Kjøpe bolig uten tilstandsrapport?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Gjør folk virkelig det? Kjøper bolig uten tilstandsrapport?

Vi skal flytte for ørtene gang, og holder på å kjøpe vår 4. bolig. De 3 gangene tidligere vi har kjøpt, så har absolutt alt vi har kikket på hatt tilstandsrapport skrevet av takstmann. Denne gangen derimot, så skal vi tydeligvis flytte til en by der de ikke har takstmenn.emoticon Jeg trodde det var en feil første gang jeg fikk et prospekt uten, men megleren sa at de ikke brukte det. Hun mente at jeg burde nøye meg med selgers egenerklæring... Er det virkelig noen som gjør det? Jeg har nå funnet en annen megler som i det minste har med våtromsrapport, men da har jeg et mye mer begrenset utvalg av boliger å velge i. 

Lite sannsynlig at jeg hadde endt opp med noen bolig da. Får du i tilfelle eierskifteforsikring da f.eks.?

Hadde nok heller leid jeg da, men så har jeg superangst for sånt. Her blir det ikke noe kjøp med mindre alle rom er gjort av egnet fagmann.

Haha. Om man kjøper hus uten tiltandsrapport er man jo stokk dum. Han meglern kan da ikke ha vært seriøs? :-O

ALDRI om jeg hadde kjøpt bolig uten tilstandsrapport! Hvem er så dumme??

Takk for at dere er enige med meg i det minste. :)

Idiotmegleren helt uten tilstandsrapporter er den største megleren i kommunen vi skal flytte til. 70% av boligkjøperne der er tydeligvis så dumme. Den andre megleren føler tydeligvis at han har strukket seg langt som kan tilby meg en våtromsrapport, gud forby at han skulle slippe takstmannen løs på resten av huset.

Vi skal bare kjøpe en leilighet å bo i mens vi bygger hus, så jeg vil faktisk heller leie enn å risikere å kjøpe noe helt råttent. 

Vi har kjøpt en gang uten tilstandsrapport, og nå - 5 år etter er leiligheten verdt 200 000 mindre pga feil som dukket opp underveis. Hadde isåfall krevd eierskifteforsikring, da har du en del rettigheter dersom hvis.

Vi har nettopp kjøpt hus.
Hva tilstandsrapport her meeeeen den er ikke verd noen ting. Vi fant feil og mangler men i tilstandsrapporten så stod det helt motsatte. (der hva det meste bra)
Har hatt egen takstman å laget en ny rapport som vi sendte til eierskifteforsikringen. Men har fått avslag på alt.
Er snakk om 250 tusen her men det er for lite til at eierskifteforsikringen gjør noe.

Så vi har lært på den harde måten at står det i salgsprosjektet: SELGES SOM DET ER  så er ikke tilstandsrapporten verd vannet.
Vi stolte på den i steden for å ta med fagfolk når vi kikket på eiendommen.
Så skal vi kjøpe noe en annen gang så tar jeg med fagfolk heller. For tilstandsrapporten er ikke verdt mye når alt kommer til alt.

Back
Topp