftene spredt utover og du har god tid til å gjøre gode bruktkjøp.

Vi har kjøpt alt nytt og brukt en formue! Det blir mye til slutt... Det er så absolutt ikke nødvendig, men vi har råd til det og det er vårt første barn så det har vi gjort med god samvittighet.

Det som anbefales å kjøpe nytt er bilstol - av sikkerhetsårsaker. Ellers ville jeg aldri kjøpt brukt madrass, dyner, puter, vognposer o.l av hygieniske årsaker. Ja - alt kan renses, men når pris for nytt koster nesten det samme som rens så synes jeg det blir for dumt.

Ville satset på å finne vogn, seng, stol med newborn sete, babygym, lekegrind, vippestol, stellebord, balje, bæresele o.l brukt. Det kan du spare masse på!

Det er veldig fint med gjenbruk av babyklær, men når det gjelder bodyer og innerste lag så ville jeg kjøpt nytt. Bukser, gensere, dresser osv. tenker jeg er fint å kjøpe brukt :)

Ser litt ut som har skiller mellom harde og myke ting. Harde ting kan kjøpes bruk, myke ting - nei! :p

Det er min mening :)

Så og si alt er kjøpt inn brukt her :)
Vogn, bilstol, bedside crib, stellebord, flexibath og sete til tripptrappstol.

Har fått låne to bæreseler og to dyner av en venninne, samt masse klær.

Man må vel nesten se an lommeboka, men vi endte på halvparten av det alt hadde kostet nytt.

Utenom klær havna vi vel på ca. 12000,- som er det samme som bare vogna ville kostet ny i butikk :)

Jeg er veldig for gjenbruk, mange er ikke det. Må være opp til hver enkelt tenker jeg.

Dette er nr.3 og føler ikke samme behovet for at alt skal være nytt som med nr 1 og 2 Har kjøpt mye på finn,bæresele,vippestol, newbornsete til triptrapp, brystpumpe og flasker. Kjøpte et brukt sete med isofix for å få isofix delen så vi har en i hver bil men kjøper nytt sete. Har akkurat fått vogna. Den ble ny. Kjøper sengetøy,madrass og slik nytt. Vi trenger mer klær men skulle få litt her og der av bekjente og har kjøpt når jeg har sett noe jeg syns er fint.

Jeg begynnte kjøpe inn ting tidlig for å spre det utover litt,også kom førstemann 2 mnd for tidlig så vil ha alt i hus til april sånn i tilfelle

Har dere råd, så skjønner jeg veldig godt at det er litt stas og kjøpe alt nytt. Får dere flere barn så kan jo de arve det dere kjøper :happy:

Har kjøpt en blanding av brukt og nytt. Mest brukte klær. Noen få plagg nye. Ser ingen problemer what so ever med å kjøpe brukte klær. De minste størrelsene fyker jo avgårde før man vet ordet av det.

Meste kan kjøpes brukt, ikke noe iveien for det, her er babynest, vogn, reiseseng(kommer til å bruke i stua) vippestol, en del klær allerede i hus. (Vogn hos svigerfar grunnet overtro)
Kommer også til å kjøpe inn i de kommende ukene, da energinivået er ekstremt lavt og det skal veldig lite til for at jeg skal bli kvalm/svimmel/uvel. Så satser på å dra på steder hvor vi kan låne rullestol eller noe lignende, så vi unngår at jeg svimer av XD

Her er det aller meste kjøpt brukt eller lånt litt div av venninner. Kjøper ny madrass og apotekvarer. Ellers følgt med på bruktmarked. Kjøper nok ny vogn. Men følger med på Finn ☺️ Vi har kjøpt bilstol av venner vi vet vi kan stole på. Samme med vognposer og dyner.

Hei og god kveld :happy:
Kjøper dere nytt utstyr til baby, eller kjøper dere brukt? Hva kjøper dere eventuelt brukt, og hva kjøper dere nytt?
Jeg er gravid med min første, å jeg har jo lyst på alt nytt og flott til baby kommer :) men er dette egentlig bare tull å unødvendig?
Å når er det vanlig å starte innkjøp av ting til baby? Tenker da på vogn, seng, stellebord, bilstol osv..

Jeg blir helt rådvill av jungelen med alt som må kjøpes blandet med mas å jag fra besteforeldre om å nesten ikke bruke penger på utstyr :smiley-ashamed004
Jeg har kjøpt og fått mye brukt, men vi må og kjøpe litt etter økonomien. Barneseng fikk vi gratis, fikk en lite brukt barnevogn til 4000kr, har fått masse klær, men har sef kjøpt noe nytt og da ;) bæresele fra baby bjørn til 150kr som nesten ikke er brukt,, bil sete håper jeg og få kjøpt og til 500kr..
Så ja mye brukt her . Blir nok mer nytt etter som småen blir eldre :)

Vi har en blanding av nytt og brukt - sikkerhetsutstyr, madrasser etc er nytt. Men har kjøpt ene vognposen brukt, den kunne vaskes enkelt. Bæretøy etc anbefales vil jeg faktisk anbefale å kjøpe brukt, det er mye bedre å bruke både seler og sjal som er litt brukt fra før av, det blir mykere. Og det trenger jo ikke være utslitt heller :)

En helsemessig og miljømessig fordel jeg ser med bruktkjøp er at brukt utstyr og har mindre kjemikalier og miljøgifter i seg om det er brukt kontra nytt, pluss at man sparer miljøet generelt da. Jeg er mer nøye på å vaske nye klær før bruk enn brukte klær faktisk (og jeg tenker jo da klær og utstyr produsert etter dagens regler). Var vel på foreldrerådet sin podcast en fra Folkehelseinstituttet var intervjuet om det, og de anbefalte og bruktkjøp i størst mulig grad, særlig viktig til de minste barna av den grunn. I tillegg til det økonomiske aspektet og :)

Jeg venter jo nr 2, men kjente veldig lite på behovet for nytt og fancy til eldstemann for å være ærlig, er veldig veldig glad i brukt og det å kunne bruke klær og utstyr andre har vært glade i er jo så fint! Både lånte og arvet mye, og det var superstas - og det skulle gjerne vært enda mer! Men dessverre blir vi sabotert av handlegale bestemødre.

Vi kjøpte alt nytt med første, men ser ikke samme behovet med nummer to. Bilstol, madrass, dyner o.l som nevnt over, ville jeg kjøpt nytt, ellers ser jeg ingen ting mot å handle brukt! :happy:

Sniker fra Mai.

Her er alt kjøpt brukt. Bortsett fra noen småting og madrass til sprinkersenga. Om vi hadde kjøpt alt nytt hadde vi gått konkurs tror jeg! For barnevogn og bilseter er faen meg dyrt!

Vi begynte å kjøpe inn ting når vi var over 20 uker. Men vogna kjøpte vi faktisk før jeg ble gravid. Tror det er greit som noen sa over her, å begynne med innkjøp tidlig så man får spredd utgiftene.

Mange som sier vent med å kjøp til du trenger det. Jeg liker å ha ting klart, men har vært nøye på å se om vi faktisk trenger eller ikke.

Eks badebalje og stellebord. Vi har malm kommode på badet fra før + stor vask og badekar. Da trenger vi ikke eget stellebord eller balje, da vesla kan bades i vasken til å begynne med. Har kjøpt stellematte til å ha oppå malm kommoden.

Synes bedsidegrib var lurt. Men har en sorinkelseng med dører jeg kan sku av, så den er åpen på ene siden og kan stå innat sengen min. Da trenger jeg ingen ekstra seng.

Vi har katter, har derfor skaffet en lekegrind med nettinghimmel. Hvor baby skal få ligge i fred. Andre trenger kanskje ikke lekegrind.

Tenker at det viktigste er å se egene behov. Og lage seg en liste utifra det. Jeg liker å ha alt klart og er skikkelig kobtrollfrik. Lol! Jeg har ti uker igjen til termin og er en ikea tur unna å ha alt i hus.

Back
Topp