Apriljente<3
Gift med forumet
Her har magen stoppet helt opp, så nå har jeg så vondt og er skikkelig oppblåst:-\ hva annet enn svisker kan jeg spise for å sette i gang prosessen?:-)
Tenker helst ikke lactolose eller laxoberal;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg sliter også med det, og da hjelper det gjerne med en liten kopp kaffe! Jeg har store problemer med å få i meg nok væske pga kvalmen, er nok derfor det stopper opp.Chrysmynta skrev:
Jeg hadde det helt forferdelig et par uker etter fødsel. Ble nok dehydrert i tillegg til at jeg var så i ørska at jeg ikke aner hva jeg spiste. Men løsningen ble hjemmebakt brød! Fra å ha tidenes verste forstoppelse (var seriøst verre å ha avføring enn å føde), gikk jeg til å ha regelmessig og passe myk avføring (og ingen mer hemorroider...). Anbefaler hjemmebakt brød! Jeg er slumpebaker, men kan nok ramse opp oppskrift hvis ønskeliglns skrev:
Mona- skrev:
Jeg hadde det helt forferdelig et par uker etter fødsel. Ble nok dehydrert i tillegg til at jeg var så i ørska at jeg ikke aner hva jeg spiste. Men løsningen ble hjemmebakt brød! Fra å ha tidenes verste forstoppelse (var seriøst verre å ha avføring enn å føde), gikk jeg til å ha regelmessig og passe myk avføring (og ingen mer hemorroider...). Anbefaler hjemmebakt brød! Jeg er slumpebaker, men kan nok ramse opp oppskrift hvis ønskeliglns skrev:
jaaaa jeg ønsker oppskrift:-D
lns skrev:
Mona- skrev:
jaaaa jeg ønsker oppskrift:-D
Awright!
Følgende går til 3 brød i vanlig størrelse brødformer:
- 12 dl væske (jeg pleier å blande 4 dl lettmelk med 8 dl vann) varmes til 37*C ved fersk gjær, 40-45*C ved tørrgjær
- 1 ss salt
- 1 dl matolje (bruker raps eller solsikke) og om ønskelig noen dråper sesamolje for smaken
- 1 pk gjær (jeg bruker tørrgjær, men spiller ingen rolle)
- halv teskje natron
Deretter begynner slumpinga...
For å få ok konsistens og at brødet henger sammen, er det nødvendig at ca 1/3 av tørrvarene er siktet hvetemel. Resten tager man hvad man haver:
- hvetemel
- linfrø
- sesamfrø
- kruskakli og/eller havrekli
- sammalt hvete
- eventuelt sammalt rug (men jeg mener rug er brød-dödaren, så det bruker jeg ikke i det hele tatt)
- store havregryn
- eventuelle andre frø du liker (solsikke, gresskar etc)
Når det tørre skal blandes i det våte, starter jeg med hvetemelet (et sted mellom 5 og 10 dl :S), og fyller på ca en dl av hver av de andre ingrediensene og ser hvor langt jeg kommer med det. Deigen må eltes leeeeenge (anbefaler mixmaster på det sterkeste), til konsistensen blir "slimete" (ikke våt og ikke tørr, men det er mulig å strekke ut tråder). Tilpass tørrvarene etter hvert til du nærmer deg denne konsistensen.
Som oftest dropper jeg forhevinga og fordeler bare deigen i de 3 (smurte) formene. Lar de heve der til deigen går i ett med kanten. Fordelen med å forheve, er at du får en enda bedre smak på brødet (lite heving gjør at du kan smake mer gjærsmak). Velger du forheving, må deigen heves til dobbel størrelse, så i formene og så heves igjen til den går i ett med kanten på brødform.
Varmer stekeovnen til 180*C og steker brødene i en halvtime, nederst i ovnen. Etter halvtimen økes temperaturen til 200*C og lar de stå i ytterligere et kvarter. Da skal de ha en fin gyllen farge og få "ferdiglyd" når du dunker på dem. Tar brødene ut av formene og lar de ligge og avkjøles på rist, under et kjøkkenhåndkle.
Blablabla, mye om lite det her. Men brødene smaker herlig og har fin og luftig konsistens (litt som kneipp, men med den gode hjemmebakte skorpa. Skorpa pleier ikke å løsne, selv om brødet fryses.
Lykke til om du gidder! Det er ikke så mye arbeid som det ser ut til, ville bare skrive så detaljert som mulig.