Kjøkkenskapet/fryser/kjøleskapet

Desember2014barn

Andre møte med forumet
Hei:) Har termin 1 desember ,
Dvs om 12 dager :O

Hater å handle hver dag ,derfor har vi brukt og handle 1 gang i uken for hele uken.
Nå har vi også nettopp vært i Sverige og handlet inn masse kylling, karbonadedeig osv.
Bor i 3 etasje uten heis (egentlig 4 ). Spiser fisk ihvertfall en gang i uken og denne pleier vi å kjøpe fersk.
Men tenkte å kjøpe sånn frossen så vi kan ha det tilgjengelig i fryseren.

Kan ikke forestille meg at det er så gøy å gå opp og ned denne trappen med en baby i en arm og masse poser i en annen. Er også en risiko for keisersnitt og da skal man jo bare bære babyens vekt.
Tenkte da derfor å være litt forbredt og dra på handle tur i helgen og handle inn masse basisvarer, krydder, pasta/ris osv som holder seg lenge. + Såpe, Toalettartikler og morsmelkerstatning kanskje??

Lav holdbarsdato ting regner jeg med at jeg klarer å få med meg opp fra trilleturer osv. Sånn som f.eks melk,rømme osv.

Også har jeg hørt mange historier om ammede som får ulvehunger når de ammer...
Hva er lurt og ha tilgjengelig i skapene da som ikke er usunt og som gir energi??

Og hva med medisinskapet ? Trenger jeg noe spesielt til babyen ??
Noen som kan hjelpe meg med å sette opp en handleliste om hva jeg burde kjøpe.

Og er det noen som vet om ammede kan spise rakfisk/sursild/rømmesild??
Regner med salami og spekemat er lov igjen etter fødsel??
Jeg vil ha salami!!!:D

Ja det er ikke lett å planlegge alt... Frykter selv keisersnitt og må opp i andre ekstasje uten heis. Ikke like langt som deg... Men kan laste på vognen til og ifra butikken, også må jeg bære opp baby først og legge h*n i sengen ol også varene om jeg hjemme alene. (Bf må reise på jobb igjen)

Har du bf hjemme kan han kansje handle hvis du skal ta ks? Men forstår jo det er mange trapper å gå opp... Men vognen kan kansje stå nede?

Hei:) Har termin 1 desember ,
Dvs om 12 dager :O

Hater å handle hver dag ,derfor har vi brukt og handle 1 gang i uken for hele uken.
Nå har vi også nettopp vært i Sverige og handlet inn masse kylling, karbonadedeig osv.
Bor i 3 etasje uten heis (egentlig 4 ). Spiser fisk ihvertfall en gang i uken og denne pleier vi å kjøpe fersk.
Men tenkte å kjøpe sånn frossen så vi kan ha det tilgjengelig i fryseren.

Kan ikke forestille meg at det er så gøy å gå opp og ned denne trappen med en baby i en arm og masse poser i en annen. Er også en risiko for keisersnitt og da skal man jo bare bære babyens vekt.
Tenkte da derfor å være litt forbredt og dra på handle tur i helgen og handle inn masse basisvarer, krydder, pasta/ris osv som holder seg lenge. + Såpe, Toalettartikler og morsmelkerstatning kanskje??

Lav holdbarsdato ting regner jeg med at jeg klarer å få med meg opp fra trilleturer osv. Sånn som f.eks melk,rømme osv.

Også har jeg hørt mange historier om ammede som får ulvehunger når de ammer...
Hva er lurt og ha tilgjengelig i skapene da som ikke er usunt og som gir energi??

Og hva med medisinskapet ? Trenger jeg noe spesielt til babyen ??
Noen som kan hjelpe meg med å sette opp en handleliste om hva jeg burde kjøpe.

Og er det noen som vet om ammede kan spise rakfisk/sursild/rømmesild??
Regner med salami og spekemat er lov igjen etter fødsel??
Jeg vil ha salami!!!:D
Det meste kan jo fryses. Selv så har jeg begynt å bake brød slik at det er en del å ta av.
Lager ligg hjemmelaget pizza, buritos, lasagne og pizzasnurrer for hungersnød/lunsj/kvelds hvis jeg får lyst på noe godt.

Handler også en gang i uka. Men bf bærer...

Det eneste jeg har hatt av medisiner til ungene er paracet stikkpiller tilpasset alder. Det er veldig greit å ha i bakhånd:-) Men ikke så vanlig at de helt minste får feber da...

Bra tråd!

Her har vi alltid diverse tørrvarer:

Mel
Havregryn
Rosiner
Svisker
Pasta
Posesupper (for de late dagen/kveldene/spontan lunsj)
Salt
Sukker
Tørrgjær

Andre ting

Olivenolje
Eddik
Sennep
andre "sauser"
Smør
Majones

I kjøleskapet har vi

Melk
Yoghurt
Tilbehør som tyttebærsyltetøy, rødbeter på glass, sylteagurk
Pålegg: 3 sorter syltetøy, kokt skinke, salami (jada gubben frister meg titt og ofte), leverpostei, bruost og hvitost

Grønnsaker:
Gulrot
Løk
Selleri
Paprika
Tomat er standard her

Mye av dette er jo ferskvarer, men mannen handler dette med seg hjem. :)

I apotekskrinet har vi:

Plaster,
Klorhexidin
diverse sårsalver
kompress
neglsaks beregnet på baby
nesesuger
"burn gel" tilfelle noen brenner seg. (denne står forøvrig i kjøkkenskapet)
Inotyol til ekstrem sår stump
Pinsett

Til babyen kan det og være greit å handle inn poser til urinprøver. Man vet aldri når man trenger en.

Jeg tenkte å lage en porsjon hjemmelagede knekkebrød. Sunt og godt og veldig enkle å lage!
Ellers er jo tipset over her om hjemmelaget pizza og lasagne i fryseren tipp topp! Tror jeg også må lage ekstra med pizza for fryseren!:)

Back
Topp