Kjønnsvorter

shewolf

Gift med forumet
Lurer på om det er flere her som har fått kjønnsvorter etter at dere ble gravid?

Jeg var hos legen for litt siden, og ble henvist til gynekolog. Jeg spurte om det kan behandles mens man er gravid, og det kan det heldigvis! Har lest rundt om på nettet at man ikke kan behandles for kjønnsvorter når man er gravid, men legen min sa at det kan man.

Kjenner jeg ble veldig lettet etter dette!

Er heldigvis mange år siden jeg hadde det, men det er jo alltid en fare for at det skal komme tilbake. [:'(]
Legen min sa at man ikke kunne behandles for det når man var gravid, så det er tydeligvis forskjell hva legene mener.
Men fint at du får hjelp da! Håper du blir bra igjen fort! [:)]

Jeg fikk det i forrige svangerskap og måtte vente til etter fødsel med å behandle det.  For øvrig en veldig grei behandling- med narkose....zzzzzzzzzzzzzzz..........[;)]

Håper gynekologen sier det samme som legen min.

Er ikke særlig trivelig å gå rundt å vite at man går med kjønnsvorter. Synes det er ekkel, jeg[:'(]

Ka de er?
Er det noe man har lettere for å få når man er gravid??[8|]

ORIGINAL: MFT

Ka de er?
Er det noe man har lettere for å få når man er gravid??[8|]

Visste ikke hva det var før jeg fikk det.

Kjønnsvorter, eller kondylomer som det egentlig heter, er et virus. Det bryter lettere ut hos gravide. Jeg vet ikke hvorfor[8|] Det er små "vorter" i underlivet. Kan forekomme rundt skjedeåpningen, inni skjeden og rundt endetarmsåpningen.

Trodde det var en kjønssykdom, jeg... Men står på nettet at det er et virus som kan ligge i kroppen uten å bryte ut.

Fant dette på lommelegen:
Kondylomer er forårsaket av en infeksjon med et vortevirus. De smitter ved direkte kontakt mellom virus og hud eller slimhinner. Smitten skjer ved samleie eller andre former for seksuell kontakt.

Mange er smittet med viruset, men ikke alle får synlige kjønnsvorter. Ved smitte med viruset kan det gå opptil ett år før kjønnsvorter bryter ut. Utbruddet kan være på penis, i /rundt skjeden, på livmorhalsen, rundt endetarmen eller i området mellom skjeden og endetarmen.
[8|]

Med andre ord kan mange ha dette uten å være klar over det....
Man kan jo da ikke vite om man er smittebærer.....
Skummelt!!

Ønsker deg god bedring, og kjekt at du får hjelp og ikke må vente til endt svangerskap!
Håper de ikke jør vondt!!!

jeg også har fått det.. Det kan fjernes ved frysing eller skjæres bort kirurgisk npr man er gravid..  Jeg skal til legen for å evaluere åssen det er ut.. Det går skikkelig på selvfølelsen liksom.. Ikke noe lekkert..

ORIGINAL: alegremama

Aldri hørt om dette jeg... Er det lettere å få om man er gravid? hvordan ser de ut?

Tror ikke det er letter å få om man er gravid, men det er lettere for at det bryter ut da. Det er et virus som kan ligge i kroppen uten å bryte ut.

[link=http://www.gynarendal.no/]www.gynarendal.no[/link]
Hei!

Målet med behandling av kjønnsvorter er å fjerne sjenerende vorter. Selve viruset (HPV – humant papilloma virus) som forårsaker vortene, fjernes ikke ved behandling. Hos >;90 %; vil kroppens immunforsvar klare å kvitte seg med viruset over litt tid.

De fleste behandlingsmåtene fjerner vortene over noen uker/ måneder. Ca 20-30 %; vil få tilbakefall med vorter. Behandlingsalternativer er bl.a. pensling/påsmøring med liniment/krem, immunstimulerende behandling, frysebehandling, varmebehandling, skraping/bortskjæring av vorter.

Effektiviteten av alle behandlingene er 60-90 %;. Alle behandlingsalternativene kan gi ubehag/smerte, rødhet, sårhet, sårdannelse, avpigmentering og arrdannelse.

HPV smitter seksuelt, kondom beskytter bare delvis mot smitte. Det er beregnet at ca. 70 %; av alle seksuelt aktive personer en gang i livet vil ha en HPV infeksjon. HPV typene som gir kjønnsvorter (hyppigst typene 6 og 11) er ikke assosiert med livmorhalskreft.

HPV er også årsak til celleforandringer på livmorhalsen, de aller fleste av disse forandringene forsvinner av seg selv i løpet av 6 måneder. Man kan være smittet med flere HPV typer samtidig. Noen av HPV typene som gir livmorhalsforandringer, er assosiert med økt risiko for livmorhalskreft (hyppigst typene 16 og 18 - dette er da andre HPV typer enn de som gir kjønnsvorter). Dersom livmorhalsforandringer vedvarer utover 6 måneder, testes det derfor for noen av HPV-typene i tillegg til celleprøve.

Jeg kan berolige deg med at vortene vil gjerne forsvinne av seg selv over tid. Dersom de ikke sjenerer deg, trenger du ikke fjerne dem om du synes behandlingen er plagsom. De aller fleste celleforandringer på livmorhalsen forsvinner av seg selv innen 6 måneder og er ikke assosiert med kreft

I og med at han har hatt kjønnsvorter og blitt behandlet for det, har han HPV viruset i seg, og det forsvinner ikke. Så det er mest sannsynlig at du også har fått det, men det trenger ikke å bety at du får vortene, men viruset vil ligge latent i nervebaner i kroppen din. Men det er ikke nokke farlig, det er utrolig vanlig, så jeg ville ikke ha bekymret meg! og dessuten er det jo flere år siden han hadde det? og da burde du vel ha fått utbrudd til no mener jeg, hvis viruset skulle gi uttrykk.
 Men hvertfall, ikke stress med det [:)] 

Back
Topp