Ketoner i urinen, erfaringer?

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Hei!
Noen andre som har hatt ketoner i urinen? Er i uke 32 og fikk +2 på ketoner i dag, uten at jeg har fastet eller sliter med næringsinntaket:p Fikk ingen forklaring av legen siden urinprøven ble sjekket av helsesekretær på laben etter legetimen..

Jeg er forkjølet, kan det være grunnen?
Andre som har hatt forhøyet ketoner?:)

Har ikke helt trua på at forkjølelse kan påvirke det.

Jeg hadde ketoner i urinen da jeg gikk gravid med tredje barnet. Hadde svangerskapsdiabetes og holdt meg derfor unna mye karbohydrater, som gjorde at jeg fikk ketoner i urinen. Det kan også komme av at man drikker for lite :)

Har ikke helt trua på at forkjølelse kan påvirke det.

Jeg hadde ketoner i urinen da jeg gikk gravid med tredje barnet. Hadde svangerskapsdiabetes og holdt meg derfor unna mye karbohydrater, som gjorde at jeg fikk ketoner i urinen. Det kan også komme av at man drikker for lite :)
Har ikke tatt glukosebelastningstest denne gangen, siden jeg ikke oppfyller «kriteriene» som 2. gangs. Tok det forrige svangerskap da jeg var førstegangs over 25 år, men da var blodsukkeret 4.2 både før og etter glukosen:p Så langt fra sv.dia den gangen iallfall.. Men om det hadde vært diabetes som førte til ketoner nå, så ville vel urinstixen slått ut på sukker i urinen også? :bookworm:

Da er det kanskje at jeg har drukket lite.. men skjønner ikke helt det heller, følte jeg drakk masse i går siden jeg først arrangerte lunch for noen gravide venninner og deretter deltok på babyshower hvor jeg også drakk mye.. i tillegg til vanlig inntak:p

Sendte en SMS til jordmor på helsestasjonen jeg, så ser hun den kanskje i morgen. Hun har sikkert en naturlig forklaring:gen053

Har ikke tatt glukosebelastningstest denne gangen, siden jeg ikke oppfyller «kriteriene» som 2. gangs. Tok det forrige svangerskap da jeg var førstegangs over 25 år, men da var blodsukkeret 4.2 både før og etter glukosen:p Så langt fra sv.dia den gangen iallfall.. Men om det hadde vært diabetes som førte til ketoner nå, så ville vel urinstixen slått ut på sukker i urinen også? :bookworm:

Da er det kanskje at jeg har drukket lite.. men skjønner ikke helt det heller, følte jeg drakk masse i går siden jeg først arrangerte lunch for noen gravide venninner og deretter deltok på babyshower hvor jeg også drakk mye.. i tillegg til vanlig inntak:p

Sendte en SMS til jordmor på helsestasjonen jeg, så ser hun den kanskje i morgen. Hun har sikkert en naturlig forklaring:gen053
Mente ikke at du har svangerskapsdiabetes altså :shy: Svangerskapsdiabetes i seg selv gir ikke ketoner i urinen, det er kostholdsendringen som kan gi det :) Sjeldent man har sukker i urinen ved svangerskapsdiabetes, da må blodsukkeret være veeeldig høyt i hvert fall. Lettere å få det ved «vanlig» diabetes.

Oppdater gjerne på hva JM sier :biggrin

Jeg får veldig fort ketoner i urinen - sykt kjapt nå i svangerskapet. Har gått på ketosediett før, og da har det gjerne tatt 2-3 dager før jeg er i ketose. Nå i svangerskapet kan jeg være i ketose etter 4-5timer, SELV om jeg har spist noe karbohydrater. Babyen tar det han trenger først, så får jeg det som er igjen. Er det lite glukose etter at babyen har forsynt seg så blir det ketose..

Jeg får veldig fort ketoner i urinen - sykt kjapt nå i svangerskapet. Har gått på ketosediett før, og da har det gjerne tatt 2-3 dager før jeg er i ketose. Nå i svangerskapet kan jeg være i ketose etter 4-5timer, SELV om jeg har spist noe karbohydrater. Babyen tar det han trenger først, så får jeg det som er igjen. Er det lite glukose etter at babyen har forsynt seg så blir det ketose..
Ja altså det er jo alltid mer enn 4-5 timer siden jeg spiste når jeg tar urinprøven i 5-6 tiden om morgenen, men det har aldri vært nevnt noen utslag på urinstixen på ketoner eller annet. Denne gangen hadde jeg jo til og med spist uvanlig mye karbohydrater dagen/kvelden i forveien :angelic: Menmen, det er sikkert ikke noe å bekymre seg over:)

JM svarte at det gjerne kunne bli ketoner i urinen ved forkjølelse/feber, så jeg kunne ta en ny urinprøve når jeg føler meg frisk og sjekke igjen:) Ble beroliget, så tenker det går fint!

Back
Topp