Kjøkkenkniver - barn

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Barn vil gjerne hjelpe til på kjøkkenet.
Fra hvilken alder får de lov til å bruke kjøkkenknivene?

Min eldste fikk sin egen, litt mindre enn mine når han var 8 (syns mine var litt for skarpe for han)
 
Fra de begynte å hjelpe meg på kjøkkenet. Det verste jeg ser er unger som kutter grønnsaker og pølser med smørkniver. Lær ungen å håndtere kniv først som sist. Jeg løp rundt med jaktkniv som sjuåring, spikka trær, sløyde fisk og styrte på.
 
Han var vel 2 tenker jeg. Han får ikke bruke de største altså, men vi har Fiskars kniver og den minste der har han fått bruke. Han skjærer grønnsaker nesten hver dag.
Viktig å få bruke en skikkelig kniv fra starten av. Vi lærte han å håndtere den og han har aldri skjært seg.
 
3 åringen min har kuttet grønnsaker siden lenge før han var 2 år. Han hjelper ofte til med middagen og jeg stoler mer på hans kokkelering enn søstra på 11,5 år (hu har aldri hatt interesse av å være på kjøkkenet).
 
Jeg husker ikke. Eldste er 6 nå, og bruker skikkelige kniver når hun får hjelpe til.
 
Seksåringen får bruke skikkelig kniv, men da en av de mindre jeg har. Treåringen får ikke det. :p Mine barn kan være så klønete og vimsete så treåringen får bare holde på med slikt når jeg er helt med. Seksåringen er blitt veldig flink da og fikk speiderkniv til seksårsdagen :) I barnehagene de også bruke sag når de er ved gapahuken. [emoji1303]
 
Fra 5 år fikk jenta vår bruke mine kniver, hun er veldig interessert og har ikke kutta seg enda [emoji6]
 
Fra de klarer det. 2-3 år.
 
Barn vil gjerne hjelpe til på kjøkkenet.
Fra hvilken alder får de lov til å bruke kjøkkenknivene?

Min eldste fikk sin egen, litt mindre enn mine når han var 8 (syns mine var litt for skarpe for han)

Har laget mye mat med barn i bhg. Mest med de som er fra 3,5-4 år. Og de klarer fint å kutte opp ting. Og de må jo ha skarpe kniver hvis de skal klare å kutte gulrot, brokkoli ol. Men på småbarn får de også hjelpe til. Da har de smørekniver, men de eldste får også ha skarp kniv med en voksen som passer på når de kutter hardere ting. Må jo tilpasse barna. Noen treåringer sitter i ro og prøver forsiktig, mens noen femåringer er ukonsentrerte og virrer rundt. Så hvor mange barn jeg har rundt bordet samtidig kommer helt an på hvilke barn det er. Hjemme er jeg 1-1 på de så de har fått lov å prøve fra 2-3 år.

I bhg får de også spikke med kniv ute fra 3 år.

Husk at kniven bør være skarp. Er uhellet ute så blir det et «clean cut».
 
Husker ikke alder jeg gitt. Men de har nå brukt ordentlige kniver hvertfall fra 5 års alder. De speiderknivene er nå ganske gode også. Og også lært med det samme å bandasjere seg på noen av de møtene [emoji39][emoji23]

De bruker samme knivene som meg på kjøkkenet.
 
Fra rundt 2 fikk han de minste knivene som er skarpe. Får ikke de store kokkekniven. Men de små er nesten like skarpe da vi har elektrisk knivsliper :)
Bedre med skarp kniv en sløv!
 
Hmm.. Har heldigvis ikke kommet dit enda. Men jeg vet meget godt at en sløv kniv kan være mye skumlere enn en skarp en.
Men så får han ikke låne kokke knivene mine heller. Så får nok sine egene tenker jeg.
 
Fra de kan håndtere en kniv. Eldste på 5 år får lov til alt og gjort det en stund. Yngste på 2.5 år er det nok en stund til. Han stikker oss med kniver hele tiden. Han fikk tak i en ordentlig skarp kjøkkenkniv ved ett uhell og stakk meg i låret( heldigvis hadde jeg jeans og han var ikke sterk nok). Så kan vel si at man får se ann barn er først.
 
Mine på 3 og 5 år hjelper til stadig vekk, de bruker samme kniver som meg men mindre (typ mindre grønnsakskniver). Det har de gjort siden de var rundt 2 år begge to:) Går som regel bra:p
 
Riktig kniv til riktig formål fra rett før fylte to [emoji6]
 
Eldsta begynte å kutte med vanlig, skarp kjøkkenkniv fra før hun fylte 4år. Synes det er håpløst å skulle la de kutte med noe annet enn skikkelig kjøkkenutstyr. Du kan gjøre mye større skade på deg selv ved å kutte med en uegnet eller sløv kniv.
Yngste er 2,5år, han har ikke fått lov til å prøve ennu. Men det er kun forsi han har fullstendig manglende språk og jeg føler meg ikke trygg på å la han håndtere slikt om jeg ikke kan kommunisere med ham.
 
Back
Topp