Kjøpe kanin, *Litt oppdatert m.link*

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Nå har jeg vært og handlet inn til å bygge kanin bur og overtalt mannen til å sette det sammen etter jobben[:D] det blir ca str: H 60cm, B 60cm og L 120cm  Det blir vel en grei str til en dvergvedder blanding?
Tenkte dele det i 2 så en del er helt tett og andre delen er åpen med netting men med tre gulv da.[:)]

Dropper isolering da jeg har lest de klarer seg godt uten, men blir det veldig kaldt inni der er det mye mulig jeg etter isolerer, har mye isolasjon liggende[:)]

I morra skal jeg til Moss og hente selve kanina[:D] en nydelig liten gutt som skal hete Sprett i følge barna[:)]

Her er en link til kanina, eieren husket ikke blandingen men det var dvergvedder + en til[8D]

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=23978221  en av de grå er gutt, vet ikke hvem av de vi får men det er samme det, nydelige er de [:D]

Legger ut bilder i kveld av buret når mannen har gjort sitt[:D] netting får vi ikke kjøpt før vi henter han i morra så får mannen brå slenge det på[8D]

Har tenkt på dette i sikkert 6 mnd nå og har bestemt meg for at jeg skal ha en, den skal bo ute[:)]

Hva MÅ jeg ha hvertfall som en start? av mat og utstyr..

Tenkte bygge bur selv for å få et stort og isolert bur, de på felleskjøpet ser så tynne og simple ut[:-] har stor veranda som jeg kan sette buret på[:)]

Det er jeg som vil ha, ikke ungene..altså de vil men vet ikke om det[8D] så det blir "min" kanin[:D]

Så koselig da.[:D]

Du trenger:
-Spon (til å ha i bunnen, samler opp tiss og baijs)
-Drikkeflaske (Etter str på kaninen, begynn med en liten)
-Mat (forskjellige typer i daglivare og dyrlege)
-Høy(jeg har hvertfall gitt mine dette da, både for at de ligger i det, og spiser av det[:)])
-Gulerøtter og salat er de og veldig glad i da, men jeg har brukt  det som "kos"[:)], altså ikke hver dag hele tiden, men innimellom..[:)]

Og skal du vende kaninen til å gå i sele?[8D] Isåfall, begynn tidlig med dette..[:D]

Det var det jeg kom på i farten...[:-][:D]

Har selv drevet med omplassering av kaniner og hamster da, så har hatt en del av de.[;)][:)]

Ja jeg gleder meg [:D] tenkte prøve begynne å sette sammen huset men det gikk ikke så bra[8D] må nok smiske med mannen[:D]

Tenkte dra på felleskjøpet og kjøpe vannflaske, skål til mat og en sånn kurv til å ha høy oppi.. Hva skal man bruke som seng i buret? holder det med en slags kasse med masse høy oppi?

Hørt man kan få de renslige så tenkte prøve sette inn en kasse med sånn spon oppi jeg og ha resten av buret rent[:D]

Ja han skal få gå i seler ja så det må kjøpes[:D] + sånn kompost sak så han kan gå løs på gresset under oppsyn.. [:)]

kaniner lager seg ofte et "eget do hjørne" ;)
finnes do kasser å få kjøpt men vil tro det går greit med en vanlig type kasse, så lenge kaninen ikke finner ut at et annet hjørne er mere atraktivt som do[8D]
lykke til med kanin kjøp og hold!
de må klippes klørne på jevnlig, det kan gjøres hios dyrlege eller du kan gjøre det selv, da får du kjøpt egne klippere til det.
les litt rundt på nett, sikkert mange flotte info sider

Hvis du skal ha utekanin kan det være greit å kjøpe keramikkskål til å ha vann i.. Vann i flaske vil lettere kunne fryse når det blir kaldt.. Har jeg lest.. [:)]

Jeg hadde kalkstein og vitaminer til mine kaniner. Vet ikke om dette er noe man må ha, men jeg hadde i allfall det.

ORIGINAL: Want2Bmom

Hvis du skal ha utekanin kan det være greit å kjøpe keramikkskål til å ha vann i.. Vann i flaske vil lettere kunne fryse når det blir kaldt.. Har jeg lest.. [:)]

Hmm..ja det er mulig det, men om huset er isolert og sånt blir det kanskje ikke så kaldt inni der? og bytter jo vann hver dag så da skal det vel gå bra[:)] tenker det er lettere å velte/søle ut vannet når det er i en skål[:-]

ORIGINAL: Rinya

Jeg hadde kalkstein og vitaminer til mine kaniner. Vet ikke om dette er noe man må ha, men jeg hadde i allfall det.

Leste på kanin.org eller hva det heter at friske kaniner ikke trenger sånne ting, de får det meste i et variert og godt kosthold så prøver uten først[:)]

ORIGINAL: Want2Bmom

Keramikkskålen vil jo sprekke hvis vannet fryser.. [8D]

ORIGINAL: thejohan

Hvor mange kuldegrader tåler en utekanin, egentlig?
Og hvilke kaniner er utekaniner?

Tror alle kaniner kan være det, men man må passe på å ta de ut på våren eller tidlig høst, man kan ikke sette en inne kanin ut midt på vinteren..er det en god stund før kulda kommer så rekker den å få vinterpelsen så da tåler de opp mot -30 [:)]

ORIGINAL: vevina

kaniner lager seg ofte et "eget do hjørne" ;)
finnes do kasser å få kjøpt men vil tro det går greit med en vanlig type kasse, så lenge kaninen ikke finner ut at et annet hjørne er mere atraktivt som do[8D]
lykke til med kanin kjøp og hold!
de må klippes klørne på jevnlig, det kan gjøres hios dyrlege eller du kan gjøre det selv, da får du kjøpt egne klippere til det.
les litt rundt på nett, sikkert mange flotte info sider

Ok, da får jeg vente og se om han finner et favoritt hjørne så setter jeg en kasse der, da slipperj eg så mye styr når det skal skiftes på[:D]

Hvis jeg var deg ville jeg ikke kjøpt kanin i dyrebutikker. heller funnet en privatperson som driver med litt større Kaniner.
Har selv hatt kaniner så lenge jeg kan huske. De kaninene som blir kjøpt i dyre butikk er oftest dvergkaniner som er mye avlet på, så har erfart at de dør mye fortere, tåler ikke noe særlig. Mens de vi har fått tak i igjennom private som driver med foreksempeø matkaniner, lever mye lengre. har hatt kaniner derifra som har levd i opp til 10 år... mens dvergkaninene oftest bare lever et par år...

ORIGINAL: Chokoholic

Så koselig da.[:D]

Du trenger:
-Spon (til å ha i bunnen, samler opp tiss og baijs)
-Drikkeflaske (Etter str på kaninen, begynn med en liten)Ikke kjop drikke flaske. Kjøp heller vanlig kopp som henger på bur døra.
-Mat (forskjellige typer i daglivare og dyrlege) Kjøp heller på felles kjøpet vis du har i nærheten. De er bedre for kaninene. Med vitaminer og mineraler. Og det er ikke dyrt.
-Høy(jeg har hvertfall gitt mine dette da, både for at de ligger i det, og spiser av det[:)])
-Gulerøtter og salat er de og veldig glad i da, men jeg har brukt  det som "kos"[:)], altså ikke hver dag hele tiden, men innimellom..[:)]
Kjøp en liten hus i buret
Og en høy holder som er på veggen
Gnager stein og salt stein trenger du ikke.

Og skal du vende kaninen til å gå i sele?[8D] Isåfall, begynn tidlig med dette..[:D] når kaninen er 3mnd minimum. P.g.a kroppen er ikke ferdig vokst

Det var det jeg kom på i farten...[:-][:D]

ORIGINAL: LinnE20

Hvis jeg var deg ville jeg ikke kjøpt kanin i dyrebutikker. heller funnet en privatperson som driver med litt større Kaniner.
Har selv hatt kaniner så lenge jeg kan huske. De kaninene som blir kjøpt i dyre butikk er oftest dvergkaniner som er mye avlet på, så har erfart at de dør mye fortere, tåler ikke noe særlig. Mens de vi har fått tak i igjennom private som driver med foreksempeø matkaniner, lever mye lengre. har hatt kaniner derifra som har levd i opp til 10 år... mens dvergkaninene oftest bare lever et par år...

Hadde ikke tenkt til å kjøpe i butikk nei[;)] men jeg vil jo ha en liten og søt en..ikke en stor mat kanin[8D]

jeg hadde heller brukt "miljøstrø" istedet for sagflisen.. lukter mindre og slipper at sagflisen setter seg i pelsen når den har tissa osv. [:)] jeg brukte hvertfall det på min kanin.

Selfølgelig:P de skal jo være små å nusselige... har faktisk hendt mange ganger at de kaninene ikke har blitt sånn kjempe store da...men er jo stor sjengs for at de blir det da..:P

ORIGINAL: LinnE20

Akkurat dette synes jeg blir veldig feil. Har selv hatt mye kanin, og vet om mange som har kanin. Alle har kjøpt i dyrebutikk, og de har blitt 6-8 år alle sammen. Min kanin er nå 6,5 år og lever i beste velgående. Aldri vært syk eller noe som helst. Hvis en kanin bare lever i 2 år er det ofte pga dårlig kosthold etc. Mange gir kaninene mye frukt/grønnsaker og gnagerblandinger.

Gnagerblandinger skal man aldri gi til en kanin. Er mange som ikke vet dette. De skal kun ha en liten mengde pellets, masse høy og littegrann grønnsaker som snacks en gang i blandt. Skal aldri gi en kanin en hel gulrot for eksempel, dette blir alt for mye!

Lykke til med kaninkjøpet forresten! Er veldig koselig, men også mye jobb. Ihvertfall hvis du har en langhåret som min, da må pelsen stelles hele tiden og det setter seg ofte mye rart i pelsen!

vi overtok en liten kanin av en venninde av meg, en litt mer korthåra art liksom. selv hadde vi en heller hårete en, men begge de tok gikk ute fler år på rad. de var aldri inne de.. de gikk sammen med hunden i hundegården, så de hadde jo kjempe plass, å så hadde de "huset" sitt under hundehuset, til tross for at jeg hadde satt ut stort kaninhus til dem med høy å alt.. så ror de aller fleste kaniner fint kan gå ute hele vinteren. er jo noe med hva de er vant til da sef. man kan ikke kjøpe en kanin unge på vinteren å så hive den ut. da fryser den ihjel.. de må være vant med å gå ute ft\ra sommeren å utover høsten å vinteren for at de skal produsere nok pels[:)] lykke til[:D]

Grunnen til at de sier man ikke skal kjøpe kaniner i dyrebutikk er at disse ofte er avlet frem på kjøkkenbenken til en eller annen luring. Da er de som regel ikke avlet frem for å få et best og ikke minst friskest mulig individ, men fordi noen tenkte det var søtt om kaninen fikk babyer. Da risikerer man gjerne at de har feilstillinger i tennene og andre medfødte feil som en seriøst oppdretter aldri ville avlet videre på. Dette fører med seg masse ubehag for kaninen, samt potensielt store dyrlegeregninger for deg.

En annen grunn til at kaniner ikke holder ut de 10 årene de burde, selv med riktig kosthold og stell, er at de dør av kreft. Jentekaniner har opp mot 80 % sjanse for å dø av kreft i livmor/eggstokker innen de er 4 år om de ikke er sterilisert. Så for all del steriliser jentekaninen din om du ikke skal drive med avl.

Kaninens hovedfor er høy. Pellets er tilleggsfor, og som nevnt over skal de bare ha en liten mengde av det for dag, i tillegg til litt grønnsaker (man kan gi små mengder av frukt og, men dette har mye sukker i seg, så det må man være forsiktig med). Og ikke gi gnagerblanding! Kaninen er ikke gnager, og har ikke godt av mange av ingrediensene.

Om en utekanin har fått muligheten til å bygge opp et godt pelslag og den er frisk, så kan den fint tåle temperaturer ned mot -20.

Masse lykke til som kanineier, det er kjempe kos![:D]

hei du!
hvis du ønsker utekanin, ANBEFALER jeg at dere tar til dere to[:)]
Det den trenger er STOR drikkeflaske (husk om vinteren så fryser det, så dette må skiftes ofte)
matskål med riktig för (CARE+)
HØY! (Viktigste!!)
Dokasse med kattesand...

De må ha mineralstein, og gnagestein!

Angående det å kjøpe kanin hjemmeavlet/dyrebutikk. De i dyrebutikk kjøper som regel av mennesker som driver med kaninavl.
Du får litt mer garanti på kaninen om den dør før tiden.

Jeg vil anbefale Hermelin/løvehode.-. Kjempefine blandinger, som ikke blir store Droooooog!!!

Det viktigste med uteburet er at de har et rom som er vindtett, som du kan stappe med høy.. At det er plass til to stykker som kan snu, eller strekke seg.

Back
Topp