Kjøpe bolig - student

skvik

Flørter med forumet
Hei, lurer litt på hvordan mulighetene for meg og mannen min er for å oppgradere bolig når jeg fortsatt er student. Vi fikk lån på 4.5 mill i 2013 (begge hadde inntekt plus 800k EK), hvis vi selger nå tenker jeg vi i hvert fall får 6 mill (gjorde en verdivurdering for ett år siden på nærmere 7 mill men, det var da). Mannen min har inkomst på 42k / mnd. Når jeg er ferdig tror jeg at inngangslønnen er noe lignende. Tar permisjon fra studier ett år når vi får lillebror, etter det har jeg ca 1-1,5 år igjen.

Noen som har en tanke om hva vi kan få i lån når jeg fortfarande studerer? Burde sikkert snakket med en bank, men fint å få litt kjøtt på beina før det :)

Regner med du da ikke har store inntekten pt.

Banken kan da ikke regne med noe inntekt på deg, og må regne med din manns inntekt for å forsørge hele husholdningen.

Som sansynligvis ikke er nok for å få tallene til å gå rundt om dere skal kjøpe på ny + evnt skal kjøpe dere opp ( må tåle renteøkning på 5 % fra dagens nivå + gjeldsgrad maks 5 + egenkapital minimum 85%) og ved kjøp før salg av gammel bolig skal man kunne tåle å sitte med 3 lån, dagens lån, nytt langsiktig lån + mellomfinansiering(forskudd lån av egenkapital bundet i bolig)

Du vil jo sansynligvis få en jobb og inntekt til å bidra med når du er ferdig med studiene, men så lenge du ikke har noe jobb kontrakt nå så er ikke det noe banken kan ta høyde for pga usikkerhet rundt fremtidssituasjon. Dere kan alternativt vurdere om dere har noen som kan stille medlånetaker sammen med dere i denne perioden, eller forhøre med banken om de vill kunne ha mulighet til å gi dere lånet på avvikskvote(det skal litt til for å få til så ikke ha for høye forhåpninger på det)

Og siden du forespeiler at du skal ha et år permisjon + studere 1-1,5 år til så vill nok jeg si gennerelt at dette er dårlig timing å gjøre et boligbytte på. Ville nok rådet dere til å vente til ferdig studie.

Men ta for all del kontakt med banken for å se på de konkrete tallene:-)

Lykke til!

Regner med du da ikke har store inntekten pt.

Banken kan da ikke regne med noe inntekt på deg, og må regne med din manns inntekt for å forsørge hele husholdningen.

Som sansynligvis ikke er nok for å få tallene til å gå rundt om dere skal kjøpe på ny + evnt skal kjøpe dere opp ( må tåle renteøkning på 5 % fra dagens nivå + gjeldsgrad maks 5 + egenkapital minimum 85%) og ved kjøp før salg av gammel bolig skal man kunne tåle å sitte med 3 lån, dagens lån, nytt langsiktig lån + mellomfinansiering(forskudd lån av egenkapital bundet i bolig)

Du vil jo sansynligvis få en jobb og inntekt til å bidra med når du er ferdig med studiene, men så lenge du ikke har noe jobb kontrakt nå så er ikke det noe banken kan ta høyde for pga usikkerhet rundt fremtidssituasjon. Dere kan alternativt vurdere om dere har noen som kan stille medlånetaker sammen med dere i denne perioden, eller forhøre med banken om de vill kunne ha mulighet til å gi dere lånet på avvikskvote(det skal litt til for å få til så ikke ha for høye forhåpninger på det)

Og siden du forespeiler at du skal ha et år permisjon + studere 1-1,5 år til så vill nok jeg si gennerelt at dette er dårlig timing å gjøre et boligbytte på. Ville nok rådet dere til å vente til ferdig studie.

Men ta for all del kontakt med banken for å se på de konkrete tallene:)

Lykke til!

Tydelig svar, takk!

Det finnes ulike lånekalkulatorer på netter hvor du kan få en pekepinn på hvor mye du kan få i lån

Dersom du har krav på foreldrepenger under permisjon slik som jeg (er også student), så kan det hende at banken gir deg lån også. For det teller som inntekt ;)

Back
Topp