Ketoner i urin?

Mammatilenprins18

Andre møte med forumet
Fikk beskjed igår av lab damene på legekontoret at jeg hadde ketoner i urin. Dette var etter legetimen.. Hva vil det si at jeg hadde det? Er det noe å beskymre seg over?

Ved høyt blodsukker vil man finne ketoner i urinen. Mulig svangerskapsdiabetes? Sa de noe om det?

Kan ikke det være tegn på lite karbohydrater? Mener når jeg gikk på lavkarbo målte jeg ketoner i urinen med ketostick. Tror i såfall ikke det er farlig, uten at jeg kan si det for sikkert, men hør med legen din så får du sikkert et mer riktig svar enn på forumet her:)

Fikk beskjed igår av lab damene på legekontoret at jeg hadde ketoner i urin. Dette var etter legetimen.. Hva vil det si at jeg hadde det? Er det noe å beskymre seg over?
Hvor mange ketoner hadde du? Jeg hadde 3+ og ble innlagt på sykehuset for noen mnd siden. Det skyldes for lite væske/matinntak. Er du kvalm eller får du i deg for lite mat og drikke? Prøv å drikke ofte, men litt av gangen. Følg med på urinen din, blir den veldig mørk/skummete så ta kontakt med legen for sjekk. De har prosedyrer de følger, så du er nok ikke dehydrert nå, men kan være lurt å være ekstra oppmerksom på å få i seg nok væske ila dagen.

Ketoner betyr somregel for lite næringsinntak (evt lavkarbo diett).
Jeg hadde mye ketoner i urinen når jeg var innlagt på sykehus pga HG, og det som avgjorde at vi endelig kunne avslutte intravenøs behandling var når jeg fikk i meg nok mat selv til at ketonene forsvant fra urinen (tok nesten ei uke med normalt mat- og væskeinntak før ketonene var på null).

Takk for mange omsorgsfulle og gode svar! Jeg har ikke topp matlyst, og blir kvalm av tanken på mye av mat, men føler jeg klarer å få i meg tilstrekkelig til tross for dette.. spesielt karbohydrater da brødmat er det jeg lettest får i meg.. Hmm.. Kanskje høre med jordmor til uken om å få tatt en ny urinprøve for å få fulgt det opp og dobbeltsjekket :) ett parr timer før jeg tok urinprøven hadde jeg også spist frokost med brødskiver og nugatti, så var ikke akkurat sulten heller..

Hvor mange ketoner hadde du? Jeg hadde 3+ og ble innlagt på sykehuset for noen mnd siden. Det skyldes for lite væske/matinntak. Er du kvalm eller får du i deg for lite mat og drikke? Prøv å drikke ofte, men litt av gangen. Følg med på urinen din, blir den veldig mørk/skummete så ta kontakt med legen for sjekk. De har prosedyrer de følger, så du er nok ikke dehydrert nå, men kan være lurt å være ekstra oppmerksom på å få i seg nok væske ila dagen.

Takk for gode råd :Heartred husker ikke helt hvor mange ketoner det var, skal sjekke det arket etterpå!

Ved høyt blodsukker vil man finne ketoner i urinen. Mulig svangerskapsdiabetes? Sa de noe om det?

nei, de sa ikke noe om det.. Dette var etter legetimen min de som tok urinprøven fant det ut.. Jeg snakket med jordmoren min om svangerskapsdiabetes ved første kontroll og hun sa jeg ikke var i fare for å få det siden jeg ikke hadde det sist og ikke har høy BMI.. men kanskje ta å høre med henne til uken om kanskje det skulle vært kontrollert likevel. Takk for råd :Heartred

Det er feil, ketoner er noe man får om man feks går op lavkarbo, eller om man er underernært/fått i seg for lite mat som andre sier her. Jeg hadde ketoner i urinen da jeg var innlagt for å gjennomgå en dødfødsel, hadde jo da spist særdeles lite dagene etter jeg fikk beskjeden om at babyen var død.

Det er feil, ketoner er noe man får om man feks går op lavkarbo, eller om man er underernært/fått i seg for lite mat som andre sier her. Jeg hadde ketoner i urinen da jeg var innlagt for å gjennomgå en dødfødsel, hadde jo da spist særdeles lite dagene etter jeg fikk beskjeden om at babyen var død.

det stemmer som pernpern skriver altså, at ketoner i urin er ett av tegnene på svangerskapsdiabetes, men selvfølgelig ikke alene :) Måtte lese litt om det på nettet etter at det ble nevnt her i tråden i en av svarene..

Jeg har type 1 diabetes og vet litt om dette med ketoner, da det er noe jeg må passe meg for for å unngå å bli alvorlig syk. :cool:

Ketoner i urinen kan man få ved to tilfeller:
- høyt blodsukker og for lite insulin i kroppen, som ved diabetes
- lite matinntak (såkalt sultketoner)

Back
Topp