Kjøpe hus

sjopp

Elsker forumet
Om man kjøper et hus med takst på 2 000 0000 for 1 600 000.
Har banken da noen problemer med å gi ut ett lån på 2 000 000 da?
Er jo selvfølgelig en god del som må pusses opp, og det kommer til å gå en del penger til dette.
Blir det som 2 lån? En oppussingskonto hvor man fører regnskap over hva man har brukt til hva, og bruker det som blir igjen til å nedbetale igjen?
Noen andre som har gjort dette før?

Vi kjøpte hus for 1250000 og lånte 1,5... Fikk alle penga på samme lånet.. =)

Frk.MammaMor skrev:
Vi kjøpte hus for 1250000 og lånte 1,5... Fikk alle penga på samme lånet.. =)

Er det jeg mente også, at det ikke spilte noen rolle.
Men svigerfar mener at vi må lage en egen konto der vi må føre regnskap for hver eneste kr.
Hva det hår gått til osv. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig?
Blir det noe igjen så setter vi jo selvfølgelig det inn igjen  å nedbetaler litt lån.
Hørtes bare så utrolig strengt ut hehe

Kommer jo sikkert ann på banken men våre penger har gått til møbler og andre ting enn bare oppussing det.. Har ikke mått dokumnetere noe..

Frk.MammaMor skrev:
Kommer jo sikkert ann på banken men våre penger har gått til møbler og andre ting enn bare oppussing det.. Har ikke mått dokumnetere noe..

Tror ikke han helt vet hva han snakker om..
Enkleste for alle parter ville jo være å ta opp ett lån på 2 mill, også heller sette tilbake det som ikke blir brukt.
Huset vil jo også stige en god del i verdi.

rico skrev:
Det er mange som har en ekstra konto som da opppussingspengene havner på. For å holde dem unna den kontoen dere da til dagelig bruker.
Og for å få oversikt over den kontoen så er det mange som setter opp regnskap for å vite hva pengene går til og ikke minst hva opppussingen koster i totalt. Så det er ikke feil å gjøre.
Og det kan nesten høres ut som det er det han mener. og det er da en konto som dere disponerer og som ikke banken har noe med å gjøre.

Men jeg vet og om en som har fått lån til å pusse opp huset han har kjøpt. Og han har slik at han må gå i banken med regning eller kvittering på hva han har kjøpt så får han det utbetalt.
Men det er et ekstremtilfelle da. Og en ordning mellom banken og faren til han som har lånet. Faren er da kasjonist.

Dette er jeg helt enig i, og er dette jeg har ment at vi skal gjøre.
Men var det nederste jeg lurte på om var vanlig, for sånn jeg forsto det på han, så var det dette som var "vanlig"...

*SmulenOgSkalken* skrev:

Frk.MammaMor skrev:

Tror ikke han helt vet hva han snakker om..
Enkleste for alle parter ville jo være å ta opp ett lån på 2 mill, også heller sette tilbake det som ikke blir brukt.
Huset vil jo også stige en god del i verdi.

ikke alltid nei.. 

vi kjøpte huset for 1,650000 og innredet deretter 2 etg, bygget terasse, ordnet badet med fliser og alt, og bygget bod ute. og malte huset og inne osv.  vi hadde da brukt nermere 1,9 mill.
taksten kom på 1,9...    er nå to år siden, og har ikke hatt ny takst da..

vi har flexilån.  da får man et tak på lånet og kan bruke pengene på hva man vil. trenger ikke dokumentere noe nei.  men viktig å ha kontroll.

*SmulenOgSkalken* skrev:
Om man kjøper et hus med takst på 2 000 0000 for 1 600 000.
Har banken da noen problemer med å gi ut ett lån på 2 000 000 da?
Er jo selvfølgelig en god del som må pusses opp, og det kommer til å gå en del penger til dette.
Blir det som 2 lån? En oppussingskonto hvor man fører regnskap over hva man har brukt til hva, og bruker det som blir igjen til å nedbetale igjen?
Noen andre som har gjort dette før?

?? en 0 for mye? ;)
Men uansett; er mange banker som ikke låner ut over verditakst lenger.. Og verdien på huset er jo det huset blir solgt for, ikke hva det er takstet til..
Når vi kjøpte forrige gang så fikk vi låne 300 tusen over takst til opp-pussing av huset. Men når vi kjøpte nytt hus i januar i år fikk vi ikke låne det huset kostet engang, de forlangte for at vi skulle få lånet, at vi betalte ned 10% av kjøpesum med engang. Noe vi også gjorde.. 

Back
Topp