Kjønnsdelt gym

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
For eller imot?
Hvordan var det da du gikk på skole?

Blir for dumt.. Er mot.. Er felles resten av tiden om vi går i bassenget eller på trening. Kan godt ver blanda uten at eg tenker på likestilling og.

Så imot som det er mulig å bli... Hva i alle dager er vitsen med det... Et av argumentene for dette (også svømming) er kroppspress. Da hjelper det vel svørt lite å skille på kjønn ettersom ditt eget kjønn ofte er der presset er værst fra...

Må nok være kjærringa mot strømmen her og si at jeg er for.. Men kun dersom elevene selv ønsker det.. Jeg ble mobbet dag ut og dag inn fra 5.klasse tilogmed 10.klasse, og det var guttene som sto bak all mobbingen... Så ja, hadde jeg vært tøffere på den tiden så hadde jeg ønsker kjønnsdelt svømming.. Da hadde jeg nok deltatt i svømmingen også..

Husker vi hadde det noen timer både på barneskolen, ungdomsskolen og vgs. Synes de timene var bra:) Men jeg tenker at det da gjelder enkelte timer, ikke alltid. Kommer an på hva man skal. Feks turnøvelser er kjønnsdelt.

Nei, det er noe av det teiteste jeg har hørt på lenge. :o Hvorfor skal man gjøre det vanskelig om man kan gjøre det enkelt?

Vi hadde gym sammen, men delt svømming tror jeg.. ?
Er helt imot å dele inn.. Da hopper vi maaange år tilbake i kjønnskampen spør du meg... Blir lett at ''jentegymmen'' blir veeeldig jentete og preget, har ejg sett på de andre stedene som har det... Ikke for det i det hele tatt....

Ser ikke helt grunnen til det, kroppspress er noe alle vil oppleve en eller annen gang dessverre, noen i større grad enn andre og kjønnsdelt gym vil ikke hjelpe på det men holdningene til kropp må endres, mobbing er noe skolen må ta større del i å unngå.

Jeg husker forresten vi ble litt delt noen ganger, men ikke etter kjønn. Det som ville spille fotball fikk gjøre det, de som ville spille håndball fikk gjøre det og de som bare ville gå en tur fikk gjøre det. Det var ikke hver gang så klart, men for oss som faktisk ville løpe og bli svette var det genialt. Da ble man ikke hemmet av de som ikke gadd, og de som ikke gadd slapp å føle seg i veien for de som ville :D Alle var fornøyde, og det var så godt som aldri noen som skulka gym hos oss :)

Tenker litt sånn i de baner at dere som er imot, kanskje ikke har opplevd mobbing/kroppspress fra det motsatte kjønn i undervisningssammenheng? Jeg elsket og elsker fortsatt å svømme, og var like deppa hver gang jeg ikke deltok i svømmingen fordi jeg ble mobbet av guttene.. Krever ikke så mye ekstra tiltak å dele undervisningen..

Tenker litt sånn i de baner at dere som er imot, kanskje ikke har opplevd mobbing/kroppspress fra det motsatte kjønn i undervisningssammenheng? Jeg elsket og elsker fortsatt å svømme, og var like deppa hver gang jeg ikke deltok i svømmingen fordi jeg ble mobbet av guttene.. Krever ikke så mye ekstra tiltak å dele undervisningen..
Jeg ble mobbet! Og ble mobbet i ganske mange år!
Men det er noe skolen må jobbe med for å dele gymmen vil ikke hjelpe så mye, eller dele svømmingen.
Læreren får heller bli mer bevisst over mobbingen og skolen må ta det mer seriøst!

Hvis man deler gym/svømming, så hva er det neste?

Imot! Helt klart feil vei å gå. Ang mobbing og kroppspress så er det holdninger vi må jobbe med.

Jeg var tidlig utviklet, fikk pupper når jeg var 10 år. Ønsker fortsatt ikke kjønnsdelt, selv om guttene kom med bemerkninger hver gang badedrakta kom på. Her må det jobbes med holdninger, ikke bare lage en rask løsning. Dessuten har jeg også opplevd at jenter kan være verre enn guttene da de gjerne er misunnelig, og da hjelper ikke kjønnsdelt uansett.

Aldri blitt mobbet men jobber selv i skolen og ser jo det at som regel er det jenter som mobber jenter og gutter som mobber gutter. Sier ikke dette gjelder Alle tilfeller men mange av tilfellene. Hva hjelper det da å kjønnsdele? Kroppspress og mobbing kan jo skje på så mange arenaer så om det skal tenkes slik må hele skoledagen deles da eller? Mobbing og press må tas tak i på en annen måte... Det må jobbes med hele tiden, hver dag og de voksne i skolen må være våkne og ta tak tidlig...

Back
Topp