Kiropraktor/Trykkbølgebehandling

Lykkelitenn

Bli kjent med forumet
Jeg var i dag hos kiropraktor for andre gang. Jeg informerte han sist om graviditeten og gikk derfor ut i fra at dette var noe han skulle huske på til denne gangen også. Men dette hadde han glemt og husket først når jeg sa det igjen mot slutten av timen. Etter timen leser jeg at trykkbølgebehandling er noe gravide ikke skal ha (noe jeg sikkert burde visst i utgangspunktet, men ikke gjorde). Jeg fikk bittelitt trykkbølgebehandling i øvre del av rygg og er jo nå super bekymret. Er snart i uke 9.

Så kan noen gi meg svar på hvor bekymret jeg bør være :eek::eek: Finner ingen grunner til hvorfor når jeg sjekker det opp, og tenker derfor at det antakeligvis er fordi det ikke er forsket særlig på og det er risikoer man ikke ønsker å ta??

Veldig leit å høre at du har opplevd dette. :(:Heartpink Dette høres ut som uforsvarlig behandling fra kiropraktorens side. :wideyed:

Det stemmer nok at det er lite forsket på, men er konsensus om at gravide ikke skal ha den typen behandling.

Jeg mener ikke å skremme deg nå, men sier det som det er ut ifra det jeg har lest:

Det som er av forskning (såvidt jeg kan se er det som finnes utenlandsk, og i form av dyrestudier på "Extracorporal Shockwave Therapy (ESWT)", på f.eks. rotter og høns), tilsier at behandlingen kan skade, særlig tidlig i første trimester. Men,:

Dette skal nok sikkert gå helt fint tross alt! :) Som du skriver; kort varighet på behandling, det var i øvre del av ryggen, og du er allerede mer enn to måneder på vei!
Det går nok fint! Men hvis du kjenner deg bekymret, ville jeg tatt kontakt med fastlege og fått henvisning til fostermedisinsk avdeling eller liknende for en undersøkelse og råd på nærmeste sykehus.

Edit: Endret noen formuleringer.

Last edited:
Back
Topp