Kjøpe bil

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei! Vi har akkurat kjøpt hus og flyttet til lengre unna sentrum og jobb. I og med at det i tillegg kommer en liten en til høsten, ser vi nødvendigheten med en bil. Den bilen jeg tidligere har eid har vært en gammel "arvet" en fra et familiemedlem. Skal nå kjøpe brukt gjennom forhandler og er usikker på fremgangsmåten her. Skal man dra å bestemme seg for bil først slik at man vet lånesum og så søke lån i banken eller omvendt? *clueless* håper på svar fra dere som har erfaring med dette :)

Her er min erfaring med kjøp av bil.

Har hatt en gammel bil , så ble det for dyrt å eu godkjenne den. Da visste jeg at jeg skal ha en ny bil, sparte opp en sum, bestemt meg for et bilmerke, modell og antall hk minst. Måtte ha en del hk og litt større motor, siden barnevogn, hund, baby skulle være med i bilen.

så dro vi innom en bilforhandler for å se på biler og hva de koster. Prøvd en bil og likte den, så har vi sammen med selger sett på hva deres finansiering og forsikring kom til å koste meg i mnd. Så sa vi at vi tenker til i morgen. Neste dag kom vi til forhandler, pruta ned prisen på bil, spurt om nye piggdekk og full tank på bil. Fikk alt vi spurte om.
Så valgte den fin.løsning som passa best, søkt om lån, det ble godkjent neste dag, pga det ble søkt om på slutten av arbeidsdag.

Jeg mener at det beste er å bestemme seg på forhånd hvilken bil du trenger.
Så søke om billån hos de forskjellige bankene, da får du en mening om hvilken rente de har, og hva er maks kjøpesum.
Så kan du gå til forhandler og finne en bil med omtrent de spesifikasjoner du trenger. Hvis deres finansiering har lavere rente, så velger du den :)

Back
Topp