Kirkedåp - navnedag?

FirstTime

Elsker forumet
Helu! Mulig dere har snakket ferdige om det, både hjemme hos dere selv og her?? men har iallefall ikke tenkt noe særlig på det før nå vi da....

Vi tenkte litt att vi ønsket lage ett spesielt arrangement selv, og ha navnetdag siden vi ikke er personlige kriste (vi er jo døpt og konfimert begge men..). Så leste jeg noe på en tråd her en gang som jo virker veldig fornuftig nemlig att hvis man døper bebisen nå i kirken, så kan barnet selv velge "videre vei" ved konfen. men døper vi ikke barnet nå og hun/han ønsker bli kristen må hun/han døpe seg før evnt konf. Så vi har da peil litt inn på ha dåp igjen, og da må vi jo jaggu kontakte en kirke snart,,hørt det er litt køer..
Men må jo innrømme vi har veldig lyst ha en fin og sjarmerende dag som er tilegnet navnet til barnet.. men jeg må lese mer og hvordan det fungere..ikke peil!!! Er det en person man ser veldig opp til som "døper" ungen da ell?? hmm

Lyst høre tankene deres her jeg...

Hilsen dumma

Stiller ganske likt som deg.

I begynnelsen så var det kun navnfest som falt seg naturlig for oss.
Men, etterhvert som tiden gikk begynte vi plutselig å snakke om kirkeligdåp.
Tradisjoner osv. Føler at det blir litt flottere i kirken for så å traske videre til evt samfunnnshus eller hvor vi måtte finne lokaler for å spise osv..

Føler og tror at det blir noe mer ut av dagen da, enn at man er på samme plass hele tiden og gir barnet et navn...
Det høres liksom så kjedelig ut. Ikke vet jeg, har ikke vært på navnefest før. Man kan vel gjøre noe greier ut av det og..

Ingenting er bestemt.

her bli det dåp i kirke.. so får den sjøl velge vei når den ska konfirmerast... istaden før at den må døypast då vist det den finne ut den vil konfirmere sej kristeli...

Her har det vært stor diskusjon om vi skal velsigne (meg) eller døpe (mannen)...
Jeg er vant til det ene og han det andre.. ikke enkelt... men til slutt gav jeg etter, så her blir det dåp på tross at jeg synes det er vanskelig å svelge.. men vi skal hvertfall ha et kos selskap etterpå[:D]

Her blir det også kirkelig dåp. Mest fordi det er det vi er vant til, men også fordi barnet selv får velge senere hvilken vei han/ hun vil gå. Liksom enklest slik...

Vi valgte navnefest til datteren vår, for da kan hun -fremdeles- velge selv til komf'en.  Kirkelig komf vil jo bety litt mer hvis hun må ta stilling til det når hun er blitt såpass stor.  Kommer til å gjøre det samme til gutten når det blir hans tur[:)] 

Back
Topp