Kikhoste

Guest
Hei!
I barnehagen til min eldste sønn er det noen som har fått kikhoste. Leser at dette kan være veldig farlig for små barn. Min eldste er snart 4 år og har fulgt vaksinasjonsprogrammet, så jeg regner med at det ikke er så farlig for han? Men hva med lillebror på 7 mnd? Han går ikke i barnehagen, men er med når jeg henter eldstegutten. Mange barn skal se på han/ta på han da. Dessuten kan han bli smittet gjennom storebror hvis han får det. Han på 7 mnd har også fulgt vaksinasjonsprogrammet og har fått vaksiner to ganger. Er han da fullt beskyttet?
 
Hei!
Det har de siste årene vær endel utbrudd av kikhoste. Kikhoste smitter gjennom dråpesmitte og kan smitte før symtomer på sykdommer opptrer. Din sønn på fire år skal ha rimelig god beskyttelse ettersom han er fullvaksinert. Det vi vet, er at immuniteten gradvis avtar fram mot skolealder. Dette har gjort at barn i 2. klasse får en påfyllingsdose med kikhostevaksine ( sammen med difteri, stivkrampe og polio). Ettersom din yngste sønn på 7 måneder bare har fått 2 doser ( ved 3 og 5-måneders alder), kan det være lurt å ta kontakt med helsestasjonen for å høre om det kan være aktuelt å framskynde den tredje dosen. Dette blir noen ganger gjort ved større utbrudd av kikhosteepidemier i miljøet ,og det er et av tiltakene som er anbefalt dersom andre familiemedlemmer eller andre i nærmiljøet har fått påsivt kikhoste. Smittevernansvarlig lege i din kommune vil iallefall kunne gi råd og anbefalinger med utgangspunkt i de tilfeller som er blitt rapportert . Barn som er vaksinert mot kikhoste, men likevel blir smittet, vil vanligvis får sykdommen i en mildere grad. Dersom noen av barna får kraftig hoste og symptomer på kikhoste, vil jeg anbefale at du raskt kontaktre lege for å få en vurdering og evt. bahandling. Det kan være lurt å ikke oppsøke store ansamlinger av folk i denne tiden og så lenge utbruddet varer.Håper uansett at dere slipper unna og holder dere friske.Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp