kjøp av hund....

Petrine Mushølbakken

Glad i forumet
Har tenkt å kjøpe oss hund...
Og planen er å sende mail til oppdretter... Jeg lurer på hva som er viktig å få med seg i mailen... har undersøkt om tispa og hannen, men ellers liksom... og hvordan skal jeg formulere meg...
Burde jo ringe, men Tør ikke for jeg er så himla beskjeden og begynner LETT å stotre og prate "tull"...  Tenkte kanskje å fortelle litt om familien, at vi har hunder fra før og hvor ofte vi er ute, men mer???  
Litt usikker på hva det forventes at man skriver i den første mailen og...

KJEMPEglad for konstruktive  svar

Jeg syns det er viktig å ikke skrive for mye.
Så ja, skriv om familien, om hundene dere allerede har og hvordan hverdagen deres med hund er/kommer til å bli.
Så ville jeg skrevet hvorfor valget falt på den rasen.

Også er det veldig greit å starte med mail, tenker jeg da. Blir mye info å ta over telefon og da har oppdretter info om dere som h*n kan ha foran seg mens dere evt prater på telefon neste gang. Ikke lag en stor sak ut av at du ikke tør å snakke i telefon hvertfall. Da hadde jeg begynt å lure på hvor interessert man egentlig er i valpekjøp.

Syns det holder jeg, for er h*n en seriøs oppdretter kommer hun til å ønske å snakke mer med dere eller få besøk av dere før h*n bestemmer seg for om dere får kjøpe valp.

Lykke til

Hvilken rase er det snakk om?

Er det samme rase som du har fra før? kjenner du til diverse sykdommer som rasen sliter med?

Jeg ville fortalt om familien, hvordan man bor, interesser, hva man kan tilby og ønsker av en hund (for eksempel, kos, utstilling, aguility, spor++). Hvorfor man har valgt den rasen evt.

Av spørsmål hadde jeg spurt om hvordan foreldredyrene er i gemytt og spurt om det er mulighet for å møte mor og/eller far (dette synes jeg viser at man er interessert utover det å bare skaffe seg en hund liksom).

Det er det jeg kommer på nå, men skriver mer om det plutselig dukker opp noe :)

Jeg er forresten enig med innlegg to her, at jeg synes det er veldig lurt å skrive mail først. Det er mye lettere for oppdretter. Når vi skulle kjøpe hannhunden vår, så skulle jeg være "flink" og ringe, men da fikk jeg beskjed om å sende mail :)

Nå som jeg er oppdretter selv ser jeg veldig godt hvorfor de helst vil ha mail :)

jeg sendte mail og hadde bare kontakt med oppdretter pr. mail... bortsett fra da vi henta hunden da :)

Jeg skrev hvem vi var i familien, kort hvor vi bodde, litt om hva vi har tenkt å bruke hunden til og at vi har katt fra før av og at vi var førstegangseiere og ønsket en valp som passet til vår familie og til vårt bruk... kjempe fornøyd med vofsen våres, akkurat slik jeg ønsket den ;)

Breton...
Foreldrene, i hvertfall mor er så godt beskrevet på hjemmesider at jeg ikke har noen store sp.mål...Har ikke samme rase fra før, ønsker denne fordi jeg vil jakte med den og synes denne rasen har et fint utseende... ønsker en hund som har muligheter til å gjøre det  bra på jaktprøver og utstillinger... 
det er ganske langt å kjøre, kan ikke bare ta en svipptur for å hilse på mor... og ingen oppdrettere i nærheten planlegger kull med det første... 
Vet at oppdrettere av breton er veldig nøye på hvem de selger valper til, har derfor ikke lyst til å "drite meg ut" emoticon     

Back
Topp