Kjøp og salg av brukt umulig?

Agnete

Forumet er livet
For bare noen få år siden så var det å selge barneklær en super ting, nå føler jeg det er vanskelig å selge uansett!
Selv om de er omtrent gratis så får jeg ikke solgt lenger, har ikke prøvd på finn, men forskjellige grupper på face.
Er det umulig eller er det bare jeg som sliter med dette? Noen tips?
Mest barneklær jeg prøver å selge, men tenkte å gå igjennom mine skap også nå, mye designkjoler og bukser der, noe vits å selge det?

Jeg har ikke prøvd å selge, men har kjøpt mesteparten av babytøyet på Finn! De annonsene jeg har likt har hatt gode bilder (godt lys) av ett og ett plagg, og mulighet for å kjøpe plagg separat og ikke bare alt samlet.

Lykke til!

Jeg har ikke klart å selge noe klær på veldig lenge. Vi har heldigvis noen som kan arve barnetøyet, og mitt tøy gikk i kontainer:p

For bare noen få år siden så var det å selge barneklær en super ting, nå føler jeg det er vanskelig å selge uansett!
Selv om de er omtrent gratis så får jeg ikke solgt lenger, har ikke prøvd på finn, men forskjellige grupper på face.
Er det umulig eller er det bare jeg som sliter med dette? Noen tips?
Mest barneklær jeg prøver å selge, men tenkte å gå igjennom mine skap også nå, mye designkjoler og bukser der, noe vits å selge det?
Jeg har ikke forsøkt å selge, men lette etter brukt da vi ventet datteren vår. Jeg endte opp med å ikke handle noe, og like etter fødsel fikk jeg tilbud om 4 sekker med tøy i str. 62-98 gratis via bekjente. Tok i mot tilbudet og har bare trengt å supplere med noen få ting.

Det som gjorde at jeg ikke kjøpte var f.eks. pris. Mange av klespakkene var veldig dyre. Enten fikk du laaangt mer tøy enn babyen trenger, for en veldig høy sum. Da valgte jeg isteden kjøpe de få plaggene man trenger pr. størrelse nytt for samme pris(bonus - da får man akkurat de plaggene man vil ha). Eller, så var pakkene veldig små og kostet mye, samtidig som at bildene ikke var særlig flatterene i mange tilfeller(krøllete, dårlig lys, masse diverse som ikke passet sammen.

Hva som er viktig for meg når jeg kjøper brukt:
- Relevans. Hva er det datteren min mangler? Hvis jeg leter etter bodyer, så trenger jeg ikke bukser, jakker og sokker i tillegg. Da har jeg sannsynligvis nok av det.
- Matcher det? Her er jeg litt sær. Det er mer sannsynlig at jeg jeg kjøper en klespakke om alt tøyet som følger med er i samme stil og enkelt kan kombineres. Jeg orker ikke lilla bukse sammen med rød genser, sorry
- Bildekvalitet. Godt lys, slik at det gjerne ikke er tvil om farger. Tøyet bør også se ryddig ut på bildet. Volanger som skyter i alle retninger får bare plaggene til å se slitt ut.
- Ikke for stor klespakke, og gjerne mulighet for å kjøpe ting separat om ting er i ulik stil. Utetøy bør også være separat fra innetøy.

Nylig lette jeg etter bodyer i 86, en vårjakke og leter også etter "lær og gå" sko. Er disse tingene da låst til en klespakke, så faller jeg bort som kjøper. Bodyene jeg trengte endte jeg med å kjøpe nye i butikk, jakke fant jeg brukt da noen etterhvert la ut en separat og med gode bilder. Sko har jeg ikke funnet enda, men det haster ikke :)

Jeg er forøvrig supertakknemlig for det vi har fått gratis, og da er jeg ikke så noe på hvordan det presenteres fordi jeg ikke aktivt har valgt innholdet(som du gjør når du betaler).

Jeg har kjøpt masse forskjellig på finn.no både klær og utstyr.
Bruker ikke markedplace eller grupper på facebook. Det er for rotete og vanskelig å finne tilbake til. Synes også selgere svarer raskere via finn.

Jeg har kjøpt en del brukt på Finn til babyen. Du mener kanskje klær til litt større barn, men mye av dette er vel overførbart til det også. Jeg kjøper gjerne klespakker i stedet for å måtte bruke tid på å lete etter ett og ett plagg, men det er vel litt smakssak. Det som er viktig for meg er:
- Ikke for mange klær i pakken, de færreste har behov for 20 bukser i én størrelse. Heller litt for få klær enn for mange, så kan jeg supplere med det som mangler.
- Gode bilder av klærne er viktig. Trenger ikke være ett bilde per plagg, men gjerne bilder der man ser alle plaggene lagt pent ut, i stedet for at alt ligger i en pose. Da ser jeg hva jeg faktisk kjøper.
- Ok pris
- Helst bare én størrelse, maks to. Ser mange selger pakker med både 68 og 74, f.eks. Det er ikke interessant for meg når babyen min er i ferd med å vokse ut av 68.
- Lurt å legge ut klær som passer til sesongen vi er inne i nå. Ikke vinterklær midt på sommeren, for eksempel.

Jeg selger. Tar gode bilder (et samlebilde av pakken, enkeltvis og begge sider av plagget), selger en størrelse av gangen og selger billig. Som regel selger jeg en liten klespakke til rundt 200 kr, og det tar som regel en god stund før det blir solgt.

Klessmaken min er ganske nøytral med klassiske plagg i duse farger. Selger ikke ting med hull eller flekker.

Jeg syns mange selger for dyrt. Jeg kjøper ikke brukte klær til halv pris, da kan jeg heller vente på salg i butikken. Syns også mange selger mye som ser alt for slitt ut, flekker og hullete.

Jeg syns mange selger for dyrt. Jeg kjøper ikke brukte klær til halv pris, da kan jeg heller vente på salg i butikken
Nettopp dette jeg observerte også. Jeg holder alltid utkikk etter salgsvarer, så da blir det gjerne helt feil for meg å kjøpe brukte ting til samme pris jeg kunne fått det nytt. Nevnte det forsåvidt i innlegget mitt, men Kelsey sa det på en bedre måte :)

Jeg har ikke solgt babyting enda, men har solgt diverse annet på Finn. Stort sett må man under 50% i pris, for noe som er nytt/i veldig god stand. Så hvis klærne er brukte, men ikke slitte, ville jeg lagt meg på 25%-30 av nypris i første omgang og eventuelt senket prisen etter noen uker. Har du prøvd å legge ut på både tise, Finn og Facebook? Da går det sikkert raskere.

I tillegg er flere bilder med godt lys viktig.

Det kan også ta lang tid å få ting solgt. Som andre skriver, lurt å legge ut litt før den sesongen starter. Nå ville jeg lagt ut vår/sommerting.

Blir vanskeligere jo større de er, i tillegg kommer det sn på hva man selger. Merkeklær har solgt lett, kjedeklær gidder jeg sjelden selge for det får man lite for.
Det er helt ok å ta halv pris for brukte merkeklær. Jeg vil heller kjøpe en pakke enn ett og ett plagg, hvor mye klær man trenger kommer nok an på hvem du spør også så for noen blir det for mye i en pakke , for andre passe

Samme opplevelse her, det er vanskeligere enn tidligere, samtidig synes jeg det ofte er høye priser og slitte klær når jeg skal kjøpe. Mulig folk forventer pruting, men det orker jeg ikke. Nå med nr 2 trenger jeg ikke så mye så store klespakker med mye «fyll» er jeg ikke interessert i. Men jeg ser ofte på Finn først når jeg skal ha noe og det hender jeg kjøper der, men må være i god stand og under halv pris (med frakt) ellers kan jeg like gjerne kjøpe i butikk på salg. Som andre sier så ser jeg etter pene, rene og oversiktelige bilder i godt lys og nærbilder av klærne. En god beskrivelse av tilstand og bruk er også positivt.

Jeg legger meg ofte lavt når jeg selger for å få solgt med gode bilder og beskrivelse av tilstand. Enkeltplagg er ofte lettere å selge enn klespakker. Ull (alle str) og (pent brukt) yttertøy fra merker opplever jeg blir solgt. Annet tøy har jeg stort sett gitt bort i klespakker og det går fort unna.

Jeg har solgt ganske mye, både på finn og tise. Jeg tar tydelige bilder, lager små pakker med ting jeg syntes hører sammen også kan folk kombinere om de ønsker det. Det ligger en del ute som ikke har fått noe respons også, men plutselig så kommer det inn en melding eller et bud.

Jeg legger ikke prisen urimelig høy og føler ofte at jeg gir bort klærne. Men heller bedre å få litt igjen for det enn ingenting. Det klærne jeg liker best tar jeg vare på slik de kan se igjennom og eventuelt bruke til sine barn når de blir eldre.

Jeg bruker en del tid på å sortere, og ta bilder, men for å gjøre det enkelt for meg selv har jeg brettet og lagt det i poser så når noen vil kjøpe så henter jeg bare frem posen.

Når jeg kjøper selv så unngår jeg store pakker. For jeg liker kanskje bare 1/3 av klærne. Mye er også veldig slitt og selges til urimelige priser. Jeg så etter sko her en dag, fant ingen til under 400kr som var brukbare. For brukte overgangssko. De jeg kjøpte var litt slitt og da syntes jeg halv pris av ny pris er ganske mye.

Liker Tise mye bedre enn finn fordi det er flere som er opptatt av å ta tydelige og fine bilder og det selges mer enkelt plagg/små pakker.

Har både kjøpt og solgt mye på Finn. Både klespakker og enkel plagg. Klespakker med baby str ble solgt fort, men nå være litt mer tolmodig med større str, men fått solgt det også. Ulltøy har jeg solgt fort. Yttertøy (dresser, regntøy, jakker osv) synes jeg er relativt lett solgt så sant de har et merke kjent for god kvalitet (eks lettere å selge fra reima og name it enn fra KappAhl og Cubus). Legger det ut for halv pris. Synes det er mye verre å selge mine egne klær.

Labert marked ja. Tross lav pris selges ting sjeldent. Kjipt, men går da enten i arv til noen eller i kleskasser.

Jeg føler at det meste selges unna - så lenge det har riktig pris. Om det er viktig å få igjen en viss verdi, kan det ta tid. Ellers er det bare å prise seg så det blir attraktivt å kjøpe fordi det er billig. Da flyr det unna. Men som flere nevner her: Ta gode bilder. Noen få ting har jeg måtte gi bort fordi det rett og slett ikke er aktuelle ting eller et marked for det.
Prøv også Tise eller Finn Fiks ferdig, så øker du kjøperkretsen til hele Norge istede for bare lokalt rundt deg. Genialt konsept!

Tror færre og færre bruker facebook til noe mer enn å holde kontakt med familie, kanskje for events og evt. spesielle grupper man ønsker å være med i... jeg er selv 38 og de fleste jeg kjenner som er yngre, bruker ikke fb i noen særlig grad. Det, i tillegg til at facebook marketplace er rotete, tror jeg bidrar til at det er enklere å få solgt og kjøpt ting gjennom finn.no og tise.

Når det gjelder facebookgrupper med kjøp/salg, der selgere får inn bud i flere forskjellige grupper samtidig og holder kommentarfeltet løpende oppdatert, er det også for styrete for meg. Jeg vil aller helst bare trykke på noe, betale og være ferdig med saken :hilarious:

Back
Topp