Kjøkkenøy - koketopp eller vask?

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Jeg skal ha kjøkkenøy på nytt kjøkken, og ser at det er omtrent like vanlig å installere vask på kjøkkenøyen som det er å ja komfyren/kokeplate. Klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil ha.

Hva ville du valgt/hva er mest praktisk?

Tenker det avhenger litt av hva slags avtrekk du skal ha, det tar jo gjerne litt plass i utgangspunktet, men blir ikke så dominerende hvis du har det mot en vegg.
Så jeg ville hatt vasken på øya, for å ha et mer åpent kjøkken :)

Vi har valgt å plassere begge deler på benk inntil vegg og har en svær kjøkkenøy som kan ryddes og være arbeidsplass over hele:) veldig praktisk! Benkeplata er ekstra bred så den stikker ut over skapene på baksiden og øya kan brukes som sitteplass også.

Men om jeg skulle valgt en av de to du spør om hadde jeg valgt vask. Da slipper man avtrekk over eller i øya og en vask kan jo være pen å se på:)

Tenker det avhenger litt av hva slags avtrekk du skal ha, det tar jo gjerne litt plass i utgangspunktet, men blir ikke så dominerende hvis du har det mot en vegg.
Så jeg ville hatt vasken på øya, for å ha et mer åpent kjøkken :)

Smart tenkt. Er nok løsningen jeg går for. Jeg kommer til å ha er smalt liggende vindu delvis over kjøkkenbenken og liker godt å ha vask ved vindu, men dette vinduet kommer bare til å vende rett inn i nabovegg 4 meter unna, så det er jo uansett ikke noe å hente for utsikten, kun dagslys. Virker litt mindre «grisete» med vask fremfor koketopp også, egentlig.

Vi har valgt å plassere begge deler på benk inntil vegg og har en svær kjøkkenøy som kan ryddes og være arbeidsplass over hele:) veldig praktisk! Benkeplata er ekstra bred så den stikker ut over skapene på baksiden og øya kan brukes som sitteplass også.

Men om jeg skulle valgt en av de to du spør om hadde jeg valgt vask. Da slipper man avtrekk over eller i øya og en vask kan jo være pen å se på:)

Jeg vet ikke om jeg får så mye benk. Eller, jeg får det, men jeg liker at det er litt «luft» mellom vask og koketopp. Mest sannsynlig får kjøkkenet en L-fasong der den korteste delen av L’en blir en kjøkkenvegg, altså uten benk. Så jeg får bare benk på den ene langsiden, og der kommer det også et liggende vindu over dele av benken.

Men etter det dere skriver så heller jeg mot vask ja. Og ønsker i utgpkt mulighet for å kunne sitte der også, 3-4 stk.

Spisestuen kommer hakk i hæl, før stuedelen, da hele rommet har en L-fasong også.

F3C021C7-FE12-4D63-BA8F-3828A794342D.jpeg

Vi har 2 store øyer og både vask og koketopp er i den ene øya. Veldig fornøyd med det. Hadde koketopp i øy forrige sted vi bodde også, men i det nye huset har vi installert trådløs takintegrert ventilator som skrur seg på automatisk når vi bruker koketoppen. Så slipper vi at den bygger ned i høyden og får fin åpen løsning ut mot spisestuen slik som vi ønsket oss.

Vi har 2 store øyer og både vask og koketopp er i den ene øya. Veldig fornøyd med det. Hadde koketopp i øy forrige sted vi bodde også, men i det nye huset har vi installert trådløs takintegrert ventilator som skrur seg på automatisk når vi bruker koketoppen. Så slipper vi at den bygger ned i høyden og får fin åpen løsning ut mot spisestuen slik som vi ønsket oss.

Det finnes så utrolig mye nå som jeg ikke ante eksisterte. Skikkelig high tech. Wow! Hvordan fungerer det når den henger såpass høyt som i taket liksom? Har du bilde av det?

Jeg skal ha kjøkkenøy på nytt kjøkken, og ser at det er omtrent like vanlig å installere vask på kjøkkenøyen som det er å ja komfyren/kokeplate. Klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil ha.

Hva ville du valgt/hva er mest praktisk?
Ville nok hatt kjøkkenøy uten noe på, det har vi nå og det er kjempefint! Også ville jeg hatt stikkkontakter i øya som kan dras opp :happy: og masse oppbevaring i form av skuffer/skap.

Back
Topp