Kjøpe doppler?

Ompalompas

Forelsket i forumet
September To Remember 2022
Er det noen som har erfaring med doppler fra før? Hvem anbefales og bør man i det hele tatt kjøpe en?

Nei, det frarådes i 1.trimester. Sannsynligvis går det helt fint å bruke, men doppler har veldig mye energi som potensielt kan være skadelig for så små skjøre embryoer/fostre. Man vet ikke med sikkerhet hvor mye de tåler. I dyrestudier hos rotter, er det blitt påvist fosterskader av doppler.

Doppler kan gi falsk grunn til bekymring og er derfor ikke anbefalt. Ikke skadelig for foster, husk at det finnes gravide som må ta ultralyd daglig av forskjellige grunner, det hadde de ikke gjort om det var farlig.

Jeg kjøpte doppler for hjemmebruk i andre trimester og angrer ikke. Det var en betryggelse etter flere spontanaborter. Vet desverre ikke typen da den er kjøpt brukt.

Doppler kan gi falsk grunn til bekymring og er derfor ikke anbefalt. Ikke skadelig for foster, husk at det finnes gravide som må ta ultralyd daglig av forskjellige grunner, det hadde de ikke gjort om det var farlig.

Jeg kjøpte doppler for hjemmebruk i andre trimester og angrer ikke. Det var en betryggelse etter flere spontanaborter. Vet desverre ikke typen da den er kjøpt brukt.

Det er stor forskjell på ultralydutstyr til helsepersonell og dopplere kjøpt av oss. Jordmor her sa at dopplere vi får tak i sender ut veldig mye stråling, og frarådet å bruke det på det sterkeste.

Det er også forskjell på ultralyd og doppler. Vanlig ultralydapparater har også dopplerfunksjon, men den brukes ikke i 1.trimester pga veldig høy intensitet. Senere i svangerskapet når fosteret er større og mindre utsatt, brukes det ofte ved behov og anses da som trygt.

Er det noen som har erfaring med doppler fra før? Hvem anbefales og bør man i det hele tatt kjøpe en?
Jeg har en som jeg brukte med førstemann. Det hadde jeg helt glemt. Jeg synes det var veldig kjekt i tiden før jeg kunne kjenne tydelige spark. Hørte hjertelyd fra uke 11 tror jeg. Har et opptak fra uke 17.

Det anbefales ikke, men det er hvis det gjør deg mer bekymret fordi du ikke finner hjertet eller at man ikke vet hvordan det høres ut som noe er galt. Men man går jo til jordmor uansett tenker jeg.

Back
Topp