Kiropraktor/fysioterapeut

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Det er veldig mange å velge mellom når man skal velge, men siden det ikke er henvisning mer så er det vanskelig og vite hvem man burde velge ?
Jeg skal til bekken og barn på mandag, men trur de er private. Når henvisningen er borte er det like dyrt begge steder da? Eller er det ikke annet enn privat ? Hvordan velger du i jungelen av behandlere? Og hvordan vet du om de er private eller kommunale ?

Det er veldig mange å velge mellom når man skal velge, men siden det ikke er henvisning mer så er det vanskelig og vite hvem man burde velge ?
Jeg skal til bekken og barn på mandag, men trur de er private. Når henvisningen er borte er det like dyrt begge steder da? Eller er det ikke annet enn privat ? Hvordan velger du i jungelen av behandlere? Og hvordan vet du om de er private eller kommunale ?

Du trenger ikke henvisning for å gå til kiropraktor, det har man aldri trengt. Kiropraktorer er såkalte primærbehandlere, hvilket betyr at du kan oppsøke de uten å kontakte lege først.
Folketrygden gir en liten stønad til behandling hos kiropraktorer, selv uten henvisning. Tror det er rundt kr. 64,- per behandling og betyr at du får litt billigere behandling. På samme måte som du betaler en egenandel hos fastlegen. Dette refunderes rett fra HELFO til kiropraktoren.

Jeg går selv til Bekken og Barn, og er veldig fornøyd. De er eksperter på behandling av gravide, og jeg har alltid fått veldig god hjelp der. Betaler rundt 430,- kr hver gang, litt dyrere første gang.

Fysioterapeut vet jeg ikke noe om, sist jeg var hos fysio husker jeg at det måtte stå «bekkenløsning med gangvansker» på henvisningen for at behandlingen skulle være gratis. Men det har sikkert endret seg siden den gang. :)

Du trenger ikke henvisning for å gå til kiropraktor, det har man aldri trengt. Kiropraktorer er såkalte primærbehandlere, hvilket betyr at du kan oppsøke de uten å kontakte lege først.
Folketrygden gir en liten stønad til behandling hos kiropraktorer, selv uten henvisning. Tror det er rundt kr. 64,- per behandling og betyr at du får litt billigere behandling. På samme måte som du betaler en egenandel hos fastlegen. Dette refunderes rett fra HELFO til kiropraktoren.

Jeg går selv til Bekken og Barn, og er veldig fornøyd. De er eksperter på behandling av gravide, og jeg har alltid fått veldig god hjelp der. Betaler rundt 430,- kr hver gang, litt dyrere første gang.

Fysioterapeut vet jeg ikke noe om, sist jeg var hos fysio husker jeg at det måtte stå «bekkenløsning med gangvansker» på henvisningen for at behandlingen skulle være gratis. Men det har sikkert endret seg siden den gang. :)

Tusen takk for et utfyllende svar, håper jeg er like fornøyd med bekken og barn. Og håper bekkenet blir litt bedre av å gå dit.
Forsto at fysio skulle bli dekket, men ble anbefalt kiropraktor. Så prøver det først, så får vi se.

Du trenger ikke lenger henvisning til fysioterapeut. Den endringen trådde i kraft 1.1.18. Det vil si at du på egenhånd kan oppsøke fysioterapeut for behandling, på samme måte som du kan oppsøke kiropraktor. Du betaler egenandel for behandlingen på samme måte som du gjorde før.

Når det gjelder svangerskap og behandling for bekkenplager, tror jeg ikke lenger dette er helt gratis slik det var tidligere. Utfra det jeg kan lese hos Helse Norge, så er det kun barn under 16 år og yrkesskader som har fritak for egenandelen. Prisliste for egenandel hos fysioterapeut med driftstilskudd, finner du på samme side som jeg lenket til :)

På kommunens hjemmeside kan du finne oversikt over fysioterapeuter med driftstilskudd. Disse vil være rimeligere enn private, men har ofte lang ventetid. De går innunder frikortordningen, så etter en viss sum dekkes behandlingen av Helfo.

Mener jeg leste en plass at man anbefaler kiropraktor fremfor fysio når det gjelder bekkenplager, og når jeg googler ser jeg det er mange som opplever raskere og bedre hjelp hos kiropraktor enn fysio.
Bekken og barn må jo være en bra plass å gå? :)

Mener jeg leste en plass at man anbefaler kiropraktor fremfor fysio når det gjelder bekkenplager, og når jeg googler ser jeg det er mange som opplever raskere og bedre hjelp hos kiropraktor enn fysio.
Bekken og barn må jo være en bra plass å gå? :)

Ja samme har jeg lest og hørt, derfor prøver jeg kiropraktor først. Men legen anbefaler selvfølgelig fysio. Så vi får se hva som funker[emoji4].

Jeg tror tommelfingerreglen er bekkenlåsning=kiropraktor og bekkenløsning=fysioterapeut

Men hva med manuellterapeut? En mellomting liksom..

Det visste ikke jeg, men heldigvis har de alt i samme bygg på bekken og barn og håper de kan veilede med til det jeg trenger mest.

Jeg tror tommelfingerreglen er bekkenlåsning=kiropraktor og bekkenløsning=fysioterapeut

Men hva med manuellterapeut? En mellomting liksom..
Det som er med bekkenleddsplager, er at det sjelden er bare det ene eller det andre. I de fleste tilfellene er også muskulaturen stiv/stram. Man kan feks ha stramme hofteleddsbøyere, og de kan dra bekkenet ut av stilling. Da hjelper det lite med en kiropraktor som klikker skjelettet på plass, for man trenger å jobbe i dybden med muskulaturen. Dette gjør fysioterapeuten.

En manuellterapeut vil kunne gjøre begge deler. Mange manuellterapeuter har også driftstilskudd, og går inn under frikortordningen. De kan være vanskelig å finne da de ikke står listet som manuellterapeut, men står på samme liste som fysioterapeut med driftstilskudd. Jeg har vært hos 2 manuellterapeuter med ryggplager, og de har hjulpet meg masse!

Det som er med bekkenleddsplager, er at det sjelden er bare det ene eller det andre. I de fleste tilfellene er også muskulaturen stiv/stram. Man kan feks ha stramme hofteleddsbøyere, og de kan dra bekkenet ut av stilling. Da hjelper det lite med en kiropraktor som klikker skjelettet på plass, for man trenger å jobbe i dybden med muskulaturen. Dette gjør fysioterapeuten.

En manuellterapeut vil kunne gjøre begge deler. Mange manuellterapeuter har også driftstilskudd, og går inn under frikortordningen. De kan være vanskelig å finne da de ikke står listet som manuellterapeut, men står på samme liste som fysioterapeut med driftstilskudd. Jeg har vært hos 2 manuellterapeuter med ryggplager, og de har hjulpet meg masse!

Min kiropraktor hos Bekken og Barn jobber også masse med muskulatur, altså. Det er stort sett massasje og tøying, pluss litt knekking/justering når jeg er hos henne. Pluss noen ganger strøm..

Jeg var hos fysio sist sv.skap, hadde da «bekkeløsning med gangvansker». Helt ærlig, kan ikke si at det hjalp i det hele tatt. Jeg fikk øvelser å gjøre på egenhånd mens jeg var der, hun gjorde absolutt ingen ting aktivt. Tror ikke en gang hun kjente på muskulaturen.
Derimot var jeg hos en osteopat (som også var fysioterapeut), spesialisert på bekken, og hun gjorde underverker. Har begynt hos henne nå også, og hun jobber med alt fra bekkenet til ryggen, nakken og setet.
Når man allikevel skal betale selv hadde jeg definitivt satset på noe annet enn fysio (som f.eks kiropraktor). [emoji846]
Du har sjekket at ikke arb.plassen din har behandlingsforsikring? Jeg oppdaget nemlig at vi hadde det og den dekker behandlingen jeg nå får. [emoji846]

Var hos bekken og barn i dag hos kiropraktor. Virket veldig positivt å gå dit, og praktisk at alt er unner samme tak om hun trengte å henvise meg til fysio eller noen andre. Hun tok seg god tid og skjønte at jeg hadde høy smerteterskel for hun ville jeg skulle tilbake om bare noen dager. Mine gamle ryggskader har gjort at jeg har bekkenløsning med gangvansker allerede og sitter fast fra nakke til bekken. Så deilig å få knekt opp litt og få massasje der det trengs, nå er det hvile frem til neste time. Godt å gå til noen som er eksperter på bekken og oss gravide. [emoji1305]

Back
Topp