Kjøpe bunadskjorte fra Kina, er det trygt?

jennie94

Blir kjent med forumet
Er det noen som har erfaringer med å kjøpe bunadskjorter som er brodert i utlandet? Jeg skal ha bunadsskjorte i lin, og har sjekket litt priser. Jeg kan spare f.eks 3700 på skjorten hvis jeg kjøper den fra billigste stedet som er Norske Bunader i Molde, i stedet for å kjøpe på Husfliden. Jeg ser at også www.bunadspesialisten.no i Ålesund tilbyr bunadskjorter som er sydd i Kina. Der sparer jeg 2600 kr.

Det frister å spare så mye penger, samtidig så er jeg veldig usikker på om jeg kan forvente samme gode kvalitet som på Husfliden? Eller må jeg regne med at disse skjortene er dårligere? I følge disse butikkene så lages skjortene av materialer kjøpt i Norge, mens skjortene sys i Kina. Hadde dere tatt sjansen på å kjøpe bunadskjorte sydd i utlandet? Håper på mange innspill!

Jeg ser ikke noen problemer med det hvertfall!

Jeg har ikke kjøpt noe til bunaden min på husfliden.... De er dyre og har dårlig passform....
Søren, det minner meg på at jeg må få bestilt jakken før ho sydama blir altfor gammel!

Hei igjen!

Er det noen flere som har erfaringer med bunadsskjorter som er sydd i utlandet? Vil gjerne få flere råd angående dette. Takk for hjelpen :-)

jeg undersøkte masse nå før jeg bestilte bunad - skulle ha komplett bunad - og valgte å bestille bunad sydd her hjemme, av "norske" sydamer...
javel - så koster det mer, men jeg trenger ikke være redd for at bunaden ikke skal være like fin om 10 år..

ORIGINAL: Nullenusken

Jeg ser ikke noen problemer med det hvertfall!

Jeg har ikke kjøpt noe til bunaden min på husfliden.... De er dyre og har dårlig passform....
Søren, det minner meg på at jeg må få bestilt jakken før ho sydama blir altfor gammel!

hvordan kan det ha dårlig passform når det er skreddersydd? [8|]

For meg så handler dette ikke om kvalitet.. men heller om norsk søm-tradisjoner. Så jeg hadde ikke handlet en bunadskjorte sydd i Kina! Hadde forøvrig ikke handlet bundad fra noen av disse linkene som du har nevnt. Men det er meg, du må velge hva du mener er best![;)]

Selve bunaden skal jeg få sydd her i landet. Det er bare skjorta jeg vurderer å kjøpe til en billigere penge. Men er veldig usikker på dette med kvaliteten. Blir glad for alle innspill!

Er det noen som har erfaringer med noen av de butikkene jeg nevner? Og tror dere at kvaliteten er dårligere enn om skjorta lages i Norge? 

Jeg drister meg til å si at jeg er helt sikker på at kvaliteten er dårligere om du ikke kjøper fra Husfliden. Kjøper du fra dem, så VET du hva du får, og du VET at kvaliteten er super. Da er det absolutt verdt de ekstra pengene.

Jeg har hadlet hos Norske bunader i Molde, og er kjempefornøyd med det.
skjorta er like fin som husflidskjortene, jeg ser ikke forskjellen iallefall, vi har begge deler her i huset..
Så jeg vil anbefale at du gir dem en sjans! :) Masse penger å spare. Vi kjøpte hel bunad der, og da kom prisen på 14-15.000,-
På husfliden koster de ca det dobbelte, er ikke helt inne på husflidpriser..
Vi hadde seriøst ikke hatt råd til å kjøpe på husfliden uten å tatt opp lån, så for oss var dette den beste løsningen.
Bunaden er veldig fin, og jeg ser ikke forskjell.

Så bra at du har gode erfaringer, Moråse!

Jeg har jo hørt litt av hvert om Norske bunader, men tenker litt sånn: hvor galt kan det egentlig bli, det er jo "bare" snakk om en bunadskjorte? Men nå har jeg ikke peiling på dette heller så, hehe.

Back
Topp