kjøkken-hjelp

Rakel

Glad i forumet
Vi skal få oss nytt kjøkken, og jeg trenger gode råd[:)] 
Vi har et hjørne som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal utnytte best mulig....
Er det noen som har erfaring med vask eller komfyr i hjørnet? Hva er positivt, og hva er negativt?

Noen ting dere er kjempe fornøyde med på deres kjøkken?
Noen ting dere er missfornøyde med?

Tar imot alle råd med stor takk[:D]

Ta overskapene helt til taket. Da får du mer skapplass og slipper å vaske oppå. Jeg syns innebygd kjøleskap og oppvaskmaskin er finest. Da vi satt opp kjøkkenet tenkte vi, micro, nei  hva skal vi med det, men angrer nå. Er faktisk litt praktisk, og ikke så stygt hvis du får den innebygd. Kran som du kan trekke ut når du har store ting i vasken er velgdig greit. Spotter under overskap gir penere lys enn lysrør. Store skuffer i underskapene en bedre enn skap, mer oversiktlig.

Ellers negative ting.. Komfyr i hjørnet er pent men upraktisk.. Du får masse plass bak som blir fettete, og hvis du da skal ha noen pynteting der blir det også fort stygt og fettete..
Ikke velg rund vask, får ikke store ting oppi...

Var det jeg kom på nå, håper det var til noe hjelp..[:D]

har hatt vask i hjørnet før....syns det er fint, men utrolig upraktisk... hadde ikke nok lys heler i hjørnet så var mørkt..hadde rund vask(skal aldri ha det igjen...

nå har vi hjørne skap... og kommer til å ha det igjen hvis jeg skulle hatt nytt kjøkken igjen... får plass det mest utroligste i det skapet...

Vi har kokeplate i hjørnet men vi har satt opp en skråvegg bak, slik at vi ikke fikk den store plassen bak. For oss var det mest praktisk med den plasseringen. Og ja jeg henger meg på den anbefalingen med å ha skaper helt opp til taket, ev sett på en foring, det ser penere ut også

ORIGINAL: Kattepus

Ta overskapene helt til taket. Da får du mer skapplass og slipper å vaske oppå. Jeg syns innebygd kjøleskap og oppvaskmaskin er finest. Da vi satt opp kjøkkenet tenkte vi, micro, nei  hva skal vi med det, men angrer nå. Er faktisk litt praktisk, og ikke så stygt hvis du får den innebygd. Kran som du kan trekke ut når du har store ting i vasken er velgdig greit. Spotter under overskap gir penere lys enn lysrør. Store skuffer i underskapene en bedre enn skap, mer oversiktlig.

Ellers negative ting.. Komfyr i hjørnet er pent men upraktisk.. Du får masse plass bak som blir fettete, og hvis du da skal ha noen pynteting der blir det også fort stygt og fettete..
Ikke velg rund vask, får ikke store ting oppi...

Var det jeg kom på nå, håper det var til noe hjelp..[:D]

tusen takk for mange gode råd[:D] skap helt opp til taket skal vi definitivt ha ja!

jeg har vask i hjørnet. Beste valget med hele kjøkkenet [:D] 

ser ikke så godt, men. eneste er at jeg mangler et lys over vasken, men der skal jeg montere en lampe som er til bilder bak listen.

Skap helt opp til taket er kjekt (vi mangler å sette opp foringer opp mot taket på våre skap, men det kommer).
Innebygd micro er praktisk.. du sparer masse benkeplass (også syns i allefall jeg det ser litt stilig ut).
Hvis du skal ha hjørneskap, så vil jeg anbefale karusell inni skapet (benkeskap) i stedefor hylleplater. Vi har to hjørneskap med karuseller og syns det er mye mer praktisk enn hylleplater. Har ett skap til kaseroller og stekepanner. I det andre har vi mixmaster, kjøkkenmaskin, brødrister, vaffeljern, stavmixer, brødformer osv osv.
Skuffer eller skap med uttrekkbare løsninger i stede for skap med hylleplater nede (benkeskap). MYE mer oversiktelig enn hylleplater. Vi har kun vanlig skap under vasken, ellers har vi skuffer, ett skap med uttrekkbare "skuffer" inni og hjørneskapene med karuseller.

Vi har ett sånn (skap med uttrekkbare "skuffer" inni)

Ellers så vask med uttrekkbar tut er også ufattelig praktisk. kjekt å ha når man skal skylle av store ting som platene til stekeovnen, skylle av vasken (sidene på vasken).

Over benken har vi noe som heter Kitchen Board fra Fibo trespo ( http://www.byggma.no/dt_article.aspx?m=2582 ) det er plater som ser ut som fliser (samme opplegget som baderomsplater). Enkelt og greit og sette opp, og man må faktisk helt oppi de for å se at det ikke er fliser. Vi er knallfornøyde med de, enkle å holde rene ettersom det er helt glatte flater. Vi har hvite "fliser" på 10x10 cm.

Vi har ganske nytt kjøkken, satte det opp i oktober 08 og er foreløbig kjempefornøyd med kjøkkenet. Vi mangler riktignok foringene opp mot taket (har ikke kommet så langt enda.. er litt leie i grunnen) og to barstoler vi skal ha ved benken forran vinduet. Vi har heltre Bøk benkeplate, den er vi også knallfornøyd med. Hadde først tenkt å ha laminatbenkeplate, men vi så på den når vi var på IKEA i fjor sommer, og den så veldig "plastikk" ut, så vi slo fra oss det. Er veldig fornøyd med at vi valgte heltre.. litt mer jobb (må jo oljes), men veldig mye mer holdbar. Den kan jo slipes ned hvis det kommer hakk osv i den, får man hakk i ei laminatplate så er den ødelagt (fukten trekker ned i den). Dessuten syns jeg helheten ser bedre ut med heltre enn med laminat.

Her er vårt kjøkken

Vi innredet med to hjørne benkeskap med sånne snurre "hyller" inni (ikea kjøkken). Plass til mye og så var det ikke vanskelig å få tak i ting da det bare var å snurre. Ellers anbefaler jeg å ha veggskapa helt opp til taket. Og et eller fler med glass dører/vitrinedør. Pynter litt opp. Ellers anbefaler jeg (om dere har mulighet) å kjøpe skap så du kan få integrert micro. Da får du frigjort litt benkeplass. Ellers så er det en ting jeg angret på, var å ha et hjørneveggskap. Er greit at de har stor plass, men mye ting blir gjemt og glemt bak alt det som står fremst. Da ville jeg heller hatt et langskap med slike skuffer man kan dra ut (som de på ikea).

Men har desverre ikke svar på det ang vask/komfyr på hjørnet...

Mye lure tips du har fått allerede!

Jeg jobber med kjøkken til daglig, og kan komme med en anbefaling hvis dere skal ha vask i hjørnet. IKKE sett oppvaskmaskinen rett ved siden av, ha heller ett skap/skuffer i mellom hjørneskap med vask og oppvaskmaskin. Utrolig upraktisk med oppvaskmaskinen helt trødd oppi hjørnet om noen f.x står med oppvasken og noen skal i oppvaskmaskinen.

ORIGINAL: *blomsterpia*

Jeg jobber med kjøkken til daglig, og kan komme med en anbefaling hvis dere skal ha vask i hjørnet. IKKE sett oppvaskmaskinen rett ved siden av, ha heller ett skap/skuffer i mellom hjørneskap med vask og oppvaskmaskin. Utrolig upraktisk med oppvaskmaskinen helt trødd oppi hjørnet om noen f.x står med oppvasken og noen skal i oppvaskmaskinen.

vi har oppvaskmaskinen rett ved siden..ikke hatt problemer med det her i huset.

Og de "skuffene" som var på det bildet kalles for bakker [:D]

Tenk på plassering av oppvaskmaskin og uttrekkbare skap slik at de ikke er "i veien" for andre gjøremål når døra er åpen. Er fryktelig lei av at oppvaskmaskindøra vår alltid er i veien for søppeldøra[:'(]

Ville også hatt overskap opp til taket! Ellers støtter jeg de andre meningene her

ORIGINAL: *blomsterpia*

det hadde jeg ikke tenkt på, godt tips, takk[:D]

[:D]mange gode tips! tusen takk alle sammen[:D]

Back
Topp