Kjøpe medisiner i Norge eller Danmark?

soloprøver2020

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Aprilspirene 2023
Er det noen som har erfaring med å kjøpe medisiner for IVF i Danmark og få refusjon for det? Jeg stresser med disse medisinene som skal oppbevares kaldt, og lurer på om det hadde vært enklere å kjøpe dem når jeg kommer til Danmark (har dansk resept)? Men jeg er redd for at det da blir mye mer styr med refusjon fra HELFO?
 
Jeg kjøpte alt mitt i Norge. Eneste jeg tok med var lutinus/ cyclogest, men det trenger ikke være i kjøleskap. Vet ikke hvordan det er med refusjon. Kan vi få det uten henvisning fra lege? Siden vi tar det i utlandet ? Hva er det du trenger kaldt? Skal du ta eggløsningsprøyta i DK? Eller reiser du ned 36 timer etter at den er tatt?
 
Jeg kjøpte alt mitt i Norge. Eneste jeg tok med var lutinus/ cyclogest, men det trenger ikke være i kjøleskap. Vet ikke hvordan det er med refusjon. Kan vi få det uten henvisning fra lege? Siden vi tar det i utlandet ? Hva er det du trenger kaldt? Skal du ta eggløsningsprøyta i DK? Eller reiser du ned 36 timer etter at den er tatt?
På grunn av ferietid er plan A nå å reise til Danmark før kontrollen på dag 9 og ta resten av prosessen der. Det betyr at jeg trenger å ta med eller kjøpe mer Menopur (og det er usikkert hvor mye jeg trenger, så jeg vet ikke om jeg kan blande alt før jeg drar) og to eggløsningssprøyter (som må oppbevares kaldt).

Sånn jeg har forstått det har man samme rett på medisin-refusjon hvis man får behandling i EU som i Norge, men med litt mer krav til dokumentasjon. Det er ikke krav om å være henvist, men man må oppfylle kravene til å kunne få behandling i Norge.

Det skal også være mulig å søke refusjon for deler av selve behandlingen, men da må man ha henvisning. Det er jeg veldig spent på om faktisk går gjennom! Jeg ble nylig henvist til det offentlige etter å ha prøvd privat et år, så jeg har henvisningen liggende.
 
Jeg skjønner. Hvis det er kjøleskap på hotellrommet eller der du skal, så kanskje det går an å bruke kjølepose for de timene du reiser? Hvis det er sånn at du kan spare penger på å ikke kjøpe mer menopur enn nødvendig. Det er jo ganske dyrt. Jeg tror ikke det lønner seg å kjøpe medisiner i DK ( ikke en trygg nok kilde jeg altså), det er dyrt for oss nordmenn å handle i DK. Jeg droppa shopping da jeg merket at det rett og slett var tapsprosjekt:happy119

Send en Mail til klinikken å hør. Eller hør med apoteket hvor lenge medisinene tåler å ikke være i kjøleskap:)
 
Jeg skjønner. Hvis det er kjøleskap på hotellrommet eller der du skal, så kanskje det går an å bruke kjølepose for de timene du reiser? Hvis det er sånn at du kan spare penger på å ikke kjøpe mer menopur enn nødvendig. Det er jo ganske dyrt. Jeg tror ikke det lønner seg å kjøpe medisiner i DK ( ikke en trygg nok kilde jeg altså), det er dyrt for oss nordmenn å handle i DK. Jeg droppa shopping da jeg merket at det rett og slett var tapsprosjekt:happy119

Send en Mail til klinikken å hør. Eller hør med apoteket hvor lenge medisinene tåler å ikke være i kjøleskap:)

Jeg skal bo privat, så det er heldigvis ikke noe problem med kjøleskap når jeg kommer fram. Men jeg skal kjøre og ta båt, så det blir jo noen timer reise. Lurer på om jeg skal kjøpe en sånn kjølebag som kan få strøm fra bilen, det er kanskje det enkleste. Og jeg har passert egenandelsgrensen på medisiner, så sånn sett er det ikke krise å kjøpe litt ekstra, for jeg vil jo få refundert. Men er jo best å ikke kjøpe mer enn nødvendig.
 
Back
Topp