Ketoner i urinen

Trultemor88

Gift med forumet
JuniJubel2021
Hei. Har vært hos jordmor og hun sa jeg hadde ketoner i urinen. Leste litt om det men hun sa at det var så lite at hun var ikke bekymret. Mot slutten av timen sa hun også at symfysemålet viste et lite hopp. At det nå lå litt over streken. Kan det ha noe sammenheng? Noen som vet? :)

Hei. Har vært hos jordmor og hun sa jeg hadde ketoner i urinen. Leste litt om det men hun sa at det var så lite at hun var ikke bekymret. Mot slutten av timen sa hun også at symfysemålet viste et lite hopp. At det nå lå litt over streken. Kan det ha noe sammenheng? Noen som vet? :)

Jeg har det selv nesten hver morgen.. :) det betyr bare at karbolagrene dine er tomme, og at kroppen brenner fett. Tviler på det skal ha noe sammenheng med hopp på symfysemål, kanskje heller tvert imot?
Hvis du har diabetes skal du ikke ha ketoner i urinen, men har du ikke det er det ikke farlig. Bare et signal om at du må få i deg mat :)

Det kan være at du har spist litt lite i det siste mtp ketoner i urin, men hvis det ikke er snakk om store verdier så tviler jeg på at det egentlig har noe å si.
Det at symfysefundus målet har gjort et lite hopp kan være av flere grunner. Først og fremst at den lille har vokst litt enn gjennomsnittet den siste tiden, men heller ikke trenger å si at du føder et stort barn til termin, de kan jo vokse i rykk og napp... Men det kan også bety at hun har lagt seg på annerledes måte som påvirker SF målet, altså med rumpa opp mot toppen av fundus...f.eks.

Men uansett så er det vanskelig å trekke noen konklusjoner basert på en urinprøve, et symfysefundusmål... Sånn var det i dag og det kan forandre seg allerede igjen i morgen :)

Jeg tror det er vanlig med ketoner i urinen mot sluttet, men hvis verdiene er høye eller du har diabetes blir det vel fulgt opp litt ekstra :) jeg hadde det mot slutten sist.

Samme her! Spis mer mat! Men ingen krise! D betyr at kroppen har begynt å forbrenne av kroppens fettlagre bare! Men så lenge vekten ikke går nedover går d fint ifølge min jordmor :-)

Takk for svar dere:) Jeg har ikke diabetes så er ikke noe farlig sånn sett:) Føler ikke jeg spiser lite men kan vel kanskje prøve å spise litt til :s hehe. Skal på ultralyd neste fredag så blir spennende å se hvor stor hu er. Sist var 3% over bare så det blir spennende :)

Jeg fikk påvist mye ketoner i urinen når jeg ble innlagt pga dehydrering (hyoeremesis som var årsaken). Men aner ikke hva verdiene er før de syne det er bekymringsverdig da.

Jeg fikk påvist mye ketoner i urinen når jeg ble innlagt pga dehydrering (hyoeremesis som var årsaken). Men aner ikke hva verdiene er før de syne det er bekymringsverdig da.
Hmm hun virket ikke bekymret så det var nok ikke så høyt:)

Var på sykehuset i går og jordmor målte blodtrykk. Blodtrykket mitt har alltid liggi på rundt 110/60 og i går lå det plutselig på 126/81. Da ville hun ha en urinprøve. Prøvene mine har vært fine med unntak av ketoner forrige gang. Nå var det ketoner og protein i urinen... Hun virket ikke så stresset meg jeg ble det. Ihvertfall siden jeg hadde proteiner...burde ikke dette bli kontrollert?

Var på sykehuset i går og jordmor målte blodtrykk. Blodtrykket mitt har alltid liggi på rundt 110/60 og i går lå det plutselig på 126/81. Da ville hun ha en urinprøve. Prøvene mine har vært fine med unntak av ketoner forrige gang. Nå var det ketoner og protein i urinen... Hun virket ikke så stresset meg jeg ble det. Ihvertfall siden jeg hadde proteiner...burde ikke dette bli kontrollert?

Det er vanlig at blodtrykk går opp mot slutten, og mest sannsynlig var det kanskje bare 1+ på protein og da er det ikke noe stress :-) er vanlig det kan komme protein over i urin hos gravide uten at det betyr noe, men er det 2+ eller mer så blir man vel henvist til sykehus :-) og blodtrykket ditt var fint selv om det var høyere enn sist og absolutt ikke faretruende høyt.

Det er vanlig at blodtrykk går opp mot slutten, og mest sannsynlig var det kanskje bare 1+ på protein og da er det ikke noe stress :-) er vanlig det kan komme protein over i urin hos gravide uten at det betyr noe, men er det 2+ eller mer så blir man vel henvist til sykehus :-) og blodtrykket ditt var fint selv om det var høyere enn sist og absolutt ikke faretruende høyt.
Ok det er bra. Takk for svar :)

Du nærmer deg slutten nå ;) Og proteiner kan komme av utflod også... Men når blir neste kontroll da? Og hvordan har vektoppgangen din vært i det siste?

Høres ut som et veldig fint blodtrykk og det er vanlig at det stiger mot slutten :) hvis blodtrykket stiger til over 140/90 og du i tillegg slår ut på proteiner i urinen, så kan det være en indikasjon på svangerskapsforgiftning, men hvis det var mistanke om det ville nok jordmor satt deg opp på en kontrolltime neste uke.

Ser også at det var på sykehuset de målte det. Gjorde de det manuelt eller elektronisk? Mitt blodtrykk er ofte litt høyere på sykehuset sannsynligvis pga jeg har mer nerver når jeg er der. I tillegg bruker de ofte elektronisk måling som ikke er like sikker som manuell. Det kan jo være noe slikt har hatt innvirkning også?

Høres ut som et veldig fint blodtrykk og det er vanlig at det stiger mot slutten :) hvis blodtrykket stiger til over 140/90 og du i tillegg slår ut på proteiner i urinen, så kan det være en indikasjon på svangerskapsforgiftning, men hvis det var mistanke om det ville nok jordmor satt deg opp på en kontrolltime neste uke.

Ser også at det var på sykehuset de målte det. Gjorde de det manuelt eller elektronisk? Mitt blodtrykk er ofte litt høyere på sykehuset sannsynligvis pga jeg har mer nerver når jeg er der. I tillegg bruker de ofte elektronisk måling som ikke er like sikker som manuell. Det kan jo være noe slikt har hatt innvirkning også?
Ja jeg vet at blodtrykket ikke er høyt men at det hadde steget stusset jeg over. Jeg fikk hun til å måle 3 ganger siden jeg stusset hehe. Ja var elektronisk. Det bruker legen også så burde ikke blitt forskjell

Back
Topp