Kjære snille erfarne mødre! Trenger tips vedr omgangssyke:-(

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Okay, da er faktumet kommet, vi har fått omgangssyke i hus på ett åringen og jeg aner virkelig ikke hva som er lurt og ikke lurt etc.

så kjære erfarne mødre, hva har dere gjort vedr et åring, spying, skikkelig kamp å prøve å få henne til å spy i en balje og ikke utover alt annet:-/

få i mat og veske: hun vill ikke ha og spyr opp det eventuelt lille jeg har fått i henne.

Hun har allerede spydd ut egen seng som har blitt skiftet på, hun trengte trøst og nærhet så nå ligger hun i vår seng og jeg ser jo for meg med skrekk og gru spy i alle retninger i natt (vaskemaskinen funker heller ikke så det er jp gøy:-( )

Så alle tips og erfaringer mottas med stooor takl, jeg regner bare med å få dette styret selv også siden ett åringen har både stappet hender full i slev i ansiktet/munnen på meg og nøset meg i ansiktet tidligere i dag, og gruer meg fryktelig, har ikke hatt dette styret her på 20 år:-/

Okay, da er faktumet kommet, vi har fått omgangssyke i hus på ett åringen og jeg aner virkelig ikke hva som er lurt og ikke lurt etc.

så kjære erfarne mødre, hva har dere gjort vedr et åring, spying, skikkelig kamp å prøve å få henne til å spy i en balje og ikke utover alt annet:-/

få i mat og veske: hun vill ikke ha og spyr opp det eventuelt lille jeg har fått i henne.

Hun har allerede spydd ut egen seng som har blitt skiftet på, hun trengte trøst og nærhet så nå ligger hun i vår seng og jeg ser jo for meg med skrekk og gru spy i alle retninger i natt (vaskemaskinen funker heller ikke så det er jp gøy:-( )

Så alle tips og erfaringer mottas med stooor takl, jeg regner bare med å få dette styret selv også siden ett åringen har både stappet hender full i slev i ansiktet/munnen på meg og nøset meg i ansiktet tidligere i dag, og gruer meg fryktelig, har ikke hatt dette styret her på 20 år:-/
Huff, god bedring.

Her har vi sikret alle senger med et sånt "tisselaken" fra IKEA. Det er som et vanlig laken, men med en beskyttende sak under der ikke noe trenger gjennom.

Så pleier jeg å legge masse håndklær over pute og laken, sånn at jeg kjapt kan flere av det øverste laget.

Så er det å skylle av det verste i dusjen før vaskemaskin... Men der har dere en utfordring med at den ikke funker.. Vet dere hva som er feil? Og har dere noen dere kan vaske hos?

Huff, god bedring.

Her har vi sikret alle senger med et sånt "tisselaken" fra IKEA. Det er som et vanlig laken, men med en beskyttende sak under der ikke noe trenger gjennom.

Så pleier jeg å legge masse håndklær over pute og laken, sånn at jeg kjapt kan flere av det øverste laget.

Så er det å skylle av det verste i dusjen før vaskemaskin... Men der har dere en utfordring med at den ikke funker.. Vet dere hva som er feil? Og har dere noen dere kan vaske hos?

hatt en sak gående med maskin produsenten vedr maskinen i 2 uker nå som ikke har vunnet frem ( maskinen stopper i programmet og det startet rett over 5 års garantien gikk ut som er typisk, ph det er hverken pumpe,filter, sentrifuge, eller varmeelement som er problem så sansynlog is noe mer omfattende) så vi har kommet frem til at vi må kjøpe ny. Så mannen skal rett ut å prøve å få kjøpt en ny i morgen tidlig:-)

per nå har jeg fått spylt ut tøyet og lagt i bløt i såpe vann. Så blir det vaskedag i morgen:-/

får håpe det funker, har tisselaken i vår og hennes seng og har dekt til med håndduker.

håper bare natten og dagen i morgen ikke blir for gale. Hun spydde nettopp gang nr 5 i søvne, men jeg rakk få få en gulpeklut fremfor henne heldigvis. Mest tørr brekking nå så forhåpentligvis gir det seg litt nå på natta(krysser fingrene) og håper jeg får i henne lott mat og drikke i morgen.

I den alderen gikk det mye håndklær. De traff ingen balje, håndklær på gulvet funket bedre enn utspydd sofa....

Med årene har vi blitt mer erfaren og minstemor traff bøtte fra ung alder. Vi har klorin på sprayflaske, engsngsservietter og vanlig flaske. Vasker gulv med engangsmopp og bruker hansker.

Har gjerne to lag med laken og tisselaken i senga. Så er det lett å bare skrelle av et lag. Har en ekstra dyne med sengetøy klar. (Altså ikke alltid. Men når vi har en unge med omgangssyke) siden våre hatt en tendens til å ha den på natta. Mye håndklær i senga, bort med teppe på gulvet, klar bane til badet, og et eget håndkle ved siden av meg som har den jobben å kunne holde forran ungen når det kommer. Jeg har begybt å våkne av det lukke hikk'er sekunder før de brekker seg. Vi sover altså med syke unger i senga vår.

Men vaskemaskina får kjørt seg ja.

Og ikke push mat. Og vann i meg der at det kan serveres med skje i starten. Inntil magen kan beholde det er det null vits å pushe mer. Ammer du er der gull med morsmelk nå.

God bedring til henne.
Og ja. Særlig med eldste og når barna er så små og nære. Så fikk jeg det ofte.

Viktigste er at du får i henne drikke, prøvd saft? Selv om hun spyr det opp igjen tror jeg det er viktig at hun får det i seg. Min på 2 er akkurat ferdig og ville ikke ha noe særlig mat på en uke men heldigvis fikk jeg i ham drikke. Var lettere hvis det var noe som smaker godt som f.eks sukkerholdig saft, brus uten kullsyre kanskje?
Og jeg pressa han ikke til å måtte spy i balje eller do, han fikk spy der det måtte komme så tok jeg heller vaskejobben etterpå. Tror han ble traumatisert nok av å spy da det er første gangen han har hatt spysjuka. Så når han spydde begynte han å gråte og uttrykke at dette var ekkelt og trengte klem og jeg bare sa det går fint mamma skal fikse. Men nå skjønner jeg at en 1 åring ikke forstår like mye som en 2 åring så ikke helt sammenlignbart.
Ja jeg fikk omgangssyken dagen etterpå :hungover::hungover::hungover:

Ville fått mannen til å kjøpe GEM-pulver på apotek i morgen, samt saft eller noe annet hun liker å drikke. Du blander det med kokt vann og deretter kan man tilsette saft osv. Det inneholder både sukker og salt og gis for å forhindre dehydrering ved omgangssyka.

Og ellers hva som helst av det hun vil spise og drikke.

God bedring ❤️

Prøv å gi litt eplejuice eller saftis om det er vanskelig å få i barnet drikke. En blanding av eplejuice og farris skal være bra sånn med tanke på sukker og salt balanse men fungerer nok bedre på eldre barn og voksne. Ellers så har vi også måttet polstre med tisselaken og håndkler for å ta det verste. Som regel så går det heldigvis over på ikke så mange timene men det er helt forferdelig mens det står på..

Så lenge det ikke er langvarig eller kombinert med høy feber er ikke dehydrering sånn det første som skjer. Det har skjedd en gang på 11 år at vi har vært på vei dit, og da var det høy feber i flere dager, etterfulgt av oppkast.

Men får en i henne små, små mengder med drikke til magen stabiliserer seg, så er det reelt fritt frem med hva enn hun har lyst på. Cola og potetgull er for de litt eldre ;)

Mine har likt disse fruktmos-smoothieposene som selges til småbarn når de var syke langt opp i alder, næring og veske i et. Men ja, eplejus med farris (litt ristet ut boblene) servert med sugerør het trylledrikk i noen år. Da var det spennende nok til at nettopp den gutten med høy feber fikk i seg litt, så sluttet tissebleiene å være helt brune og relativt lette.

Tilby drikke og mat som er lett å få ned, potetgull og ritz er topp. Kjøp kladder i 60*90 og legg på sengen, to lag med laken og kladd, så når første laget er utspydd kan du bare dra av det øverste. I de verste rundene har vi lagt oss på badegulvet med ungen liggende på håndkle, og bare latt henne spy i det og brettet unna. Men det har vært når det er 30+ oppkast på en natt.

Tisselaken og masse håndduker og pledd der barnet sover eller oppholder seg. Hvis barnet ikke vil spy i bøtte, la spyet komme rett på vanlig gulv. Enklere å vaske opp enn å rense sofa og tepper.

La barnet drikke og spise det som går ned. Slapp av og hvil mye ❤️

Ta og flytt inn på stua eller hold dere en plass hvor dere uansett må vaske. Hun er bare 1 år så hun kaster opp der hun er. Har du stor plastpose? klipp opp og bre ut, sitt med henne og når hun begynner å vise tegn til å kaste opp så holder du henne “ditt hun skal kaste opp”
Det er viktig hun får i seg væske, saft med sukker eller Gatorade/Poweraide - da gir du henne bare noen få ml med jevnt mellomrom.

Takk for alle råd og tips, jammen var ikke det her mye lærdom til neste gang ( håper det blir lenge til:-))

Det virker heldigvis ut til å ha vært kortvarige greier, hun var mye bedre dagen etter, men to dager etter nå er matlysten fremdeles ganske dårlig. Men hun drikker ganske bra og fått i henne både litt yoghurt og frukt de to siste dagene.

Ny vaskemaskin kom i hus på rekordfart etter spy episodene var mannen rett ut på elkjøp og ordnet ny:-) haha, så den har fått kjørt seg godt allerede:-p

nå gjennstår det bare å se om vi andre får det, jeg har vært kvalm i dag, men ikke kastet opp foreløpig så håper det holder seg unna*krysserfingrene*

Back
Topp