Kiropraktor på baby - Flat hode på ei side

Lena27

Elsker forumet
Lovise ha begynt å bli flat på eine sida , snur ho Men ho snur til bake

noen prøvd kiroprakto på sant?

på sander hadde jeg det problemet. vi gikk til fysio på helsestasjonen for med han hvertfall så gikk det på at han var litt svakere i ene siden så vi fikk noen øvelser av henne som vi skulle gjøre hjemme også var vi en periode hos henne en gang i uka.
kom litt sent i gang så han er fortsatt skjev i hodet men det synes ikke så godt. bare om du ser etter det å vet det...
jeg var som sagt ikke hos kiropraktor men det trengtes ikke sa de til meg...

har du snakka med helsestasjonen om å få en time med fysioterapaut???

ORIGINAL: Lena25

Lovise ha begynt å bli flat på eine sida , snur ho Men ho snur til bake

noen prøvd kiroprakto på sant?

en ting de tipsa meg om var å rulle sammen et helsepledd å legge det under hodet hans og litt av kroppen så han ikke klarte å snu seg tilbake...
det funka greit hos oss... sammen med de forskjellige øvelsene...
men vi begynte nærme 6 mnd å fra rundt 6 mnd er det vanskelig å få hodet til å endre hodefasong igjen... 

hmm så er kanskje ikke kiropraktor som er tingen da.

Helse søstra ville se det an til 5 mnd kontrollen å heller kontakte fysio da. 

Har hatt det siden ho var ca 2 mnd. . Er så pass skeivt at ser det i panna på en måte også. å ser en hode ovenfra så ser en det kjempe godt..

Har brukt å pakke noe på den sia ho er flat så ikkje skal ligge på den å da blir ho fort sint. (slenger med hode å makke noe veldig)

ORIGINAL: suki

Det hadde jeg helt glemt. Jenta mi var litt skjev i hodet de første månedene. Litt flatere på den ene siden. Vi hadde henne til kiropraktor 5-6 ganger pga hylskriking om kveldene. Ante ikke hva det kom av så prøvde kiropraktor.
Skrikingen ble det mindre av og hodet hennes ser helt symmetrisk ut i dag ihvertfall. [:)]

sånn hadde vi det med Aurora også. Hun gikk også til kiropraktor. Ingen som snakket om KISS til oss, har ringt en manuell terapaut nå jeg så tenkte å ta henne med for å se om det var noe som "hang" igjen. Leste nemlig at de ofte kunne ha mageproblemer blant annet, og Aurora sliter veldig med magen...verdt et forsøk!

Sander hadde det samme. han blei skikkelig flat på ene sia. Kom til fysioterapaut og Manuell terapaut og fant ut at han hadde en slags låsing i nakken som gjorde at han bare lå på ene siden.
Det er viktig å begynne med behandling så tidlig som mulig, med en gang man oppdager det! Fordi at hodet kan bli misformet resten av livet. Sander sitt ser ganske bra ut nå, men man ser enda at han er litt flat på ene siden. Og han har fått MASSE behandling.
Som oftest er det bare en tur til fysioterapaut som trengs...men om barnet allerede har utviklet en skjev hodeform så må man til gjentatte behandlinger og man må jobbe mye hjemme for å "rette" det igjen.
Har du hørt om Kiss/Kidd syndrom? Var heldigvis ikke det lillemann hadde hær...menn det var ganske likt.

Vi har fått kjempegod oppfølging hær. Ble sendt til både fysio og manuell terapaut og var hver 3 mnd til sjekk på UNN i Tromsø hos spesialister. Barneleger ol...
De utvikler ikke bare skjev hodeform men hele ansiktet kan bli skjevt på en måte...
Helsesøster/lege burde ta det alvorlig. Det gjorde de her og ting ble gjort. Men da var han allerede 3 mnd og hadde utviklet ganske skjev hodeform. Det er ganske vanskelig å rette det da...men det går om man får den hjelpen man skal ha!

Ville IKKE venta til hun var 5 mnd! En lege sa det til oss da vi var på 3 mnd kontroll, at vi skulle se på det på 6 mnd kontrollen (det var ifht bananforma kropp og favorittside på hodet). Men priser oss lykkelig for at vi ikke venta så lenge! For det var virkelig behov for å gjøre noe, fikk vi beskjed om av kiropraktor. Sønnen vår hadde KISS-syndrom, og mange ulike vansker.

Vi har også vært hos manuell terapeut og fysioterapeut (+ div andre behandlere). Det er vel litt forskjellige meninger om hva som gir den beste behandlinga, det går mye på den som behandler også! Men ville absolutt tatt en sjekk hos kiropraktor eller manuell terapeut! Men forsikre deg om at det er en som har erfaring med barn. Veit ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Oslo er absolutt Ute Imhof på Barneklinikken en å kontakte (www.barneklinikken.com). Hun er barnefysioterapeut og samarbeider tett med en manuell terapeut. Bor du i Vestfold har jeg navnet på en god kiropraktor der. Ellers ligger det oversikt over manuelle terapeuter som behandler barn med slike problemstillinger på www.kiss-kidd.no [:)]

Men har babyen deres noen flere vansker da, eller er det bare at hun har en favorittside og har blitt skjev?

Jeg brenner litt for dette nå merker jeg, siden jeg syns vi fikk så dårlig oppfølging i starten, og måtte jobbe oss gjennom en lang liste med behandlere før vi fant det rette.

dytt [:)]

posta to ganger, sorry [:)]

ORIGINAL: zievil

Sander hadde det samme. han blei skikkelig flat på ene sia. Kom til fysioterapaut og Manuell terapaut og fant ut at han hadde en slags låsing i nakken som gjorde at han bare lå på ene siden.
Det er viktig å begynne med behandling så tidlig som mulig, med en gang man oppdager det! Fordi at hodet kan bli misformet resten av livet. Sander sitt ser ganske bra ut nå, men man ser enda at han er litt flat på ene siden. Og han har fått MASSE behandling.
Som oftest er det bare en tur til fysioterapaut som trengs...men om barnet allerede har utviklet en skjev hodeform så må man til gjentatte behandlinger og man må jobbe mye hjemme for å "rette" det igjen.
Har du hørt om Kiss/Kidd syndrom? Var heldigvis ikke det lillemann hadde hær...menn det var ganske likt.

Vi har fått kjempegod oppfølging hær. Ble sendt til både fysio og manuell terapaut og var hver 3 mnd til sjekk på UNN i Tromsø hos spesialister. Barneleger ol...
De utvikler ikke bare skjev hodeform men hele ansiktet kan bli skjevt på en måte...
Helsesøster/lege burde ta det alvorlig. Det gjorde de her og ting ble gjort. Men da var han allerede 3 mnd og hadde utviklet ganske skjev hodeform. Det er ganske vanskelig å rette det da...men det går om man får den hjelpen man skal ha!

Lovise har blitt skeiv i ansiktet fremme også ser ho er litt "større" på eine sida i panna (vanskelig å forklare men)

ORIGINAL: baby070707

Ville IKKE venta til hun var 5 mnd! En lege sa det til oss da vi var på 3 mnd kontroll, at vi skulle se på det på 6 mnd kontrollen (det var ifht bananforma kropp og favorittside på hodet). Men priser oss lykkelig for at vi ikke venta så lenge! For det var virkelig behov for å gjøre noe, fikk vi beskjed om av kiropraktor. Sønnen vår hadde KISS-syndrom, og mange ulike vansker.

Vi har også vært hos manuell terapeut og fysioterapeut (+ div andre behandlere). Det er vel litt forskjellige meninger om hva som gir den beste behandlinga, det går mye på den som behandler også! Men ville absolutt tatt en sjekk hos kiropraktor eller manuell terapeut! Men forsikre deg om at det er en som har erfaring med barn. Veit ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Oslo er absolutt Ute Imhof på Barneklinikken en å kontakte (www.barneklinikken.com). Hun er barnefysioterapeut og samarbeider tett med en manuell terapeut. Bor du i Vestfold har jeg navnet på en god kiropraktor der. Ellers ligger det oversikt over manuelle terapeuter som behandler barn med slike problemstillinger på www.kiss-kidd.no [:)]

Men har babyen deres noen flere vansker da, eller er det bare at hun har en favorittside og har blitt skjev?

Jeg brenner litt for dette nå merker jeg, siden jeg syns vi fikk så dårlig oppfølging i starten, og måtte jobbe oss gjennom en lang liste med behandlere før vi fant det rette.

vi bor en 1 time fra ålesund . Har bestilt time til kiropraktor til fredag, aner ikke om han er flink med barn.

skreik noen timer kvelden når ho var yngre   liker ikke ligge på magen

Det at hun ikke liker å ligge på magen og at hun har skjev hodefasong og ansiktsasymmetri (skjev i ansiktet) høres veldig ut som hun trøbler med nakken! Bra dere har bestilt time da, så får dere evt. kommet igang med behandling hvis det trengs. Men hadde jeg vært deg, så tror jeg at jeg hadde ringt til den kiropraktoren og hørt om hans/hennes erfaring med barn. Ganske viktig at de har det. Evt om det er en annen kiropraktor der dere bor som har det. Men skjønner hvis du ikke orker å leite mer, og bare vil ha det overstått altså! [;)] 

Ønsker dere lykke til! Skriv gjerne om åssen det gikk [:)]

Her er forresten noen navn på manuelle terapeuter som beandler barn i Møre og Romsdal. Manuell terapi er også veldig bra for slike plager som jenta di har! Og vi slapp å betale for det, mens for kiropraktor har vi betalt 500 for første timen (1/2time) og 300 kr for de neste (ca. 15min).

Møre og Romsdal
Lars Norderhus
Norderhus Praksis AS
Rektor Brinchmannsgt. 1
6413 Molde
Tlf. 71 25 66 40
Magne Aarflot
Karen Margrete Aarflot
Aarflot Fysikalske Institutt
Rådhusgt. 6C
Postboks 329
6101 Volda