Kjønn

MEU95

Blir kjent med forumet
Jeg skal på ny TUL i uke 12 og jeg lurte på om det er noen som har opplevd å få vite kjønn så tidlig? Har hatt en del drømmer om at det kommer en gutt, men p.ga kvalme og form mener samboer, venninne med 3 barn og venninne som er sykepleier at det blir jente :p Er vår første, så vi er veldig spente :D

Hørt noen får vite det så tidlig, men at det er veldig usikkert da.. Må være veldig bra utstyr og veldig erfarne folk, men det skal vel i teorien gå.. blir spennende da! :) Lykke til!

Hørt noen får vite det så tidlig, men at det er veldig usikkert da.. Må være veldig bra utstyr og veldig erfarne folk, men det skal vel i teorien gå.. blir spennende da! :) Lykke til!
Sist jeg var på TUL så satte gynekologen på 3D-ultralyd, så er det større sjanse å se det med 3D? Tusen takk! 19. Januar!! Grugleder meg

Jeg skal på ny TUL i uke 12 og jeg lurte på om det er noen som har opplevd å få vite kjønn så tidlig? Har hatt en del drømmer om at det kommer en gutt, men p.ga kvalme og form mener samboer, venninne med 3 barn og venninne som er sykepleier at det blir jente :p Er vår første, så vi er veldig spente :D

Vi hadde kub/duo-test i slutten av uke 12 i forrige graviditet og da sa han på Ullevål at det var ganske sikkert en gutt :) det stemte! Men er vel noe usikkerhet rundt så tidlig.

Venninna mi fikk vite det rundt uke 12.... En gutt.... Kontroll uke 18: jente:joyful:

Så kan være litt usikkerhet så tidlig da:)

Vi hadde kub/duo-test i slutten av uke 12 i forrige graviditet og da sa han på Ullevål at det var ganske sikkert en gutt :) det stemte! Men er vel noe usikkerhet rundt så tidlig.
Kan jeg spørre hva en kub/duo-test er?

Venninna mi fikk vite det rundt uke 12.... En gutt.... Kontroll uke 18: jente:joyful:

Så kan være litt usikkerhet så tidlig da:)
Haha, jaa tenkte litt på at det skal være ganske sikkert for at jeg begynner å si at vi får en gutt/jente til folk. Er bare så himla spent!!

Haha, jaa tenkte litt på at det skal være ganske sikkert for at jeg begynner å si at vi får en gutt/jente til folk. Er bare så himla spent!!

Det skjønner jeg veldig godt:) og de pleier vel å se an litt hva de svarer hvis de ikke er helt sikre vil jeg tro.

Det skjønner jeg veldig godt:) og de pleier vel å se an litt hva de svarer hvis de ikke er helt sikre vil jeg tro.
Satser på det. Har en veldig erfaren og flink gynekolog så vil tro han ikke sier noe om han ikke ser noe tydelig. Blir spennende da. Venninna mi fikk beskjed at hun ventet en gutt i uke 12, og det var absolutt en gutt, men føler folk har forskjellige opplevelser

Kan jeg spørre hva en kub/duo-test er?

Fra Helsenorge «KUB-test (dobbeltest/duotest) er en kombinasjon av fosterdiagnostisk ultralydundersøkelse i uke 11–14, ofte omtalt som "tidlig ultralyd", og blodprøve av mor. KUB-test gir ingen diagnose, men beregner sannsynligheten for at fosteret har noen bestemte kromosomavvik.» :)

Fra Helsenorge «KUB-test (dobbeltest/duotest) er en kombinasjon av fosterdiagnostisk ultralydundersøkelse i uke 11–14, ofte omtalt som "tidlig ultralyd", og blodprøve av mor. KUB-test gir ingen diagnose, men beregner sannsynligheten for at fosteret har noen bestemte kromosomavvik.» :)
Men er dette noe alle mødre kan spørre etter, eller er det kun mødre over 35 som får det?

Første barnet mitt er ei jente, men jeg fantes ikke kvalm i det svangerskapet, så jeg hadde ikke tatt det symptomet for god fisk. Denne gangen er jeg derimot ganske kvalm hver dag, så spent på å se hva som skjuler seg bak.

Vi var på TUL i uke 12 sist, og da sa hun vi ventet jente og det stemte :) Hun er utrolig erfaren også da :)

Men er dette noe alle mødre kan spørre etter, eller er det kun mødre over 35 som får det?

Fra helsenorge :) jeg får det pga punkt 2!

Inntil den nye ordningen er på plass, vil tilbud om fosterdiagnostikk være som før. Det betyr at gravide kan få tilbud om fosterdiagnostikk hvis:

• de vil være 38 år eller eldre ved termin
  • kvinnen selv eller partneren tidligere har fått et barn eller foster med alvorlig sykdom eller utviklingsavvik
  • kvinnen selv eller partneren har økt risiko for å få et barn med alvorlig sykdom og tilstanden kan påvises (eksempler er en del arvelige sykdommer)
  • kvinnen bruker medisiner som kan forårsake utviklingsavvik hos fosteret
  • en ultralydundersøkelse har påvist tegn til utviklingsavvik hos fosteret.
  • i spesielle tilfeller hvis kvinnen/paret er i en vanskelig livssituasjon og ikke vil klare den ekstra belastningen et sykt eller funksjonshemmet barn kan medføre.

Vi tenker ta NIPT i uke 11/12 og får vel vite det da :)

Back
Topp