KISS/KIDD - syndrom

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Jeg så en tråd i går om en liten gutt i en vippestol som lå i bue. Det var lagt ut bilder. Flere sa da at det for dem så ut som KISS eller KIDD eller hva det er det heter.

Gutten vår ligger også en del sånt, men ikke hele tiden og kanskje ikke så ekstremt - kan han også ha det? Mild form kanskje?
Den siste måneden har han ligget sånn når han skal sovne om kvelden og også hele natta. 90 % av tiden han ligger på stellebordet ligger han også i bue - mot samme siden hele tiden. Om jeg prøver å snu han får jeg det nesten ikke til for han spenner seg sånn. Jeg har trodd det bare var et forsøk på å snu seg rundt, men nå begynner jeg å tenke om det er noe annet.
I vippestol sitter han rett, og også ofte når han ligger på gulvet. Han sovner som sagt i denne stillingen, og å sovne på ryggen er uaktuelt.

Han er veldig plaget med magen, og sover MAKS 30 min i slengen (på grunn av dette har jeg trodd), ofte må jeg "hjelpe" han i søvn igjen etter 15 min - dette om dagen. Nettene er blitt bedre, men han snur seg og vrir seg heeele tiden...

Han har aldri vært en "vanlig" baby, men har vært ekstremt sutrete og krevende fra begynnelsen. Har aldri sovet. Så kom kolikken, men den har vært over lenge. Men han blir liksom aldri den jeg vet han kan være (hadde 1 GOD uke midt inni alt dette).

Har vært hos kiropraktor og fysioterpaut (osteopat) som sier alt så fint ut. Manuellterapeut som jobber med barn har vi ikke her....

Noen med råd eller tanker om dette?:)

Jeg ville ha gått til en manuellterapeut som har spesialisert seg innen KISS/KIDD hos barn. Selv om det innebar å reise noen timer! Jeg snakker av erfaring. Fikk selv et "nytt" barn etter behandling. Er han født med låsning, spiller det inn på fordøyelsen. Mange reiser til legen med utrøstelige barn, så får de beskjed om at det er kolikk.  Men veldig mange av dem har KISS/KIDD. Norsk helsevesen vet dessverre altfor lite om dette. I Nederland f.eks er det standard prosedyre at nyfødte blir sjekket for låsninger før de forlater sykehuset. Hadde dette vært innført i Norge også, hadde man sluppet unna myyyyye grining og smerte hos de små!! Så...få det sjekka opp!!! 

mamiii skrev:
Jeg ville ha gått til en manuellterapeut som har spesialisert seg innen KISS/KIDD hos barn. Selv om det innebar å reise noen timer! Jeg snakker av erfaring. Fikk selv et "nytt" barn etter behandling. Er han født med låsning, spiller det inn på fordøyelsen. Mange reiser til legen med utrøstelige barn, så får de beskjed om at det er kolikk.  Men veldig mange av dem har KISS/KIDD. Norsk helsevesen vet dessverre altfor lite om dette. I Nederland f.eks er det standard prosedyre at nyfødte blir sjekket for låsninger før de forlater sykehuset. Hadde dette vært innført i Norge også, hadde man sluppet unna myyyyye grining og smerte hos de små!! Så...få det sjekka opp!!! 

Ja, det her er vel akkurat det jeg kunne ha skrevet. Så da signerer jeg på det sterkeste istedet. 

http://www.kiss-kidd.no/  der finner du symptomer, fakta, og liste over behandlere som har videreutdannelse i å behandle barn. Det er gratis å gå til manuellterapeut for barn, så lite å lure på.

Takk for svar!

En god del av symptomer stemmer, men ikke alt da.
Er såå lei alt at vi får bare ta en dag og reise for behandling. Er bare så dumt at det er 3 timer å reise en vei til nærmeste sted som har manuellterapeuter for barn... Og gutten vår er umulig å ha i bil:(

Men han er ikke normal, konstant sur og grinete... Men han gråter ikke så mye lenger da - det er bare endeløs sutring, på grensen til gråt:(

Men hvordan er det mulig at kiropraktor og osteopat som er utdannet innen behandling av barn ikke fant ut av noe om det er det tenker jeg?!

LillianneLie skrev:
Takk for svar!

Er såå lei alt at vi får bare ta en dag og reise for behandling. Er bare så dumt at det er 3 timer å reise en vei til nærmeste sted som har manuellterapeuter for barn... Og gutten vår er umulig å ha i bil:(

Men han er ikke normal, konstant sur og grinete... Men han gråter ikke så mye lenger da - det er bare endeløs sutring, på grensen til gråt:(

Men hvordan er det mulig at kiropraktor og osteopat som er utdannet innen behandling av barn ikke fant ut av noe om det er det tenker jeg?!

Det er ikke sånn at alle symptomene trenger å stemme for at der er KISS. Og det er jammen ikke lett å kjenne på en liten barnenakke og vurdere om det er låsning eller ei, så fagfolk kan ta feil de også. Jeg er barnefysioterapeut selv og har undersøkt mange forskjellige babyer, men jeg er også i tvil innimellom.
Kan du be en annen fysioterapeut eller kiropraktor om en ny vurdering? Si at du synes han har et rart bevegelsesmønster, at du ikke får han til å ligge på rygg når han skal sove feks. og at han virker anspent og stiv i kroppen.  Kan jo være ok å prøve det igjen før du reiser tre timer i bil med en gutt som bare sutrer.

LillianneLie skrev:
Takk for svar!

Min sønn var heller ikke den som hylte mest. Var mest urolig og utilfreds. Pluss at han ikke ville sove da. Han lå ikke som en banan, men hadde en favorittside, så han ble ganske skjev i hodet. Vi gikk også til en manuellterapeut som sa at han var helt fin. Men jeg greide ikke å ta meg til takke med det, så jeg oppsøkte heldigvis en annen, som fant 3(!!) låsninger hos han. I nakke, rygg og bekken. Etter 4 behandlinger var sønnen min friskmeldt. Jo tidligere du får behandling, jo bedre! Er lettere å "knekke opp" et lite barn enn et større. 

Prikketrusa skrev:

LillianneLie skrev:
Takk for svar!

Det er ikke sånn at alle symptomene trenger å stemme for at der er KISS. Og det er jammen ikke lett å kjenne på en liten barnenakke og vurdere om det er låsning eller ei, så fagfolk kan ta feil de også. Jeg er barnefysioterapeut selv og har undersøkt mange forskjellige babyer, men jeg er også i tvil innimellom.
Kan du be en annen fysioterapeut eller kiropraktor om en ny vurdering? Si at du synes han har et rart bevegelsesmønster, at du ikke får han til å ligge på rygg når han skal sove feks. og at han virker anspent og stiv i kroppen.  Kan jo være ok å prøve det igjen før du reiser tre timer i bil med en gutt som bare sutrer.

Ja, det er sant det! Kanskje greit å be om en vurdering til fea fysio eller kiropraktor før vi drar så langt:)

Back
Topp