Kjøpe brukt

JellyBean28

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Kjøper dere alle ting til den lille nytt eller kjøper dere noe brukt også? Hva tenker dere er greit å kjøpe brukt?
Selv vurderer jeg å kjøpe lekegrind brukt. Har også sett etter stellekommode brukt.

Har det meste fra før av, så ikke mye vi trenger. Men har en god sportsvogn fra forrige, nå kjøpte jeg bagen brukt av ei venninne. Ellers synes jeg mye er greit å kjøpe brukt, selv om jeg ikke er så flink til det selv.. Ting som bilsete, vognpose, klær, brystpumpe, flasker o.l klarer jeg ikke kjøpe brukt :o

Alt nytt :-) Både fordi at da får jeg det som jeg vil, og fordi noe er uansett uaktuelt å kjøpe brukt, slik som f.eks. madrass, dyne, voksipose, o.l. da dette ikke kan vaskes ordentlig. Bilstol hadde jeg heller aldri risikert å kjøpe brukt :-)

Skjønner at noen må kjøpe brukt, og er for flerbruk. Dette er vår første og bruker nok noe flere ganger når vi en dag kanskje venter nummer 2 ❤️

Vi har kjøpt brukt. Kjøpt vogn, vugge, bæresele, klær, ammepute, bilstol (nevøen min), ++

Uaktuelt å kjøpe brukt, slik som f.eks. madrass, dyne, voksipose, o.l. da dette ikke kan vaskes ordentlig. Bilstol hadde jeg heller aldri risikert å kjøpe brukt :)

Enig i dette :)

Vi fikk Storesøster i 2014 og siden de andre 3 var blitt så store da hadde jeg jo kvittet meg med masse så hun fikk alt nytt av utstyr siden vi hadde råd til det, og mannen min ville det da det var stas pga hans første barn. Og vi ikke kjendte noen og kjøpe fra...

Men når jeg fikk første gang både kjøpte jeg, og fikk en del brukt fra kjendte. Da hadde jeg/vi en helt annen økonomi.

Om jeg kjøper en brukt bilstol så er det fra familie/venner som er 100% ærlige om historien til bilstolen. Ikke våre utsatt for kollisjon eller andre ting som kunne ha redusert dens levetid f eks...

Ellers så kjøpte vi noen få leker brukt, en ekstra kløver barnestol til å ha hos besteforeldre, tytteflasker, avent sterilisator til mikroen, og noen utvalgte klær.

Jeg har noen brukte klær etter guttene. Ellers blir det litt nytt der og, for det er ikke alt hun kan bruke. Senga fikk vi gratis på finn, men har ny madrass. Bilsetet får vi etter svigerinna mi, kun fordi vi kjenner de godt. Dyner og sengetøy er brukt av guttene og stellebordet får vi av søsteren min. Kjøpte ny vogn, for jeg hadde kun brukte med de 2 andre. Og nå ville jeg ha en som er ny :)

Jeg har kjøpt en brukt Medela Freestyle for kr 750 med masse ekstrautstyr. Har jo sterilisert/kokt alle deler, og visste hvem hun jeg kjøpte av var. Tenkte det var greit.

Ellers lurer jeg på å kjøpe brukt lekegrind med leketeppe, flaskesterilisator til micro, babycaller og sånne bilstolklips til å ha på vogna brukt.

Eller blir vogn, bilstol, stellekommode og vugge (allerede kjøpt) kjøpt nytt :)

Her blir det meste kjøpt nytt i første omgang, men med en baktanke om at det skal bli brukt til nestemann også :) Har kjøpt newbornsete til tripptrappstol, fjøsvogn (gammel simo) og vippestol brukt foreløbig :) Ser mange selger klespakker på facebook, og det kommer jeg nok til å benytte meg av :)

Siden d er første barnet og d er få i omgangskretsen med små barn har d aller aller meste blitt kjøpt nytt (dog har nok 95% vært på en eller annen form for tilbud). Eneste som er kjøpt brukt er vugge (kjøper ny madrass da). Tanken er å kunne bruke d meste til en (forhåpentligvis) nr.2 også:)

Bruker en del fra jeg var liten selv. (Seng, leikegrinn, vårpose, vippestol, sovevogn til barnehagen osv) kjøpt vogn, voxipose og stellebord brukt, også kjøpt litt klær nytt. Kjøper bruka det jeg føler jeg kan kjøpe bruka, og resten kjøper jeg nytt..

Vi kjøper alt nytt denne gangen. Dette er nr 3, vi har ingenting fra de to andre (de er. 10 og 15 år) og siden vi har råd til det så blir det nytt.
Vi har i tillegg brent oss på dette tidligere med de andre barna, der vi har kjøpt brukt vogn som virket så bra og fin osv, men viste seg at den hadde stått i en fuktig kjeller ol. å fått sånt hvitt/råte- belegg på seg, de som solgte den til oss vasket det bare vekk når vi var å så på vognen, men det gikk ikke mange dagene før det vokste ut igjen, så da gikk 4000kr rett i bosset og det endte med at vi kjøpte ny vogn til 10.000 kr. De man kjøper tingene av kan virke så snille og skikkelige at man kan ikke tro at det er boss det de selger, ikke kom vi noe vei med å ringe de heller.. Så den sjangsen tar vi aldri igjen.

Ting jeg skal kjøpe/har kjøpt nytt er bilstol, brystpumpe, madrasser, sengesett, laken. Har også kjøpt ny ergobaby, mest fordi det var så lite å spare på å kjøpe brukt ift. på salg. I tillegg har jeg kjøpt en del klær og et par uroer nytt. Skal bruke en Simo vogn fra midten av 90 - tallet som mine søstre har brukt (klassisk og fin vogn som ser helt ny ut), samme med kurv, vugge og sprinkelseng. Har kjøpt vippestol, babygym, stellebord og flaskesterilisator brukt. I tillegg til mye klær, billige klespakker på Facebook. Jeg er for gjenbruk, og har vært loppemarkedjeger i 10 år :D Vært på loppis i dag faktisk :) Grensen for meg i det å kjøpe brukt går på bilstol(om en ikke kjenner selger godt), madrasser og dyner. Ellers er det greit å spare noen kroner på å kjøpe brukt, selv om vi har økonomi til å kjøpe mye nytt, føler jeg det er bortkastet å bruke 10 000 på en vogn som man kanskje bare bruker i 1 år (har tenkt å gå over til babyjogger eller annen sportsvogn når han er ferdig med bagen).

Vi har bare kjøpt stellekommode brukt... Alt annet kjøper vi nok nytt:)
Sånn røft regna kom vi til at det blir til sammen ca 30.000! Høres helt hinsides ut, men jeg har aldri hatt den muligheten til å kjøpe akkurat det jeg vil ha til de 2 jeg har fra før, og dette blir samboers eneste barn så vi slår på stortromma:P

Kjøper mesteparten brukt: brystpumpe, bæresjal, sele og klær. Seng, vugge og kommode har vi fra da vi var små selv :-)

Kjøper nok bilsete og vogn nytt, da dette er siste barnet og vi tenker å selge videre uansett.

Vi kjøper mye brukt. Det handler ikke om økonomi, men om miljøet! Vi klarer oss med mye mindre enn vi tror og brukt er supert! Det er tross alt planeten til disse små vi over-forbruker når vi kjøper alt unødig mulig dill... ;)

Brukt: Lekegrind, newbornsete, Stokkestol, seng (men kjøper ny madrass, bruker den gamle madrassen som kosekrok med puter på en av storesøstrenes rom), vippestol, vogn har vi fra før (men hvis man er glad i å gå tur, ville jeg ha kjøpt ny hvis det var førstemann og man har mulighet til å oppbevare vognen inne så den holder seg fin), stelleveske, pulk, bilstol (fra noen venner vi vet har behandlet den bra), klær
Nytt: Madrass, et par sett med klær og garn, da :joyful: Det skal bli både vognpynt og strikkejakker

Kjøpte alt nytt til førstemann. Har nå endel utstyr som kan brukes om igjen.
Skal kjøpe ny vogn og seng + madrass ig dyne da.

Da ble det kjøpt lekegrind brukt i dag her. Kjøper madrass og sprinkelbeskyttelse til den ny. :)

Vi har kjøpt det meste nytt, som vogn, bilstol, seng osv. Dette er første barnet vårt, så planen er å bruke det videre også. Vi har fått noe brukt fra venner og kjente. Jeg er veldig for gjenbruk. Så kommer helt sikkert til å jakte mer på Finn etterhvert. Barnet skal jo ha mye nytt tøy opp i gjennom årene, så da er det greit å kjøpe brukt.

Jeg synes at selv om man har råd til å kjøpe alt nytt, så er det bedre for samfunnet å gjenbruke.

Har kjøpt det aller meste nytt, kjøpt litt klær brukt, samt kjøpte sleepi mini senga brukt, men med ny madrass :) synes det er helt greit å kjøpe nytt, men ikke bilstol da man aldri vet helt sikkert om den er OK. Heller ikke dyner og lignende.

Back
Topp