Ketoner i urinen

Charl0tte

Gift med forumet
Noen med erfaringer?

Var hos legen min i forrige uke, og måtte levere en urinprøve. Var visst et utslag, så de troooodde kanskje det var uvi, men de måtte sende den til dyrkning, og der slo den også litt ut visstnok.. De ba meg levere en ny urinprøve idag tidlig, men jeg har susa på etter jobb igår så glemte helt å kjøpe et sånt glass.
Mamma jobber på sykehuset så hun ringte dit og fikk ei kollega til å finne frem til meg istad, også spurte hun om vi skulle ta en prøve når jeg henta de, bare for å sjekke, og der slo den ut på ketoner i urinen (+1), så uvi var det ikke, mente hun.
Googla litt, men blir jo ikke klok av det akkurat. Noen som har vært borti det?

ketoner i urinen kan vel være et tegn på at man ikke får i seg nok næring blant annet. At kroppen forbrenner mye fett. Men man får også utslag hvis man ikke spiser karbohydrater. Tror derimot ikke +1 er så voldsomt høyt..

spiser du mye fett/lite karbohydrater? Eller var du sulten når du tok tisseprøven? Er noe som heter sultketoner, men vet ikke så mye om det (har en datter med diabetes og da måler vi ketoner, og sultketoner er nevnt...)

Drikker du lite væske?

Sånn som jeg har forstått det så kan man ha utslag på ketoner og det er ikke farlig, SÅ LENGE DET IKKE ER UTSLAG PÅ SUKKER I URIN OGSÅ! Da er det livsviktig at du kommer deg til lege for da går du rundt med høyt blodsukker og bare venter på en syreforgiftning som i verste fall er dødelig.... Da har du diabetes hvis du har sukker og keton utslag på urinstix...

Ketoner er nedbrytningsprodukter av fettsyrer, som sagt over betyr det at du ikke har fått i deg nok karbohydrater så for å få energi forbrenner kroppen fett i steden for. Jeg har hatt ketoner i urinen i begynnelsen av begge svangerskapene mine pga at jeg spiste lite. Var ikke noe særlig kvalm men hadde dårlig matlyst frem til uke 18-19. Når man ikke får i seg nok næring så bruker kroppen av reservene som er lagret. Men så lenge det bare er litt utslag og du får i deg mat så er det ikke noe farlig :)

Tar du en urinstix uten å ha spist på mange timer feks, så vil den gi utslag på ketoner. Den vil også gi utslag på ketoner hvis du har feber.
Som regel, så betyr utslag på ketoner ikkje så mye hvis det ikkje er i kombinasjon med utslag på glukose :)

Det var de veldig opptatt av da jeg var gravid første gang.. Jeg forsto at det ikke var bra å gå med ketoner i urin mens jeg var gravid.. MEN 1+ er ikke mye, og om dette var en prøve tatt om morningen så er det nok heller ikke helt unormalt å ha litt utslag på det etter en lang natts søvn.. Om de ikke har sagt noe, så hadde jeg ikke bekymret meg videre.. :-)

Det kan også bli utslag dersom man her diabetes eller begynnende diabetes.

Som andre har nevnt, ketoner skilles ut ved fettforbrenning, og dette skjer dersom glukose ikke kommer inn i cellene pga manglende eller dårlig fungerende insulin.

*Aulile* skrev:
spiser du mye fett/lite karbohydrater? Eller var du sulten når du tok tisseprøven? Er noe som heter sultketoner, men vet ikke så mye om det (har en datter med diabetes og da måler vi ketoner, og sultketoner er nevnt...)

Drikker du lite væske?

Sånn som jeg har forstått det så kan man ha utslag på ketoner og det er ikke farlig, SÅ LENGE DET IKKE ER UTSLAG PÅ SUKKER I URIN OGSÅ! Da er det livsviktig at du kommer deg til lege for da går du rundt med høyt blodsukker og bare venter på en syreforgiftning som i verste fall er dødelig.... Da har du diabetes hvis du har sukker og keton utslag på urinstix...

Nei, jeg var ikke sulten når jeg tok prøva igår, hadde spist og drukket for ikke så altfor lenge siden.. Idag var ketonene på +2, men det var morgenurin, så kan ha vært derfor.
Jeg drikker faktisk mye vann.. Men denne uka har jeg hosta meg spent ihjel og kasta opp pga det. De målte blodsukkeret også og det lå på 9. Det var visst høyt, men jeg vet jo ikke hva det egentlig skal ligge på, men de ville at jeg skulle komme med ny urinprøve imorgen tidlig (fastende) og måle blodsukkeret på nytt da.. Så får bare se..
Jeg spiser normalt.. hehe.. tenker ikke så mye på karbohydrater, men spiser hvert fall ikke usunt og mye fett. Helt vanlig kosthold ;P

Blodsukkeret skal normalt sett ligge på under 5,5. Det kan ligge litt over dersom du ikke er fastende, men man er litt obs når man måler blodsukker høyere enn 6 f.eks.

Høyt blodsukker sammen med ketoner i urinen er iallefall viktig å følge opp. Håper det går seg til:)

Jeg syntes dette hørtes skummelt ut... Min samboer har diabetes og hadde en syreforgiftning i april i fjor. 

Lov meg en ting. Hvis du føler deg dårlig og har influensa-verk i kroppen, er fryktelig kvalm og kaster opp så ring legevakta! Det var sånn det starta med samboeren min. Han gikk en hel dag med kvalme og på kvelden begynte han å bli helt desperat. Etter kveldsmaten begynte han å kaste opp og det stoppa aldri. Han satt nesten hele natta på badet og spydde opp absolutt alt han fikk i seg. Jeg ble bekymra for blodsukker siden det kan bli farlig lavt når noen med diabetes ikke får i seg mat og kaster opp. Vi målte og han hadde sky-høyt blodsukker. Da ringte vi sykehuset og han fikk beskjed om å komme inn øyeblikkelig da de hørte hvordan tilstanden hans var. 

Svigermor fikk kjørt oss til sykehuset og samboeren min ble lagt inn med det samme vi kom inn dit. Han var nesten bevisstløs da vi kom inn og han fikk intravenøs veske. Han var nesten helt dehydrert. Det hadde nok ikke gått mange timene før han hadde gått inn i koma og etterhvert hadde dødd om vi ikke hadde fått hjelp. Dette kan gå veldig fort og er livsfarlig!

Jeg håper inderlig ikke dette er en syreforgiftning på gang. 

Back
Topp