Kjønn på TUL

Har hørt at det mange ikke vil svare på det, for det er stor risiko for at man ser feil så tidlig :) Det er jo 50-50 sjanse for at det er rett :happy: Men det kommer sikkert an på hvor tidlig det er da.

Last edited:
Der er visst mulig å finne ut kjønn fra slutten av uke 9 sier appen min, men ikke på UL. Så da vil vi helst ikke komme i en situasjon der man finner det ut...

Godt mulig appen sikter til NIPT. Den skal kunne si kjønn. Kan tas fra 10+0.
Dersom dere ikke ønsker å vite kjønn så forteller de det ikke til dere. De passer nok på å ikke fokusere for mye på det området under UL. Eventuelt snur skjermen litt vekk eller ber dere se bort.
Jeg har lang erfaring med bildediagnostikk, og er god på å tolke bilder. Det var ikke mulig for meg å tolke kjønn på UL-bildene i uke 12 uten veiledning fra gynekologen.

Jeg har flere bekjente som har sett fra 12+6 og 13+4, begge stemte. Jeg har bestilt 14+3

Jeg var på TUL da jeg var 11+4 forrige svangerskap, og hun ville da ikke si kjønn pga at det fortsatt var såpass usikkert. Og vi fikk tydelige bilder av noe som så ut som penis. Jeg vet jo at det kan se slik ut på jenter også på det tidspunket, men jeg hadde en følelse på gutt etter den ultralyden. Noe som stemte. Denne gangen skal jeg på UL når jeg er 12+0, så spent på om hun vil si noe om kjønn. Om de er veldig usikre er det bedre å ikke si noe synes jeg :)

Godt mulig appen sikter til NIPT. Den skal kunne si kjønn. Kan tas fra 10+0.
Dersom dere ikke ønsker å vite kjønn så forteller de det ikke til dere. De passer nok på å ikke fokusere for mye på det området under UL. Eventuelt snur skjermen litt vekk eller ber dere se bort.
Jeg har lang erfaring med bildediagnostikk, og er god på å tolke bilder. Det var ikke mulig for meg å tolke kjønn på UL-bildene i uke 12 uten veiledning fra gynekologen.
På oul med jenten min så eg selv kjønn i det ho satt ned ultralydaparatet fordi ho havnet mitt mellom bena på ho, ho sveipet raskt vekk, men vi skulle heldigvis vite kjønn så spurte når alt annet var sjekket om det var jente og da sa ho så du såg det og :)

Sniker fra april! Jeg var på TUL hos en spesialist som også er kjent for å ta rett på kjønn, og det stemte :)

På oul med jenten min så eg selv kjønn i det ho satt ned ultralydaparatet fordi ho havnet mitt mellom bena på ho, ho sveipet raskt vekk, men vi skulle heldigvis vite kjønn så spurte når alt annet var sjekket om det var jente og da sa ho så du såg det og :)

Ja, på OUL er det ikke så vanskelig. I uke 12 er det vinkelen mellom to linjer man ser på, ikke formen på kjønnsorganet.

«Bioteknologilovens § 4-5 forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12. uke med mindre kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbunden sykdom. Etter 12. uke kan det gis opplysning om fosterets kjønn. Det er en uskreven regel blant norske leger og jordmødre at man bare opplyser om fosterets kjønn dersom foreldreparet spør spontant, og når den som utfører ultralydundersøkelsen, føler seg helt sikker.»

Vet om flere som har fått vite feil kjønn også i uke 12-13. :p (De jeg kjenner som har fått vite antydning til kjønn før OUL har gått privat.)

Jeg har jo fått TUL på sykehuset (både nå og sist svangerskap), men der sier de bare konsekvent at de ikke uttaler seg om kjønn før OUL, selv etter uke 12.

Last edited:
Ja, på OUL er det ikke så vanskelig. I uke 12 er det vinkelen mellom to linjer man ser på, ikke formen på kjønnsorganet.
Vet :) Men nå var det skrevet i det innlegget eg siterte at de ikke sier det eller ber en se vekk, det hadde ikke fungert hos oss :) Men på tidlig ul hadde eg aldri klart å se det og det er det nok ingen utenom eksperter som hadde gjort :)

Kan jeg bare spørre hvorfor dere som vil vite det ønsker å vite det så tidlig? Selv om det ennå er usikkert? Er det så viktig? Eller er det for å kunne fortelle folk det? Jeg for min del kunne godt gå hele svangerskapet uten å vite det og ser derfor ikke helt hvorfor man MÅ vite det i uke 14 liksom. Kan noen opplyse meg? Egen interesse? Arvelige defekter? Eller andre ting?

Kan jeg bare spørre hvorfor dere som vil vite det ønsker å vite det så tidlig? Selv om det ennå er usikkert? Er det så viktig? Eller er det for å kunne fortelle folk det? Jeg for min del kunne godt gå hele svangerskapet uten å vite det og ser derfor ikke helt hvorfor man MÅ vite det i uke 14 liksom. Kan noen opplyse meg? Egen interesse? Arvelige defekter? Eller andre ting?
For min del er det fordi jeg er nysgjerrig på alt vedrørende skapningen inni meg. Men når det kommer til stykket er det ikke viktig. Biologisk kjønn er også en side av saken, jeg bryr meg ikke om det blir hverken hen eller hen og vil elske barnet uavhengig av det ene eller det andre.
Fortelle folk det? Kan ikke se hvorfor det skulle være så viktig.
Hadde jeg ikke vært så nysgjerrig av natur, hadde keg kanskje satt like stor pris på overraskelsen etter fødsel...

Jeg er også veldig nysgjerrig og vil vite det, helst i går. Ikke fordi det betyr noe hvilket kjønn det blir, vi blir like glade uansett. Det handler mer om en spenthet og mental forberedelsesprosess for min del.:happy:

Jeg er nysgjerrig og vil planlegge :Heartred

Back
Topp