Kjøpe hus eller bygge?

Solsikke76

Flørter med forumet
Hei, vi var på visning på hus i går, trenger større plass ganske snart, siden vi har tvillinger og venter nr 3.  Kjempe flott og sjarmerende hus:) Men mannen min vil at vi skal vente, med å heller finne tomt og bygge selv. Jeg mener dette er mere tidkrevende og kostbart, og ikke minst slitsomt med to gutter på 14mnd og baby i januar..

Hva ville dere ha gjort?

Hadde jeg bodd i ett omr hvor det var billige tomter slik at jeg kunne bygge huset jeg vil ha hadde jeg klart bygget... Man for jo ferdighus bygget for seg for rundt 2- 2,5 og er man litt handy er det nok ikke så slitsomt selv med små.. (kjenner flere som bygget med barn i den alderen og litt eldre uten de store problemene, Man må bare ta litt ekstra hver)

Vi endte opp med å kjøpe ferdig da tomter i den str vi ønsker fort er 2 mill og vi ikke kunne bruke  over 4 mill på hus... 

Jeg ville definitivt kjøpt. Nå diskuterer jeg og samboeren om kjøp av leilighet og t.o.m. der er jeg skeptisk til oppussingsobjekt. Jeg vet hvor mye arbeid det er og hvor lang tid det tar, og når jeg i tillegg går høygravid rundt den tiden og vi venter vår første vil jeg ikke stå med maling opp til halsen. Vil heller nyte tida man har. Men nå er det min mening da. 
emoticon Han tenker nok mer økonomisk og jeg tenker mer familietid. Så vi får se om vi blir enige :)

Jeg hadde bygd hus. Da kan du få det akkurat slik som du vil ha det, med en gang.

Finner dere noe begge liker, så hadde jeg uten tvil kjøpt !!

Finner dere ikke det dere er ute etter, og der dere vil bo, så er det jo å kjøpe tomt og bygge selv..

Har samme dilemmaet selv. Vi ser etter hus, men finner ikke noe som er greit nok. Mye gammelt som må pusses opp og vi vil ikke pusse opp så mye egentlig. Tomter ligger på 3 mill her, så om ett hus ikke koster mer enn 2-2,5 så sparer vi nok nesten på å bygge nytt. Men da må vi nok ha en del til å ta mesteparten av byggingen og da blir det fort dyrt. Vil ikke begynne å bygge hus med en toåring og en i magen og 100% jobb. Lukter smell lang vei;)

Det er ikke så lett å komme noe ensidig råd, men etter at vi kjøpte hus, er vi veldig glad vi ikke bygde. Grunnen til det er at de som bygde og de vi kjøpte av, har vært veldig praktiske og tenkt på langsiktige løsninger som vi aldri hadde kommet på selv.. Dessuten er vi avhengig av hjelp til det meste fra håndverkere. Hvis man har sterke ønsker om hvordan man vi ha det og ser for seg noe bestemt, er det kanskje lettest å bygge? Lykke til med avgjørelsen i hvert fall!

Takk for råd og tips  

Ikke lett å ta en avgjørelse på dette, jeg mener det beste ville vært å kjøpt huset, og heller bygge på sikt, slik at man slipper stresse med husbygging, selv om det innebærer en ekstra flytting...vi får se, vi kommer vel til den beste løsningen til slutt.

Back
Topp